وزیر بهداشت در جمع معتکفین مسجد دانشگاه تهران خبر داد؛

دانشگاه‌های بین‌المللی ایران در لبنان، غنا و تاجیکستان راه‌اندازی می‌شود

تهران (پانا) - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه‌اندازی سه دانشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت در کشورهای لبنان، غنا و تاجیکستان (علاوه بر عراق) خبر داد و این اتفاق را دستاورد مهم دیپلماسی سلامت کشور برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۴۴۵۹۱
لینک کوتاه کپی شد
دانشگاه‌های بین‌المللی ایران در لبنان، غنا و تاجیکستان راه‌اندازی می‌شود

بهرام عین اللهی شامگاه یکشنبه در دومین روز از آیین معنوی اعتکاف در جمع دانشجویان و استادان معتکفِ مسجد دانشگاه تهران حضور یافت و در فضای صمیمانه با آنها دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر بهداشت در ابتدای حضور خود در این آیین، در گفت‌وگو با خبرنگار معتکف پانا، درباره موفقیت چشمگیر ایران در کنترل کرونا گفت: ما زمانی که دولت را تحویل گرفتیم روزانه ۵۰هزار مبتلا، ۲۰هزار بستری و ۸هزار بیمار بدحال و بیش از ۷۰۰ نفر فوتی روزانه داشتیم. همچنین تا آن زمان فقط بخش کوچکی از جامعه شامل کادر درمان، افراد سالمند و گروه‌های حساس موفق به دریافت واکسن شده بودند.

وی افزود: اما با پیگیری‌ها و تلاش‌های دولت مردمی، سیل واکسن وارد کشور شد؛ به طوری که در مواردی روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دُز واکسن در ایران تزریق می‌شد. ما به طور متوسط در هفته بیش از هشت میلیون و ۵۰۰هزار دُز واکسن تزریق می‌کردیم و این برابر با جمعیت امارات بود.

مشروح گفت‌وگوی پانا با وزیر بهداشت به زودی منتشر می‌شود.

* سخنان وزیر بهداشت در جمع معتکفان

عین‌اللهی همچنین در سخنانی در جمع معتکفان، ضمن ادای احترام به مقام امام راحل(ره)، شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم بویژه روح بلند سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و نیز شهدای مدافع امنیت و سلامت، اظهار داشت: خوشحال هستم که در جمع نورانی و صمیمی شما دانشجویان، استادان دانشگاه و معتکفان عزیز حضور دارم؛ خوشا به حال شما که توفیق یافتید در این ایام بسیار مبارک رابطه خود با خداوند متعال را تقویت کنید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اعتقاد ما این است که عناصر زمان و مکان برای استجابت دعا مهم است؛ بنابراین اعتکاف در چنین روزها و شب‌های مقدسی حتما در استجابت دعای‌تان بسیار تاثیر دارد. امیدواریم دعای شما باعث خیر و برکت برای کشور باشد.

* ولایت فقیه، عامل ناکامی دشمن است

عین‌اللهی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش سلامت گفت: بعد از انقلاب اسلامی فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کردیم و دشمن حداکثر توان خود را علیه انقلاب به کار برد اما مهمترین نکته‌ای که باعث ناکامی دشمن شده، ولایت فقیه و رهبری انقلاب بوده است؛ هم در زمان حضرت امام(ره) و هم در زمان مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی). در حقیقت، اعتقاد مردم به رهبری و اعتقاد رهبری به مردم بزرگ‌ترین و مهمترین مولفه‌ای بوده که دشمن را ناکام گذاشته است.

* حوزه سلامت ایران در دوران پهلوی بسیار عقب مانده بود

وی درباره برخی صحبت‌ها و اظهارات که به اشتباه مدعی شرایط بهتر در زمان قبل از انقلاب اسلامی هستند، بیان کرد: برخی‌ها تصور می‌کنند قبل از انقلاب اسلامی وضعیت کشور مطلوب بوده اما واقعیت این است که علیرغم وابستگی صددرصدی که به غربی‌ها داشتیم، در حوزه سلامت بسیار عقب مانده بودیم و مردم برای کوچکترین کار درمانی مجبور به خروج از کشور یا استفاده از پزشکان بی‌کیفیت هندی و پاکستانی بودند.

وزیر بهداشت افزود: ما در سال‌های دفاع مقدس با حداقل امکانات نظامی و تلاش جوانانی همچون شما معتکفان در مقابل دشمن ایستادگی کردیم؛ در آن سال‌ها در حوزه سلامت نیز در خط مقدم و در نزدیکترین فاصله به دشمن دارای امکانات خوبی بودیم؛ برای بسیاری از کادر سلامتِ ما که به شهادت رسیدند قابل تحمل نبود که از خط مقدم فاصله بگیرند و پیگیری امور درمانی رزمندگان را در همان موقعیت، مهم می‌دانستند. برهمین اساس، بیمارستان‌های زیرزمینی ایجاد شد و بیشترین اعمال جراحی مجروحان در فاصله نزدیک به خط مقدم انجام می‌شد.

عین‌اللهی در ادامه به دستاوردهای کشور در زمینه درمان بیماران شیمیایی اشاره و اظهار کرد: ما در هیچ دانشگاهی برای درمان بیماران شیمیایی، امکان آموزش نداشتیم اما جوانانی مثل شما به کشورهای دیگر رفتند، مطالعه کردند و در زمینه درمان مجروحان شیمیایی به ابزار علم و دانش مسلح شدند تا جایی که امروز ایران اسلامی، کشوری است که درباره درمان مجروحان شیمیایی اطلاعات و دانش کامل دارد و حتی کشورهای دیگر از مقالات و دستاورهای ما استفاده می‌کنند و این از افتخارات دفاع مقدس محسوب می‌شود.

* دنیا از موفقیت ایران در کنترل کرونا متحیر مانده است

وی درباره تجربه جهانی جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با کرونا گفت: به‌رغم فشار دشمن و با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، دستاوردی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران با ایمان به خداوند و تاسی به ائمه اطهار علیهم‌السلام به وجود آمد به طوری که امروز همه دنیا از موفقیت ما در کنترل کرونا متعجب هستند.

وزیر بهداشت با تاکید بر نقش کادر سلامت برای کنترل کرونا ادامه داد: ایثارگری‌ها و ازخودگذشتگی کادر درمان و مدافعان سلامت برای همیشه در تاریخ کشور ما ثبت شده است. واقعیت این است که کادر سلامت ما ایثارگری کرد چون در کشورهای پیشرفته و اروپایی مشاهده کردیم که از بیماران کرونایی فرار می‌کردند ولی در کشور ما اینطور نبود و همکارانی داشتیم که هفته‌ها به منزل نمی‌رفتند، همچنین افراد بسیاری به صورت جهادی فعالیت می‌کردند.

عین اللهی درباره واکسیناسیون نیز اظهار داشت: موضوع واکسیناسیون در دولت مردمی سیزدهم و با پیگیری و تلاش آیت‌الله رئیسی به سرانجام رسید؛ لذا با ورود حجم زیادی از واکسن و تولید واکسن در داخل کشور، اکثر مساجد، ورزشگاه‌ها، حسینیه‌ها و اماکن دیگر تبدیل به مراکز واکسیناسیون شد. به طوری که از ابتدای شیوع کرونا تا آذر سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۲ هزار مرگ و میر ناشی از کرونا داشتیم اما از آذرماه ۱۴۰۰ تا امروز فقط ۲۰ هزار فوتی کرونا داشتیم و البته این دستاورد بزرگ با همراهی و درک مردم محقق شد. این نشان‌دهنده قدرت مردم در جمهوری اسلامی ایران است و امروز قدرت واقعی، قدرت مردم است و تا زمانی که مردم را همراه خود داریم موفق و قدرتمند هستیم.

وزیر بهداشت با اشاره گذرا به برخی دیگر از دستاوردهای کشور در حوزه سلامت گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم ما تحقق بیمه همگانی بود به طوری که امسال ۶ میلیون نفر از سه دهک پایین جامعه به رایگان بیمه شده‌اند و این از اتفاقات مهمی بود که در کشور محقق شد. همچنین تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که سال‌ها اجرا نشده بود امسال وارد مرحله اجرایی شد.‌ علاوه بر این، در حوزه پژوهش ۴۳ درصد رشد و افزایش رشته‌های دانش‌بنیان سلامت را شاهد هستیم.

* موفقیت ایران در دیپلماسی سلامت

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: یکی از موفقیت‌های بزرگ جمهوری اسلامی ایران صدور علم و دانش به کشورهای دیگر است؛ ما اولین دانشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را در کشور عراق و در کربلا بنا نهادیم و امروز اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران به آنجا می‌روند؛ طبق توافق‌نامه‌ای که با وزیر علوم عراق داشته‌ایم این دانشگاه به صورت رسمی افتتاح شد و دانش‌آموختگان این دانشگاه مدارک خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت می‌کنند و این یک دستاورد بزرگ در دیپلماسی سلامت کشور است.

وزیر بهداشت افزود: انشالله دومین دانشگاه بین‌المللی را در لبنان برپا می‌کنیم و در غنا و تاجیکستان هم دانشگاه‌های بعدی را تاسیس خواهیم کرد؛ این نشان‌دهنده قدرت جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار