تردد روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در خطوط مترو تهران

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به تردد روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در خطوط مترو تهران، از آغاز عملیات اجرایی خط ۱۰ به طول ۴۴ کیلومتر خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۳۱۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد
تردد روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در خطوط مترو تهران

مسعود درستی صبح امروز، شنبه ۲۶ آذرماه با حضور در برنامه صبحانه ایرانی شبکه دو سیما به مناسبت روز حمل و نقل با بیان اینکه نیروهای مترو در ۳۶۵ روز سال فعالیت می‌کنند تا مسافران بدون دغدغه و استرس با شرایط ایمن جابجا شوند و مشکلی نداشته باشند، گفت: مترو در سطح دنیا به عنوان صنعت پاک و سبز تلقی می‌شود و آلودگی‌های تهدید کننده محیط زیست در متروی تهران وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به وجود هفت خط در تهران خاطرنشان کرد: متروی پایتخت ۲۵۸ کیلومتر مسافت و ۱۴۴ ایستگاه دارد و روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در خطوط مترو تهران جابجا می‌شوند که در روزهای خاص به دو میلیون نفر می‌رسد. در حال حاضر ۱۷۱ رام قطار در حال سرویس دهی هستند و حدود ۲۶۰ واگن دو طبقه نیز در خط ۵ مترو فعالیت می‌کنند. به جز خط دو و سه که با هم تلاقی ندارند، شش خط دیگر در نقاطی با هم تلاقی دارند و تقاطع‌های خط یک و سه نیز به زودی وارد مدار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت مترو تهران بیش از این است، گفت: در حوزه ناوگان ما پای کار هستیم، اما کمبود ناوگان موضوعی است که در پایین بودن راندمان اثرگذار است.

درستی با تأکید بر اینکه مترو در تمام دنیا یک شبکه محسوب می‌شود، تصریح کرد: این هفت خط یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را جابجا می‌کنند و اگر هر خط ۲۰۰ هزار نفر را جابجا کند و شش خط از مدار خارج شوند، در آن زمان حتی ۲۰ هزار نفر را جابجا نخواهد کرد؛ برای مثال خط یک روزانه ۳۰۰ هزار نفر را جابجا می‌کند و اگر خط دو و چهار نباشند و مسافر به این خط وارد نکنند و خط یک به تنهایی فعالیت کند، تعداد مسافران به ۳۰ هزار نفر نیز نمی‌رسد، بنابراین باید گفت که مترو به صورت شبکه ای فعالیت می‌کند. ما به خطوط هشت، ۹، ۱۰ و ۱۱ نیاز داریم که در آینده شبکه را کامل کند و اقدامات آن در حال برنامه ریزی است و اگر شبکه تکمیل شود، ظرفیت هفت خط فعلی نیز افزایش خواهد یافت. در حوزه زیرساخت نواقصی وجود دارد که باید برطرف شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه افزود: عملیات اجرایی خط ۱۰ به طول ۴۴ کیلومتر آغاز شده و در شمال شهر تهران مسیری را به صورت شرقی-غربی طی می‌کند؛ این خط از منطقه ۲۲ آغاز می‌شود و در میدان قنات کوثر در شمال شرق تهران به اتمام می‌رسد. سه خط ۸،۹ و ۱۱ نیز در مرحله مطالعات است و از سال آینده وارد فاز اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ساخت خطوط مترو چند پیش نیاز اصلی همچون منابع مالی دارد، گفت: ۵۰ میلیون دلار به ازای هر یک کیلومتر باید هزینه شود. در بخش ساخت مترو وابستگی وجود ندارد و همه چیز بومی است. در بخش‌های داخلی نیز قسمتی ارزبری دارد به طوری که در بخش سیگنالینگ با اینکه تولید داخلی است برای تجهیزات اولیه ارزبری دارد.

درستی خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد در سطح دنیا به ازای هر یک کیلومتر باید ۵۰ میلیون دلار هزینه شود. برای برنامه ریزی یک خط ۴۰ کیلومتری بخش‌های مختلف شهر باید به کارگاه تبدیل شود که می‌تواند ترافیک را مختل کند. اگر بخواهیم طرح را چهار ساله به اتمام برسانیم، باید شش تا هفت دستگاه تی بی ام به کار بگیریم که باید نیازسنجی شود که می‌توان همزمان از این دستگاه‌ها در اجرای چهار خط استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اعلام اینکه در مترو تهران برنامه ۲۰ ساله تا سال ۱۴۲۰ تنظیم شده است که قرار شد در سه فاز هفت ساله خطوط هشت تا ۱۱ با برنامه ریزی وارد مدار شوند، گفت: مدیریت شهری تهران تلاش می‌کند این بازه ۲۰ ساله را به شش سال کاهش دهد.

وی ادامه داد: مترو تهران به پیش از انقلاب باز می‌گردد و به صورت جدی از سال ۱۳۶۵ آغاز به کار کرده اما از اسفند ۷۷ اولین افتتاح در خط پنج انجام شده است. قرار بوده ۲۰ ساله کار انجام شود که تا امروز صورت نگرفته است. واقعیت این است که یکی از نکات مهم در مترو سرمایه گذاری سنگین است و مهم‌ترین و کلیدی ترین کار سرمایه گذاری مناسب در این حوزه است و درآمدهای شهرداری به تنهایی پاسخگو نیست.

درستی با بیان اینکه در برخی کلانشهرها نگهداری خطوط دغدغه است، اظهار کرد: بهای بلیطی که از مسافر دریافت می‌شود کمتر از بهای تمام شده است. کمتر از ۲۰ درصد بهای تمام شده از مسافر دریافت می‌شود و چهار برابر آن باید در اختیار مترو قرار بگیرد که خدمات به صورت بهینه ارائه شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه قرار بوده یک سوم بهای بلیط از مردم، یک سوم از شهرداری و یک سوم از دولت دریافت شود، گفت: یک سوم سهم مسافر بسیار کمتر شده و به یک پنجم کاهش یافته است؛ قرار نیست مردم تحت فشار قرار بگیرند و با همین رویکرد سهم مردم روند کاهشی داشته است.

وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی باید در شهرها تقویت شود که مهمترین بخش سیستم حمل و نقل ریلی است، اظهار کرد: تاکسیرانی و اتوبوسرانی را نیز در همین راستا نیاز داریم و باید به موازات مترو تقویت شوند که بخش قابل توجهی از مردم از ناوگان استفاده کنند تا معضل ترافیک و آلودگی کاهش پیدا کند. در هفت ماه منتهی به مهرماه استفاده از مترو باعث صرفه جویی دو هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی در مصرف سوخت شده است.

وی با تأکید بر اینکه در خطوط مترو پس از ساخت، امکان سنجی صورت می‌گیرد، گفت: در مطالعات، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی، استهلاک و وقت مردم در نظر گرفته می‌شود. چهار خط ما منافع بیشتری نسبت به هزینه‌ها دارد و باید بپذیریم که خطوط مترو سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می‌شود.

درستی گفت: همکاران ما در تلاش هستند که بخش میانی خط شش را که از خطوط خوب تهران است و از معابر مهمی عبور می‌کند به اتمام برسانند. خط شش در دو بخش افتتاح شده و قسمت میانی آن که از معابر کلیدی است تا پایان سال وارد مدار می‌شود و مسافران از دولت آباد تا شهید ستاری را طی خواهند کرد. این خبر بسیار خوبی است. مسافر در حال حاضر به خوبی از این خط استفاده نمی‌کند چون جزیره‌ای است و امیدواریم تا سال آینده، این خط به طور کامل در خدمت مردم باشد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه شرکت مترو حدود هشت هزار نفر نیروی انسانی دارد، اظهار کرد: مترو تهران مظلوم واقع شده است؛ اقدامات مترو به خوبی منعکس نشده است. نیروهای ما به صورت ۲۴ ساعته در ۳۶۵ روز سال مشغول به کار هستند. هرچند خدمات رسانی به مردم ۱۸ ساعته ارائه می‌شود اما در ساعات غیر از سرویس دهی، اقدامات نگهداری تجهیزات و آمادگی ناوگان انجام می‌شود. شرکت بهره برداری بی نظیر است و خدمات فوق العاده ای را ارائه می‌دهد و امیدواریم بتوانیم کمیت و کیفیت خدمات را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به وضعیت مترو پرند تصریح کرد: مترو پرند منشعب شده از جنوب خط یک به طول ۵۰ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر در حال خدمات دهی تا فرودگاه امام (ره) است و تا ۲۰ کیلومتر آینده به پرند می‌رسد؛ در بازدید رئیس جمهور از این خط در هفته گذشته، به نظر می‌رسد یک خط آن تا خردادماه به بهره برداری برسد. متولی مترو پردیس نیز وزارت راه و شهرسازی است و بر اساس آنچه اعلام شده در حال تکمیل مطالعات برای اجرای طرح است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار