معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

خانواده، مدرسه و رسانه ارکان تربیت دانش‌آموزان هستند

تهران (پانا) – معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، خانواده، مدرسه و رسانه را 3 رکن اصلی تربیت دانست که با کمک و هم‌افزایی همدیگر می‌توانند هدایتگری خوب و مناسبی نسبت به دانش‌اموزان داشته باشند.

کد مطلب: ۱۳۴۹۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
خانواده، مدرسه و رسانه ارکان تربیت دانش‌آموزان هستند

اصغر باقرزاده به مناسبت در پیش رو بودن هفته تربیت اسلامی با حضور در برنامه «صبح به خیر ایران» شبکه اول سیما اظهار کرد: مدتی است که بعد از موفقیت طرح راهیان نور که به بازدید از یادمان‌های شهدا اختصاص پیدا کرده بود، توصیه و تاکید شد که دانش‌آموزان، معلمان، مربیان و حتی خانواده‌ها و افراد تاثیرگذار به صورت میدانی و حضوری از برخی از مقاصد گردشگری پیشرفت، بازدید داشته باشند.

وی با بیان اینکه مقاصد گردشگری پیشرفت شامل صنایع بزرگ، مراکز پدافندی کشور، مراکز علمی، پارک‌های علم و فناوری و حتی در استان و منطقه صنایع کوچکتر ولی موثر و پویا و اثرگذار و جدید و نو است، خاطرنشان کرد: بنابراین آموزش و پرورش تصمیم گرفت به همراه تشکل‌های دانش‌آموزی و معاونین پرورشی، مقاصد پیشرفت‌گردی را در سطح مناطق، استان‌ها و ملی شناسایی کرده و به تناسب سطح، جنسیت و دوره تحصیلی، دانش‌آموزان را به این مقاصد گردشگری اعزام کند تا به طور حضوری و میدانی با این پیشرفت‌ها آشنا شوند.

باقرزاده با بیان اینکه اهداف پژوهشی و تربیتی برای این سفرها مد نظر است، افزود: برای اینکه این اردوها تاثیرگذاری لازم را داشته باشند، نیاز به چند نکته است. یکی اینکه هر پیشرفتی یک راوی لازم دارد و اگر صرفا دانش‌آموزان را برای بازدید ببریم، یک بازدید معمولی می‌شود ولی وقتی راوی پیشرفت وجود داشته باشد برای فهم و پژوهش می‌شود بنابراین نکته اصلی این اردوها و سفرها راوی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر کسی بتواند مقصد گردشگری را به خوبی برای دانش‌آموزان روایت کند و چشم‌انداز آینده را برای به‌ها توضیح دهد، قطعا دانش‌آموزان با انگیزه بیشتری به این سفرها می‌آیند و اثر بیشتری می‌گیرند.

وی با بیان اینکه دومین نکته این است که هر کسی را به هر مقصدی اعزام نکنیم بلکه به تناسب روحیه، جنسیت و اهداف درسی که برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده اعزام کنیم، خاطرنشان کرد: این امر به این دلیل است که آمایش حرفه‌ای و شغلی آینده را در نظر بگیریم و شخص، یک چشم‌اندازی از آینده خود را به صورت حضوری و میدانی بتواند به دست بیاورد.

باقرزاده ابراز کرد: سومین نکته این است که در این بازدیدها و دیدارها استعدادیابی هم ممکن است اتفاق بیفتد و یک مرکز گردشگری اگر مخاطب‌شناس خوبی باشد از بین دانش‌آموزانی که به بازدید می‌روند با یک فرآیندی بتواند استعدادهای آن‌ها را شناسایی کند.

وی ادامه داد: هدفگذاری که برای تعداد جمعیت جهت بازدید کرده‌ایم در حال حاضر بیش از 16 میلیون دانش‌آموز در حال تحصیل داریم که طبیعتا نمی‌توان همه آن‌ها را به این سفرها و اردوها اعزام کرد بنابراین می‌توانیم در خود منطقه به یک جای ساده و در موقعیت استانی ببریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: اخیراً سازمان بسیج دانش‌آموزی و سازمان دانش‌آموزی از طریق سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، دوره‌های ویژه داهیان پیشرفت را تعریف کرده‌اند که این عزیزان که مستعدتر و پویاتر هستند . برنامه‌های آموزشی و پژوهشی بهتری را دارند به مقاصد گردشگری کشوری اعزام شوند که این امر با عنوان راهیان پیشرفت نورانی در هفته گذشته آغاز شد.

وی افزود: این دانش‌آموزان از اماکن بسیار مهم مثل پالایشگاه‌های بزرگ، صنایع بزرگ مثل نمایشگاه‌های هوایی و موشکی کشور بازدید می‌کنند و بعضی از این افراد، پروژه‌هایی را هم در این خصوص دارند و اجازه داده می‌شود که در آنجا تحقیق کنند.

باقرزاده در خصوص فراوانی توزیع اردوها در مناطق مختلف کشور تصریح کرد: واقعا به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که به طور متوازن در همه استان‌ها داشته باشیم. مقاصد گردشگری پیشرفت در استان‌ها را شناسایی کرده‌ایم و به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها توصیه کرده‌ایم که به طور متوازن همه افراد را بتوانند در بخشی از این مقاصد شرکت دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبیعتا در سال اول، امکان بازدید برای همه دانش‌آموزان نخواهد بود اما به مرور همه را باید پوشش دهیم، گفت: نکته دیگر نیز این است که ابتکاری صورت گرفته که در مسیر اردوی راهیان نور که عمدتا بازدید از یادمان‌های شهدا در استان‌های جنوبی و غربی است، یک مقصد گردشگری پیشرفت هم در نظر گرفته می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه به دنبال امیددهی به آینده و ادای جهاد تبیین در این برنامه‌ها هستید، اظهار کرد: ما قبل از اینکه فکری به تربیت آیندگان بکنیم، ابتدا باید فکری به تربیت خودمان، معلمان و نومعلمان کنیم یعنی اگر ابزار تربیتی قوی برای خودمان تدارک نبینیم طبیعتا نمی‌توانیم زمینه را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم.

باقرزاده خاطرنشان کرد: درباره نومعلمان، نومربیان، نومشاوران و دانشجومعلمان، همکاران در دانشگاه فرهنگیان این موضوع را جدی گرفته‌اند و می‌خواهند دانشجویان به جز اینکه در امر آموزش قوی می‌شوند در مهارت‌های حرفه‌ای و صلاحیت‌های معلمی هم سرآمد باشند. بنابراین حرفه‌هایی برای دانشجومعلمان در نظر گرفته‌اند که یک معلم و مربی را به عنصری تبدیل می‌کند که تاثیرگذاری‌اش چند برابر می‌شود و این برای کسانی است که در مسیر معلم شدن قرار دارند.

وی با اشاره به 13 اسفند، روز جوان و سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) بیان کرد: این روز، ششمین روز هفته تربیت اسلامی است که دانشگاه فرهنگیان به همین مناسبت بک ویژه‌برنامه برای فرهنگیان به اسم معلمان آینده دارد اما برای معلمان و مربیان موجود هم لازم است که دوره‌هایی را ارائه دهیم تا در کنار هم بنشینند و درباره چالش‌ها و مشکلاتی که در مواجهه با نسل جدید دارند، گفت‌وگو کنند و راه حل‌هایی را به هم انتقال تجربه کنند.

باقرزاده گفت: یک دوره 17 ساعته مجازی با همین هدف برگزار شد که شامل تربیت جنسی، اعتقادت، احکام، مسائل روز و.... است که ویژه معلمان و مربیان است که به طور اختیاری در حال حاضر نزدیک 60 هزار نفر از معلمان و مربیان ثبت‌نام کرده‌اند که بعد از گذراندن این دوره در دوره‌های بعدی که هم حضوری و هم مقداری پررنگ‌تر است شرکت می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان در حال حاضر درس پرورشی ندارند اما برنامه‌ای است که به اقتضای سطح تحصیلی دانش‌آموزان و اقتضائات استان‌ها به یک موضوع پرورشی یا یک موضوع تحقیقی و پژوهشی و هر موضوع دیگری اختصاص داده می‌شود و مربیان و معلمان پرورشی به طور رسمی در کلاس سبک زندگی، سواد رسانه‌ای، موضوعات فرهنگی صبحگاه، زنگ‌های تفریح و بخشی هم در خارج از ساعات درسی در کانون‌های فرهنگی تربیتی، اردوگاه‌ها و دارالقرآن‌ها و مراکز مشاوره تربیتی با بچه‌ها در ارتباط هستند.

وی با بیان اینکه تربیت، 3 رکن دارد، اظهار کرد: یکی از ارکان تربیت خانواده و پدر و مادران هستند که واقعا مسئولیت بالایی دارند و آن را جدی می‌گیرند و معمولا نقش خود در منزل یا بیرون از منزل ایفا می‌کنند و قدردان آن‌ها هستیم. رکن دوم، مدرسه است که قدردان آن‌ها هم هستیم و اشکالاتی هم که وجود دارد را با تمام توان باید رفع کنیم. سومین رکن هم رسانه است که رسانه در حال حاضر ممکن است ارتباط بیشتری با بچه‌ها داشته باشد باید حتما نقش تربیتی مثبت و تاثیرگذار خود را بر عهده بگیرد و با کمک و هم‌افزایی همدیگر بتوانیم هدایتگری خوبی نسبت به بچه‌ها داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار