در گفت‌وگو با پانا تشریح شد

گرانی گوشت قرمز تا فرصت ازدست‌رفته اوراق گام به روایت معاون وزیر جهاد کشاورزی

تهران (پانا) - معاون وزیر جهاد کشاورزی دلیل استفاده نکردن این وزارتخانه از اوراق گام برای کنترل قیمت نهاده دامی و جلوگیری از گرانی گوشت قرمز را بر این اساس عنوان کرد که اوراق گام در فرآوری محصولات دامی قابل‌استفاده بود اما در عرصه‌های تولید ازجمله حمایت از کلزا و سویا و جو قابل استفاده نبود و باید در این موضوع تجدید نظرشود تا در سال‌های آتی از این طرح بتوان استفاده بهتری کرد.

کد مطلب: ۱۳۴۴۲۳۵
لینک کوتاه کپی شد
گرانی گوشت قرمز تا فرصت ازدست‌رفته اوراق گام  به روایت معاون وزیر جهاد کشاورزی

ماجرای افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت در حالی نقل محافل اقتصادی شده است که چند ماه قبل تولیدکنندگان هشدار داده بودند که به دلیل کمبود نهاده‌های دامی و افزایش هزینه‌های نگهداری دام و مشکلات تهیه علوفه چاره دیگری جز کشتار زودهنگام دام‌های شان ندارند.

ریشه‌یابی گرانی گوشت قرمز

حالا این روزها با افزایش قیمت گوشت باز هم روایت ضرورت تضمین تأمین به‌موقع نهاده برای دامداران بر سر زبان‌ها افتاده است. یکی از ریشه‌های گرانی گوشت قرمز را می‌توان در فرصت ازدست‌رفته خرید اوراق گام از سوی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.

اوراق گام یا همان «گواهی اعتبار مولد» به تولیدکنندگان این فرصت را می‌داد که اگر در جریان تأمین مواد اولیه خود دچار کمبود نقدینگی شدند بتوانند به بانک مراجعه کرده و از اعتبار و ضمانت بانک برای خرید مواد اولیه استفاده کنند.

بعد از اصلاح نظام یارانه‌ها قیمت نهاده دامی با افزایش چند برابری روبه‌رو شد و تولیدکننده قدرت خرید نهاده دامی را از دست داد و اتفاقاً همینجا وزارت جهاد کشاورزی می‌توانست فرصت استفاده از اوراق گام را برای تولیدکنندگان دامی فراهم کند تا مجبور به کشتار زودهنگام دادم خود نباشند اما متأسفانه از این فرصت استفاده نشد. بعد از مدتی بانک مرکزی اعلم کرد که پرونده اوراق گام را می‌بندد چون از تولیدکنندگان استقبالی ندیده است.

محسنات و مضرات اوراق گام برای صنعت کشاورزی ایران

شاهپور علایی مقدم، معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با پانا درباره دلایل استفاده نکردن وزارت جهاد کشاورزی از فرصت اوراق گام گفت: «اوراق گام محسناتی داشت اما در کنار آن یک مضراتی هم داشت. آسیب اوراق گام این بود که ممکن بود منحرف شود و در بخش‌های دیگرمصرف شود. به همین دلیل اوراق گام صرفاً برای تولید استفاده نمی‌شد و بیشتر برای بحث‌های پس از تولید قابل استفاده بود. برای مثال برای کار بازرگانی و جابجایی و تجارت قابل‌استفاده بود.»

پیشنهاد معاون وزیر جهاد کشاورزی برای استفاده بهتر از طرح اوراق گام

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: «وزارت جهاد کشاورزی نظرش این بود که برای اینکه از این اوراق به‌خوبی استفاده کند خوب است متولیان این طرح تجدیدنظری کنند تا این اوراق به سمت تولید برود. درواقع اوراق گام در تولید اثرگذار باشد و نه در اقتصاد و تجارت از آن استفاده شود.»

علایی‌مقدم عنوان کرد: «اوراق گام در فرآوری محصولات دامی قابل‌استفاده بود اما در عرصه‌های تولید ازجمله حمایت از کلزا و سویا و جو قابل استفاده نبود و باید در این موضوع تجدید نظرشود تا در سال‌های آتی از این طرح بتوان استفاده بهتری داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار