وزیر بهداشت اعلام کرد؛

تربیت بومی دانشجو برای رفع کمبود متخصص در مناطق محروم/ برنامه 10 ساله برای تربیت پزشک خانواده

خبرگزاری پانا: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم معارفه معاون جدید آموزشی از واگذاری برخی اختیارات به دانشگاه ها، انجمن های علمی و نظام پزشکی خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۴۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، سید حسن هاشمی در این مراسم بر لزوم برقراری آشتی و ارتقای گروه های علمی و بورد را متذکر شد و گفت: واقعاً سهم انجمن های علمی در انجام کارهای وزارت بهداشت و بخش آموزش پزشکی ناچیز است.

وزیر بهداشت افزود: بسیاری از این کارها قابل واگذاری به این انجمن ها و همچنین سازمان نظام پزشکی است. اگر این کار صورت گیرد می توانیم به کمک این گروه ها از هیمن تخلفات اندک در صنفت پزشکی که گاهی باعث بدنامی کل گروه شریف پزشکی می شود نیز جلوگیری کنیم.

لزوم بازنگری در طرح پزشکان و رفع مشکلات آن

وزیر بهداشت تربیت بومی دانشجویان علوم پزشکی برای رفع کمبود متخصص در مناطق دوردست و محروم را مورد تاکید قرار داد و گفت: تا کی می توانیم طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را با این حجم از مشکلات اجرا کنیم و زوج های دانشجو را یکی به شمال و یکی به جنوب کشور بفرستیم؟

هاشمی با اشاره به پشتیبانی مجلس از طرح هایی که موجب تقویت بومی سازی آموزش پزشکی و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم می شود، افزود: برای رفع این مشکل چاره ای جز بومی سازی تربیت دانشجو نداریم. اگر دانشجوی زاهدانی در همان منطقۀ خودش درس بخواند فردا برای ماندن در همان منطقه سیستم را دچار مشکلات عدیده نمی کند.

وزیر بهداشت تصرح کرد: نگاهی به عدد مراجعات ضروری و غیرضروری به ستاد وزارت بهداشت برای انجام کارهای آموزشی نشان می دهد باید برای رفع این معضل همچون سایر دستگاه ها تمهیداتی اندیشید و از سیستم آی تی و امکانات آن در این راستا بهره برد.

هاشمی ابراز داشت: من از همه معاونت ها نیز می خواهم نیازهایی که باعث مراجعه مردم به ستاد می شود را فهرست کرده و برای پاسخگویی مناسبت تر به آنها و کاهش بار این مراجعات چاره اندیشی کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: بسیاری از رشته های علوم پزشکی را توسعه داده ایم بدون اینکه برای شغل آینده آنها فکری کرده باشیم در حالی که وظیفۀ ما مثل وزارت علوم فقط توسعه نیست.

برنامه 10 ساله برای تربیت پزشک خانواده و متخصص

هاشمی دو بیماری اصلی برنامه پزشک خانواده را کمبود اعتبارات و نیروی لازم اعلام کرد و گفت: باید مقرراتی وضع کنیم که در 10 سال آینده پزشک عمومی و متخصص را برای همه جای کشور و تمام مناطق تربیت کنیم تا مشکلی برای اجرای برنامه هایی نظیر برنامه پزشک خانواده نداشته باشیم.

وی با اعلام آمادگی برای واگذاری اختیارات کافی به معاون آموزشی گفت: اعلام برنامه های دکتر ضیایی امیدوار کننده و نشان از تسلط ایشان به این حوزه داشت و من هم به دلیل اهمیت موضوع، برای پیشبرد این برنامه ها حاضرم تمام اختیارات وزیر دراین حوزه را به ایشان واگذار کنم.

وی در پایان از زحمات دکتر عین اللهی و کارکنان معاونت آموزشی تقدیر کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار