مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

شهرداری‌ها محور اصلی اجرای مصوبه تشویقی شهرسازانه نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده هستند

تهران (پانا) - معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده در حال حاضر یکی از اولویت‌های مهم کشور و مورد توجه دولت و وزارت راه و شهرسازی است.

کد مطلب: ۱۳۵۰۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد
شهرداری‌ها محور اصلی اجرای مصوبه تشویقی شهرسازانه نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده هستند

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، نشست تبیین فرآیند اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی نوسازی مسکن با اولویت شهرهای محل برگزاری رویداد بم با حضور مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و معاونان و مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران و به صورت ویدئوکنفرانس با حضور مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها و شهرداران ۶۰ شهرستان میزبان رویداد سفیران بم برگزار شد.

محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی در این نشست با اشاره به جلسه‌ای که در وزارت کشور و با حضور وزیران کشور و راه و شهرسازی و نیز معاونان این دو وزارتخانه برگزار شد، اظهارکرد: در این جلسه گزارش دفتر برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور قرائت شد که تمرکز ویژه بر روی نوسازی در بافت‌های فرسوده داشت .

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام اینکه از شهرداران به عنوان دبیران ستادهای بازآفرینی شهرستان‌ها انتظار داریم حضور فعال‌تری در این جلسات داشته باشند، گفت: با نوسازی در بافت‌های فرسوده علاوه بر افزایش ایمنی و حفظ جان هموطنان، ظرفیت‌های اضافه‌ای برای تولید مسکن بیشتر ایجاد می‌شود و شهرداری‌ها بهتر از هر دستگاه دیگر متوجه هستند، هرچه شهر گسترده نشود، بهتر می‌توانند خدمات ارائه دهند و هزینه کمتری برای نگهداری شهر و صرفه مقیاس بالاتری خواهند داشت، منابع به صورت بهینه‌تری اختصاص پیدا کرده و نیز از ره‌آورد بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده با یک محیط شهری بهتری مواجه خواهند بود.

او با بیان اینکه شهر تهران به عنوان یک شهر پیشرو توانست این مصوبه را به سرعت اجرا کرده و روی سیستم شهرسازی خود اعمال کرده است، افزود: بر اساس تعداد پروانه‌های مستند صادره، شهر تهران تا کنون بالای ۳۰۰ درصد رشد داشته و ۱۲۰۰ پروانه دیگر هم در نوبت صدور قرار دارند و این نشان می‌دهد که ظرفیت این مصوبه تشویقی ۱۹ بندی فراتر از تصور ماست.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تاکید بر این که بسته تشویقی شهرسازانه به هیچ عنوان قصد ندارد از کیفیت‌های زندگی شهری و اصول شهرسازی بکاهد، تصریح کرد: در این مصوبه به حداقل‌هایی اکتفا شده که در صورت اجرا، باعث بهبود کیفیت زندگی و خدمات رسانی‌های شهری و امدادی خواهد شد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اعلام اینکه این مصوبه قانونی است‌، افزود: اجرای این مصوبه حق مردم ساکن در این بافت‌هاست و تعلل هر نهاد در اجرای این مصوبه در صورت بروز هرگونه حادثه غیر مترقبه مانند زلزله، بخشودنی نیست؛ لذا اجرای این مصوبه باید به صورت ویژه در دستور کار همه دستگاه‌های مسئول باشد.

او افزود: مصوبه تشویقی شهرسازانه نیازمند مقدمات یا شرایط خاص در هر شهر نیست، این مصوبه در همه شهرها قابل اجراست فقط گروهی که مبحث بلوکی‌سازی است باید برای آن طرح یکپارچه ویژه طراحی شود. این مصوبه عام است، قیدی ندارد و اگر شهری خواست مصوبه را تکمیل کرده یا تشویق بیشتری در نظر بگیرد برای آن منعی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه ما باید بتوانیم حداکثر تا پایان سال در اکثر شهرها به ویژه صد شهر اول این مصوبه را اجرایی کرده باشیم، خاطر نشان کرد: اجرایی شدن این مصوبه تشویقی هم از جانب ما و هم از جانب مردم مطالبه خواهد شد؛ ما بارها در رسانه‌ها اعلام کردیم عزیزانی که به شهرداری‌ها مراجعه کرده و این مصوبه برایشان اجرایی نشده است، موضوع را از طریق سامانه پیامکی شرکت بازآفرینی شهری ایران به ما اعلام کنند و دستگاه‌های نظارتی این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن شکرگزاری از این که در زلزله شهرستان خوی تلفات جانی نداشتیم، گفت: در بافت فرسوده شهرستان خوی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از منازل به میزان ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب و بیش از ۵۰ بنا تخریب کامل شده اند.

وی افزود: در کشوری که ۹۰ درصد آن روی خط زلزله است، هر زمان ممکن است اتفاق مشابهی رخ دهد و ما و سایر دستگاه‌ها در این خصوص مسئول هستیم اکنون که زمینه شتاب‌گیری بهسازی و نوسازی در بافت‌های فرسوده فراهم شده باید تمام توان خود را به کار ببندیم.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه شتاب‌گیری نوسازی و بهسازی در بافت‌های فرسوده شهرهای تهران و تبریز در شرایط اقتصادی فعلی کشور نشان می‌دهد که اجرای مصوبه در شهرهای دیگر نیز قابل اجراست، گفت: شهرداری‌ها محور اصلی و موتور محرک اجرای این مصوبه هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: باید گزارش بروز و میدانی از تحولات و اتفاقات در بافت‌های فرسوده را داشته باشیم تا در صورت نیاز به بازنگری این مصوبه پس از ۶ ماه ابتدایی، اطلاعات دقیق میدانی در دسترس باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه ستاد بازآفرینی شهری استان ها طبق بند یک مصوبه ستاد ملی موظف بودند تا پایان بهمن ماه برنامه جامع اقدام مشترک دستگاه‌ها را با اولویت نوسازی مسکن و در دو حوزه مسکن و خدمات ارائه کنند که متاسفانه تعدادی از استان ها هنوز این کار را انجام نداده‌اند، اعلام کرد: ما انتظار داریم سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده نوسازی شوند.

آیینی همچنین با تشریح اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان نماینده تخصصی وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی پایدار، برنامه‌ها و سیاستهای کلی را تهیه کرده و پشتیبانی‌های در سطح ملی را انجام می‌دهد، گفت: ما باید برای جلب همکاری مردم اعم از مالکان و سازندگان، دنبال ایجاد یک ساختار داوطلبانه‌ای باشیم که این مقوله را به عنوان یک کار جهادی برای خود تلقی کرده و علاوه بر اطلاع‌رسانی جوانب بسته تشویقی به جامعه هدف، آنان را درباره نحوه گرفتن پروانه، اخذ تسهیلات بانکی، رفع مشکلات ملکی و ثبتی آگاه کرده و به صورت همزمان فعل و انفعالاتی که در سطح کوچه و محله اتفاق می‌افتد را به شهرداری‌ها منعکس کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اعلام اینکه ما باید برای این هدف یک لشکر پیاده نظام در سطح کوچه و محله ایجاد کنیم، افزود: ما انتظار داریم چگونگی فراخوان، آموزش، تجهیز و حضور این افراد و نحوه فرآیند کسب اطلاعات از آنها را، دبیران ستادهای بازآفرینی در سطح هر شهر، متناسب با شرایط محلی موجود انجام دهند و در صورت لزوم از ساختارهای کمکی مانند کارگزار، شرکت‌های تسهیل‌گر و توسعه‌گری که طبق ماده چهار قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‏های فرسوده و ناکارآمد شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران مجوز گرفته‌اند، کمک بگیرند. همچنین ظرفیت‌های گروه‌های داوطلبانه جهادی، بسیجی و دانشجویی نیز راهگشا خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار