معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پانا:

برای اجرای اصلاح الگوی کشت قانون بازدارنده نداریم؛ سیاست‌ها تشویقی است

تهران (پانا) - معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قانون بازدارنده‌ای برای پذیرش کشاورزان درزمینهٔ اصلاح الگوی کشت وجود ندارد، عنوان کرد که وزارت جهاد کشاورزی با همکاری مجلس و وزارت کشور و قوه قضاییه درصدد تعریف قوانینی برای اجرایی شدن اصلاح الگوی کشت از سوی کشاورزان است.

کد مطلب: ۱۳۴۴۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد
برای اجرای اصلاح الگوی کشت قانون بازدارنده نداریم؛ سیاست‌ها تشویقی است

علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب میزان تولید کشاورزی ۲۶ میلیون تن بود و واردات کالاهای اساسی انجام می‌شد، گفت: «در آن زمان ذائقه را به سمت مصرف گوشت مرغ بردند و این ذائقه هیچ‌گاه برنگشت و حالا درگیر تأمین علوفه هستیم و از خاصیت‌های گوشت قرمز غافلیم. باید سیاست‌ها به سمت تأمین نیازهای داخل کشور در درون کشور برود. پیش از انقلاب در موضوع زراعت ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن تولید داشتیم و اکنون ۸۸ میلیون تن محصول زراعی تولید می‌شود. همه محصولات استراتژیک در معاونت زراعت تولید می‌شود.»

مهاجر عنوان کرد: «در تولید گندم در سالیانی که گذشته به خودکفایی رسیده‌ایم و سیاست ما این است که به خودکفایی پایدار برسیم. در زمینه تولید گندم اتفاق‌های خوبی افتاده است. قبل از انقلاب تولید گندم ۳ میلیون و ۷۹۱ هزار تن بود اما امسال از مرز ۱۱ میلیون تن گذشته‌ایم. همچنین درزمینهٔ تولید جو، از میلیون و ۱۳۱ هزار تن که در قبل از انقلاب بوده اکنون به بیش از ۳ میلیون تن رسیده‌ایم.»

وی افزود: «در موضوع تولید پنبه کمبود داریم و علت آن انحلال سازمان تولید پنبه است. پنبه بیشترین اشتغال‌زایی را دارد اما متأسفانه سازمان پنبه و دانه‌های روغنی دهه هفتاد منحل شد و اگر این مسئله حل شود، مشکل تولید نداریم.»

وی افزود: «ذرت و علوفه از ۱۵ میلیون تن گذشته و خودکفا شده‌ایم. در زمینه دانه ذرت هنوز خودکفا نشده‌ایم مگر اینکه تغذیه طیور تغییر کند. کل تولیدات محصولات کشاورزی از مرز ۱۲۵ میلیون تن گذشته است و این در شرایطی است که ما با تغییر جمعیت روبرو هستیم. امیدواریم با اصلاح الگوی کشت نیازهای اساسی دیگرمان هم تأمین شود.»

وی درباره آمار تولید گندم گفت: «آمار ما قدیمی است. سالانه ۶ میلیون هکتار گندم می‌کاریم و سالانه ۱۵ هزار تن گندم دامی تولید می‌شود. اما باید گفت آمار ما چندان دقیق نیست و البته خیلی هم بی ربط نیست. در زمینه تولید برنج هم نمی‌توانیم خوب پیش‌بینی کنیم زیرا بسته به میزان بارش باران دارد.»

مهاجر اظهار کرد: «صد در صد کشاورزی کشور خصوصی است و این وزارتخانه یک هکتار هم کشت نمی‌کند. سیاست‌گذاری در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است که براساس نیاز و اقلیم و اقتصاد برنامه‌ریزی می‌شود. ما نه قدرت داریم نه ابزار قانونی داریم و فقط باید سیاست تشویقی داشته باشیم تا کشاورز بپذیرد. با وزارت نیرو و سازمان مدیریت صحبت شد تا هرکسی اصلاح الگوی کشت را دنبال کند، یارانه‌ها به آن‌ها پرداخت شود. راه حل این هست که اراضی را یکپارچه‌سازی کنیم تا الگوی کشت تسهیل شود.»

وی در زمینه طرح دیمزارها گفت: «موضوع جهش تولید در دیمزارها برنامه‌ای است که ستاد فرماندهی حضرت امام و رهبری پشتیبانی می‌کنند تا میزان عملکرد را بتوانیم افزایش دهیم و برای این منظور در ادوات و تغذیه و آموزش به زارعین کمک می‌کنیم و امیدواریم در سالهای پیش رو به درجه خوبی از آموزش برسیم.»

وی درزمینهٔ تولید دانه های‌های روغنی گفت: «محصولات ما صنعتی اند یعنی تولید که صورت می‌گیرد به صنعت می‌رود و محصول اولیه تولید می‌شود اما وقتی واردات داشته باشیم محصول کشاورز خرید نمی‌شود پس کشاورز هم نمی‌کارد. ما پیگیریم این مهم سروسامان پیدا کند. وقتی روغن ارزان وارد شود کشاورزحمایت نمی‌شود و این موضوع در زمینه چغندر قند هم اتفاق افتاد.»

وی درباره بازار پیاز گفت: «محصولی که به‌راحتی می‌توان تولید کرد سیب‌زمینی و پیاز و گوجه‌فرنگی است و ما مشکل تولید در زمینه صادرات داریم. طبق قانون ما مجاز به جلوگیری از صادرات نیستیم و حالا که قیمت ارز افزایش دارد این محصول با قیمت بالا صادر می‌شود پس قیمت داخلی با نوسان روبرو می‌شود. با اجرای قانون اصلاح الگوی کشت هر تاجری می‌خواهد محصولی صادر کند باید از قبل در قالب کشت قراردادی تعهد دهد و میزانی که کشاورز تولید کند صادرات خواهیم داشت و نه بیشتر. طبق این قانون اگر کمبودی ایجاد شود می‌توانیم واردات داشته باشیم.»

وی درباره افزایش قیمت کودهای شیمیایی گفت: «از سال ۴۶ کودهای فسفاته و پتاسه و ازته عامل اصلی افزایش تولید در سطح بوده و از آن سال با قیمت ارز دولتی وارد کشور می شود. با توجه به کوچک بودن و فقیر بودن کشاورزها توان خرید نبود و کود با ارز دولتی و ۵۰ درصد یارانه در اختیار کشاورز قرار می‌گرفت و دلیل کاهش تولید کود بود متاسفانه در لایحه بودجه‌بندی است که کود خارجی با قیمت تمام‌شده و کود اوره با قیمت بورس ارایه شود این مهم باعث افزایش زیاد قیمت کود خواهد شد.»

مهاجر در پاسخ به پانا درباره ابزارهای قانونی اصلاح الگوی کشت برای پذیرش کشاورزان گفت: «در این زمینه هم با مجلس و هم با قوه قضاییه و وزارت کشور تبادل نظرکرده‌ایم تا بتوانیم تشویق کنیم. فعلا سیاست‌های ما تشویقی است اما اگر به‌جایی رسیدیم که کشور به مخاطره بیافتد و کشاورزان معدودی باشند که رعایت نکنند و نیاز به قوانین بازدارنده داشته باشیم حتما در این زمینه قانون تعریف خواهد شد تا بتوانیم اصلاح الگوی کشت را دقیق اجرا کنیم.»

وی افزود: «این الگو از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد است. سالهاست این الگو در حال اجراست. الگوی کشت براساس نیاز و اقلیم و اقتصاد ماست. ما چون گندم محور هستیم و مهم‌ترین نیاز کشور است و براساس اقلیم تقسیم‌بندی انجام می‌شود و حالا می‌خواهیم تناوب را اجرا کنیم تا تولید گندم پایدار شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار