تغذیه صحیح ضامن سلامت سالمندان

خبرگزاری پانا:سالیانه ۳۰ تا ۴۰ هزار تحت جراحی قلب باز قرار می گیرند و ۳۲ درصداز مرگ سالانه به دلیل بیماری های قلبی که بخش عمده این مرگ و میرها در قشر سالمندان رخ می دهد.

کد مطلب: ۱۳۴۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، مرتضی صفوی دانشیار دانشکده علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: سالخوردگی به سن بالای ۶۰ سال اطلاق می شود که مسائل ژنتیک عوامل اقتصادی و اجتماعی و حوادث بر سالمندان تاثیر می‌گذارد مهم این است که یک سالمند به اندازه کافی غذا مصرف کند، خواب مناسب داشته باشد، از دخانیات پرهیز داشته باشد و ورزش روزانه را در برنامه خود قرار دهد.

به گفته وی اگر شیوه زندگی بهبود پیدا کند سلامت سالمندان بیشتر خواهد شدهمچنین تغذیه در دوران سالمندی بسیار اهمیت دارد در سن سالمندی فرایدهایی رخ می‌دهد که بافت های بدن تجزیه می شود و بافت های سلول ها دچار تجزیه شده که اصول تغذیه را به خوبی رعایت می‌کنند عمر بیشتری دارند.

صفوی بیان داشت: سوخت ساز در سن سالمندی کاهش پیدا می کند و موجب کاهش انرژی افراد شده و موجب بروز چاقی در سالمندان می شود همچنین ورزش روزانه برای سالمندان مفید است و متاسفانه فعالیت بدنی در سالنمندان بسیار کم است.

دانشیار دانشکده علوم پزشکی اصفهان گفت: طی دوره سالمندی فرایندهایی اتفاق می‌افتد که باعث تحلیل بافت‌های بدن شده که توانایی فرد را کاهش می‌‌دهد و کاهش عملکرد اعضا صورت می‌گیرد توده چربی بدن در هر دوره ای از زندگی از بدن از بین می‌رود انرژی مورد نیاز بدن سالمند به دلیل کاهش فعالیت بدنی سالمند تغییر پیدا می‌کند در جامعه ما سالمندان فعالیت کافی ندارند و حس چشایی، لامسه و بویایی در این سن کاهش پیدا می‌کند.

صفوی ادامه داد: باید دانست که روزانه ۸۰۰ نفر فوت می شوند که ۳۰۰ نفر آنها ناشی از بیماری های قلبی و ۱۱۰ نفر آنها از سرطان ها می‌میرند. سالیانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر تحت جراحی قلب باز قرار می‌گیرند و ۳۲ درصد از مرگ سالانه به دلیل بیماری‌های قلبی و ۴۱ درصد از افراد جامعه کم تحرک هستند ۴۳ درصد از افراد جامعه دچار اضافه وزن و چاقی است و همچنین ۱۵ درصد از جمعیت مبتلا به چاقی‌های مفرط هستند.

منبع: تنسیم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار