اعلام جزئیات برنامه‌های نیمه شعبان

گروه‌های سرود دانش‌آموزی سرودهای متنوعی را در سطح محلات و مراکز فرهنگی و میادین اجرا می‌کنند/ در شب نیمه شعبان و در ۱۰۰ خیابان محوری تهران، جشن محله‌ها برپا خواهد شد/ اجرای سرود سلام فرمانده ۲ در روز چهارشنبه در مصلی امام خمینی تهران

تهران (پانا) - رئیس ستاد مرکزی هماهنگی جشن‌های مردمی اعیاد شعبانیه با بیان اینکه جشن‌های نیمه‌شعبان، مردمی و مسجدمحور است؛ گفت در خصوص این جشن‌ها به دو بعد اصلی توجه داریم؛ اجرای برنامه‌ها و نمایش‌های شاد و مفرح مربوط به امام زمان(عج) و دیگری تبیین فرهنگ انتظار و مهدویت.

کد مطلب: ۱۳۵۳۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
اعلام جزئیات برنامه‌های نیمه شعبان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی رئیس ستاد مرکزی هماهنگی جشن های مردمی نیمه شعبان در نشست خبری به منظور اعلام اهم برنامه‌های نیمه شعبان در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: بحث جشن‌های شعبانیه منحصر به حاکمیت، دولت، گروه و دسته خاصی نیست و برای همه است. این برنامه‌ها با هدف و رویکرد تبیین فرهنگ انتظار و شادی آفرینی در جامعه برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

وی افزود: ستاد هماهنگی جشن‌های مردمی نیمه شعبان، سیاستگذاری، برنامه ریزی و هماهنگی جهت بهتر برگزار شدن این جشن‌ها را بر عهده دارد.

آقاتهرانی خاطرنشان کرد: ما جوانان و مردمی داریم که زیر سایه الطاف امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) و با هدایت مقام معظم رهبری(مدّظله العالی) در تمام دنیا بی‌نظیر هستند و هر قدر تلاش کنیم، باز هم از مردم عقب هستیم و در مقابل حضور و اشتیاق مردم کاری انجام نداده‌ایم.

وی با بیان اینکه ویژه برنامه‌های نیمه شعبان با محوریت محلات و مساجد برگزار می‌شود گفت: ستاد هماهنگی جشن‌های مردمی اعیاد شعبانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با نگاه فعالیت‌های جشن محله‌ها و با هدف پی‌ریزی بنیان‌های تبیین و ترویج ارزش‌ها و آرمان‌های جامعه مهدوی و تقویت و بسط آن در قالب جشن نیمه‌شعبان و ایجاد انگیزه و احساس مسئولیت عمومی و ملی در جهت برگزاری خودجوش جشن نیمه شعبان تشکیل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی تصریح کرد: این ستاد، هدایت و جهت‌دهی محتوایی برنامه‌های دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به ویژه تشکل‌های مردمی را در راستای اهداف، سیاست‌ها و خط مشی و اولویت‌های طرح‌شده بر عهده دارد و براساس آن، اهداف، سیاست‌ها و خط‌مشی و الزامات گرامی‌داشت نیمه شعبان را تدوین نموده و با تشکیل ستادهای استانی و شهرستانی پیگیری می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی افزود: با توجه به استقبال خودجوش مردمی از جشن بزرگ نیمه شعبان و ارتباط روحی و قلبی مردم با حضرت مهدی (عج) اقشار و طبقات مختلف مردمی در سبک و سیاق متفاوت جشن‌های بزرگ و کوچک را شروع نموده و در روز و شب نیمه شعبان نیز برنامه‌هایی به صورت ویژه در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود.

آقاتهرانی در ادامه به تشریح برنامه‌های سراسری این عید پرداخت و گفت: شب نیمه شعبان و ساعت ۲۰:۵۵ دعای فرج و دعای «الهی عظم البلا» از شبکه‌های رسانه ملی پخش می‌شود و ساعت ۲۱ نیز اعلام گلبانگ لبیک یا مهدی(عج) را شاهد خواهیم بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: قرائت دعای توسل در تمامی مساجد، مهدیه‌ها و امکان مذهبی، برگزاری مراسم احیای شب نیمه شعبان در مصلاها و مساجد منتخب کشور، آذین‌بندی و چراغانی و نورافشانی در سطح میادین و محلات منتخب از دیگر برنامه‌های سراسری این ایام است.

وی ادامه داد: برپایی جشن‌های محلی در بیش از ۶۰ هزار مسجد، مهدیه و بقاع متبرکه، برپایی جلسات تبیینی با موضوع فرهنگ انتظار و مهدویت در مساجد، برگزاری شادپیمایی در محورهای مرکزی تعدادی از شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها همراه با غرفه‌های فرهنگی، پذیرایی و صلواتی، حرکت کاروان‌‌های خودرویی و موتوری در سطح معابر و مناطق مختلف شهری و روستایی، پویش قصه‌گویی ویژه کودکان و نوجوانان در برخی از مراکز استان‌ها، پویش «هر مسجد یک قربانی» در بعضی از مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، اطعام و توزیع نذورات از سوی خیرین در راستای پویش همدلی، برگزاری جشنواره‌های ورزشی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، برپایی جلسات شعرخوانی، کاشت نهال در برخی مناطق کشور به نام حضرت ولی عصر(عج)، برگزاری جشن‌های خیابانی در سطح محلات و بیش از۱۰۰ خیابان تهران و در نهایت اولین رونمایی از سرود «سلام فرمانده ۲» با حضور و اجرای حاج ابوذر روحی و حاج عبدالرضا هلالی در مصلای امام خمینی(ره) در ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۱۷ اسفند از جمله مهمترین برنامه‌های جشن‌های نیمه شعبان است.

وی با بیان اینکه تنها محبت به اهل بیت(ع) کافی نیست، گفت: در کنار محبت، باید نسبت به اهل بیت(ع) مودت هم داشته باشیم و مودت به معنای بروز آن محبت است و این جشن‌ها و برنامه‌ها در راستای همان مودت به اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی در خصوص گرامی داشت برنامه‌های مسجد مقدس جمکران به‌ عنوان نماد و محور مراسم نیمه شعبان که برنامه‌ای در سطح ملی شناخته می‌شود، گفت: برنامه هایی در ایام شعبانیه آغاز شده و با برگزاری' شادپیمایی و اجتماع بزرگ منتظران ' با حضور عاشقان و دلدادگان حضرت حجت (عج) در ساعت 30 :9 صبح روز نیمه شعبان از حرم کریمه اهل بیت (ع)و در مسیر بلوار پیامبر اعظم صل الله علیه و آله و سلم شهر مقدس قم آغاز و تا مسجد مقدس جمکران ادامه خواهد داشت و در این مسیر 7 کیلومتری، با ایجاد موکب‌های پذیرایی و فرهنگی، برنامه‌های متنوع و مختلفی اجرا خواهد شد. در این مراسم، مردم بصورت خانوادگی و هیئتی شرکت نموده؛ حتی از برخی استان‌ها کاروان های بیش از ده هزار نفری خضور خواهند یافت. همچنین راه اندازی پویش رسانه ای 'روز امید مستضعفین'، و جشنواره مردمی 'نشان ارادت' و جلسات تبیینی 'بیانیه امید' و حمایت و تقویت جشن های سراسری مردمی و ارائه خدمات با عنوان 'ایران امیدوار' از دیگر برنامه های مجموعه مسجد مقدس جمکران خواهد بود.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی جشن‌های مردمی نیمه شعبان از انتشار کتب، نشریات و پژوهش‌های مهدوی و.. ، فرهنگنامه‌ها، مقالات مختلف در نشریات و فضای مجازی خبر داد و افزود: این برنامه‌ها، جهت تبیین و روشنگری در موضوع مهدویت و ولادت حضرت صاحب الامر (عج) توسط رسانه ها و مراکز مختلف فرهنگی کشور تدوین شده است.

وی گفت: در تهران و دیگر نقاط کشور، رویکرد اصلی و کلان جشن نیمه شعبان المعظم سال 1401، برگزاری مراسم خودجوش در سطح محلات و میادین شهری، مساجد، مهدیه‌ها وحسینیه‌ها و با حضور اقشار مختلف مردم است.

وی گفت: روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه از ساعت ١۶ تا ٢١، در ٢٢ منطقه و ١١٠ نقطه تهران موکب پذیرایی همراه با اجرای برنامه های جشن به صورت زنده، از جمله سرود، مولودی خوانی، تواشیح و... به مدت سه روز برپا می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی جشن‌های مردمی نیمه شعبان اظهار داشت: برپایی جشن های محلی در بیش از 60 هزار مسجد و بقاع متبرکه سراسر کشور و برپایی جلسات تبیینی و مولودی خوانی از دیگر برنامه‌هایی است که همواره با اقبال مردمی مواجه بوده است.

وی گفت: فردا شب، سه شنبه 16 اسفند ماه و در ساعت 9 شب، مردم مومن و شریف ایران در هر نقطه ای که هستند، بانگ لبیک یا مهدی سرداده و مراسم احیا و قرائت دعای فرج در مساجد محوری و اماکن مذهبی، بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار خواهد شد. همچنین در تمامی مراکز حوزوی، دانشگاهی، مدارس و مراکز فرهنگی و فرهنگسراها، جلسات روشنگری و تبیینی در موضوع فرهنگ مهدوی و انتظار و در راستای شبهه زدایی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی گفت: در این ایام، گروه‌های سرود دانش آموزی و مساجد، سرودهای متنوعی را در سطح محلات و مراکز فرهنگی و میادین اجرا می‌کنند که از جلوه‌های ویژه جشن‌ها در سطح محلات خواهد بود. همچنین در شب نیمه شعبان و در 100 خیابان محوری تهران، جشن محله‌ها، با همکاری برخی ارگان‌ها و نهادها برپا خواهد شد. انتظار می‌رود گسترده ترین جشن های مردمی در سطح کشور برگزار و روز بزرگ امید و انتظار ثبت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار