معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور خبر داد؛

صدور تمام کارت‌های ملی تا پایان سال

تهران (پانا) - معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت از مجموع ۶۱ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۵سال که برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت‌نام کرده بودند تاکنون کارت هوشمند ملی برای ۵۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر صادر شده و تاپایان سال جاری مابقی کارت‌های هوشمند صادر می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۳۴۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
صدور تمام کارت‌های ملی تا پایان سال

محمد باقر عباسی، معاون امور اسناد هویتی ثبت احوال کشور با حضور در یک برنامه رادیویی در مورد اهمیت ثبت احوال و اسناد بیان داشت: در حال حاضر مجموعه صدور کارت هوشمند سازمان ثبت احوال بر اساس زیر ساخت‌های ایجاد شده ظرفیت صدور ماهانه ۲,۵ میلیون کارت هوشمند را دارد و تا پایان سال برای ۲ میلیون نفر باقی مانده ثبت نامی از سری قبل کارت‌های هوشمند ملی صادر و امید می‌رود تا پایان امسال صدور کارت ملی به روز رسانی شود.

وی افزود: در سال ۹۶ و ۹۷ صدور کارت‌های هوشمند در مدت زمان یک هفته یا دو هفته انجام می‌شد ولی به دلیل مسائل تحریم و مشکل در ورود مواد اولیه کارت خام کارتها تعویق در صدور ایجاد شد.

عباسی تصریح کرد: کارت‌های هوشمند ملی که اعتبار آنها تا آخر سال ۱۴۰۳ و قبل از آن می‌باشد تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید شده است.

وی گفت: در نگاه برخی مردم و مسئولین ممکن است سازمان ثبت احوال یک سازمان صرفا خدماتی باشد ولی واقعیت این است که سازمان ثبت احوال متولی یک سری سیستم‌های پایه‌ای در زیست جمعی است و ثبت مدارک و شناسه هویتی، ثبت جمعیت، ثبت خانواده و افراد، مدیریت هویت، و ثبت وقایع در این سازمان انجام می‌شود.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح برخی خدمات ثبت احوال گفت: ‌ سازمان ثبت احوال به منظور خدمت رسانی بهتر به مردم درگاه سهیم را راه اندازی کرده و بسیاری از خدمات سازمان در این سامانه به مردم ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان ثبت احوال تلاش دارد لذت فرزند دار شدن خانواده‌ها را با انتخاب نام دلخواه مضاعف کند و در این راستا افرادی که نام دلخواه آنها در فهرست اسامی مورد تایید ثبت احوال در سامانه سهیم وجود ندارد می‌توانند درخواست بررسی نام‌ را در این سامانه برای بررسی ثبت کنند.

عباسی اظهار داشت: سازمان ثبت احوال نیز هر سه شنبه در جلسه مشورتی که با اساتید دانشگاه و اعضا فرهنگستان برگزار می‌کند اسامی نوظهور و پیشنهادی را بررسی کرده و در صورتی که با مسما باشد و معادل خارجی نداشته باشد تایید می‌کند.

معاون امور اسناد هویتی ثبت احوال اذعان داشت: در درگاه سهیم ثبت احوال مشاوره نام وجود دارد و تمامی اسامی که در فرهنگ ما جا افتاده و فراوانی دارد موجود است و خانواده‌ها می‌توانند از اسامی یا ترکیب اسامی موجود در این سامانه برای نامگذاری فرزندان خود استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: طبق ماده ۲۰ قانون ثبت احوال انتخاب نام بر عهده اعلام کننده ولادت فرزند است و شروطی دارد که مستهجن نباشد، نامناسب با جنس فرزند نباشد و با توجه به قانون منع به کارگیری کلمات و اصطلاحات بیگانه مصوب سال ۷۵ نام خارجی هم نباشد.

عباسی با تاکید بر اهمیت نامگذاری و اینکه اسم حداقل قرار است ۸۰ سال عمر کند به خانواده‌ها توصیه کرد: در انتخاب نام ظرفیت‌های زبان فارسی را به صورت بازه زمانی در نظر بگیرند و ممکن است اکنون اسم جذاب باشد و لی در آینده و با گذشت زمان نام انتخابی جذابیت فعلی را نداشته باشد.

علی زاهدی نیا، مدیر کل ثبت احوال خراسان شمالی در ادامه این برنامه بیان داشت: سازمان ثبت احوال اکنون وارد فضایی شده که فناوری و علم روز حرف اول را می‌زند ودر این راستا کل اطلاعات هویتی جمعیت کشور از سال ۱۲۹۷ تا کنون در پایگاه اطلاعاتی سازمان ثبت احوال ثبت شده است.

وی افزود: ‌ بر اساس داده‌های این پایگاه به هر فرد ایرانی یک شماره ملی اختصاص یافته است و الگوریتم ریاضی این شماره‌ها به شکلی طرح ریزی شده که تا ۱۸۰ سال با افزایش جمعیت شماره‌ها تک خواهد بود.

مدیر کل ثبت احوال خراسان شمالی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰۰ هزار نقطه در کشور اعم از دستگاه‌ها، بانکها، سازمان‌ها، نیروی انتظامی، بهزیستی، کمیته امداد و.. برای تطبیق اطلاعات هویتی افراد به صورت آنلاین به پایگاه اطلاعاتی سازمان ثبت احوال کشور متصل هستند.

زاهدی نیا تصریح کرد: ثبت احوال به صورت بنیادین با گذشته تفاوت ماهوی پیدا کرده و با داشتن پایگاه اطلاعاتی جمعیتی، پایگاه الکترونیک آرشیو اسناد و پایگاه عکس که این سه پایگاه مکمل هم هستند ارائه خدمت می‌کند.

وی خاطر نشان کرد:‌ سازمان ثبت اول از سال ۱۲۹۷ بر اساس تصویب نامه هیات وزیران به عنوان اداره سجلی احوال تاسیس شد و اولین شناسنامه سوم دی ماه به نام فاطمه ایرانی و با تلفیق هویت ایرانی و اسلامی صادر شد.

زاهدی نیا با تاکید بر اینکه با توجه به وضعیت فعلی ثبت احوال این سازمان می‌تواند پایه و اساس آمار باشد بیان داشت: کلیه اسنادی ولادتی که از سال ۱۲۹۷ تنظیم شده است و مبنای ثبت و احراز هویت افراد است در سازمان ثبت احوال اسکن و تبدیل به پایگاه الکترونیک آرشیو شده و این بایگانی الکترونیکی در اختیار همه واحد‌های ثبت احوال قرار گرفته و بنا بر این خدمت سازمان ثبت احوال، محل صدور در ارائه خدمت از بین رفته است و افراد فارغ از اینکه شناسنامه صادره آنها از چه شهری باشد می‌توانند خدمات ثبت احوال را در هر شهری دریافت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار