مدیر کل راه و شهرسازی فارس:

بافت قدیمی شیراز را فرسوده نکنید/مسکن سازی درحواشی شهرها فرسوده سازی است

خبرگزاری پانا: مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: بافت های قدیمی شیراز با فرسوده بودن آن خیلی فاصله دارد.

کد مطلب: ۱۳۳۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری کانون دانش آموزی پانا، عشایری افزود: واژه فرسوده بودن خود بار منفی و انزوای بسیاری دارد در حالی که بافت های قدیمی دارای هویت و ساختار معنی دار سکونت و حوزه پر نفوذ اجتماعی است که به اعتقاد من نباد به آن بافت فرسوده گفت.

بنا به گزارش دریافتی ، وی افزود: من به این بافت می گویم بافت قدیمی؛ چون بافت قدیمی تعریفش قدمت، ساختار اصلی و هویت است بنابر این با عنوان بافت فرسوده،خودمان اطلاق می کنیم که اینجا دیگر محل سکونت نیست زیرا هر چیز فرسوده را باید دور انداخت و یا کنار گذاشت.

وی یادآورشد: دلیل این کنار گذاشتن هم غیر قابل استفاده بودن آن چیز فرسوده است اما بافت های قدیمی شیراز فرسوده و غیر قابل استفاده نیستند این بافت ها قدیمی و سرشار از پتانسیل هستند و باید آنها را حفظ کرد.

ویبابیان اینکه تو سعه مسکن در حواشی شیرازبا نگاه قیمت پایین، به نوعی ساخت و تولید بافت فرسوده است ، تصریح کرد: بافت قدیمی شیراز دارای هویتی مدنی، دینی، تاریخی شیراز است از این رو باید به عنوان بافت قدیمی به اصل خود برگردد.

عشایری یادآورشد :کشاندن مردم به حاشیه شهرها به علت قیمت پایینی که مناطق حاشیه ای دارند، در آینده ای نه چندان دور این مناطق را به بافت های فرسوده تبدیل خواهد کرد از این رواصطلاح فرسوده بودن اینجا معنا می یابد چرا که کشاندن مردم به حاشیه شهرها آن هم به علتی ساختاری که از مواد دارای حداقل استاندارد می باشد، تنها تولید بافت فرسوده است.

360هزار بافت قدیمی دراطراف حرم مطهر شاهچرغ (ع)

مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: بایدنگاه مان را متمرکز کنیم به مناطق با هویت و اصیل شهری.در شهر شیراز، به این ترتیب اطراف حرم حضرت شاهچراغ(ع)، حدود 360 هکتار بافت قدیمی تعریف شده که اولویت مان باید آنجا باشد.

هوشنگ عشایری ادامه داد: اعتقادمان این است که بایدبرای رفع این مشکل به اصطلاح فرسودگی، توسعه را از مرز بیرونی بافت قدیمی و بافت جدید شروع وبه سمت مرکز سقل این بافت قدیمی حرکت کرد.

وی یادآورشد: در شیراز به علت وجود حرم مطهردر مرکز سقل بافت قدیمی، یک طرح توسعه در 57 هکتار از این بافت را شروع کرده ایم.

این مقام مسئول تاکیدکرد:به دلیل ساختار مذهبی و فرهنگی و گردشگری باقت های قدیمی اطراف حرم مطهر باید هویت این منطقه را برگردانیم

قائم مقام وزیر و مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس یاد آورشد: دولت به جای اینکه چندین میلیون هزینه کند برای خدمات روبنایی و زیر بنایی جاهایی مثل شهرک های جدید الحداث اطراف کلانشهرها مثل شهرک مهر امام رضا(ع)، این هزینه را بیاورد به عنوان یک ابزار تشویقی در بافت های قدیمی واگذار تا خانواده های بسیاری را مشمول این تسهیلات کند، که این خود کمک بسیاری به مردم می کند و هم بافت قدیمی نیز اصالتش حفظ می شود.

وی گفت: خوشبختانه اخیرا طرح بافت قدیمی انگیزه بسیاری برای مردم برای تغییر ایجاد خواهد کرد و حساسیت کمتری در طرح جدید نسبت به حرایم اماکن تاریخی کمتر است.

عشایری در پایان با بیان اینکَه انجام این امور را باید به خود مردم واگذار کرد ،افزود:به شرط اینکه ما و شهرداری در کنار هم بتوانیم ابزار های تشویقی را برای توسعه در بافت ارائه دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار