حال‌ خوش‌ زندگی، رهاورد مهارت‌آموزی و ‌کتاب‌خوانی است

رشت (پانا) - سرپرست معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان معتقد است حال‌ خوش‌ زندگی، رهاورد مهارت‌آموزی و ‌کتاب‌خوانی است.

کد مطلب: ۱۳۲۴۵۳۰
لینک کوتاه کپی شد
حال‌ خوش‌ زندگی، رهاورد مهارت‌آموزی و ‌کتاب‌خوانی است

اکرم‌ السادات حسینی، سرپرست معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در نشستی به‌ مناسبت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و در جمع بانوان شاغل و خانواده‌های اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ضمن خوش‌ آمد‌گویی به میهمانانِ دوستدار کتاب و دانایی ‌اظهار‌ کرد: کانون به منظور پرورش فکری و ذوقی مخاطبان و ترویج فرهنگ مطالعه، فعالیت‌های کتاب‌ محور و ساختار‌مندی را در طول سال برنامه‌ریزی و اجرایی می‌کند.

وی هفته کتاب و کتاب‌خوانی را نقطه عطف فعالیت‌های این مجموعه در مسیر بسط و گسترش فرهنگ مطالعه عنوان‌ کرد: با اشاره به برنامه‌های ۳۱ مرکز فرهنگی هنری ثابت، ۴ کتابخانه پستی و ۳ مرکز سیار و روستایی کانون گفت: روخوانی، معرفی، نقد و بحث کتاب، از جمله فعالیت‌های کتاب‌ محور کانون محسوب‌ می‌شود.

حسینی، نمایش کتاب‌ فیلم، قصه‌گویی، شعر‌خوانی و معرفی مفاخر و اندیشه‌ورزان را بخش دیگری از فعالیت‌های کانون در جهت هم‌نشینی اعضای کودک و نوجوان با یار‌ مهربان دانست و افزود: اجرای مستمر برنامه‌های «خانواده‌محور» با تاکید بر اهمیت جایگاه خانواده و برگزاری نشست‌های تخصصی ویژه والدین و اولیای تربیتی از فعالیت‌هایی است که به‌منظور ایجاد پل‌های ارتباطی میان کانون، عضو و خانواده صورت‌ می‌گیرد.

سرپرست معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان توضیح‌ داد: آشنا‌سازی هرچه بیش‌تر خانواده‌ها با فعالیت‌های کانون و مشارکت در پیشبرد برنامه‌ها و در عین‌ حال، تقویت و تحکیم ارتباط اوالیا و مربیان از اهداف برنامه‌ریزان این نشست‌ها به‌ شمار‌ می‌رود و فراهم‌سازی بستر‌های مناسب برای تقویت خود‌آگاهی در نسل کودک و نوجوان و ترغیب آنان به مطالعه و کتابخوانی در دستور‌ کار قرار دارد.

صغری‌ قامتی‌ مقدم، کارشناس فرهنگی کانون استان گیلان همچنین در این نشست با تاکید بر این مهم افزود: ‌هم‌نشینی با کتاب، افزون‌بر ارتقای سطح دانایی و آگاهی فردی، بستری مناسب برای افزایش بصیرت اجتماعی فراهم‌ می‌کند و زمینه‌‌ساز شکل‌گیری زندگی بهتر توأم با رضایت‌مندی است.

وی در این میان، به اهمیت «مطالعه کتاب» و «نشاط فردی و اجتماعی» از منظر دین مبین اسلام و معصومین(ع) اشاره‌ داشت و افزود: هم‌نشینی با یار مهربان را نشاط‌ بخش و فرصت‌ساز توصیف‌ کرد.

کارشناس فرهنگی کانون استان گیلان در ادامه، به پیشینه علم روان‌شناسی در ایران و جهان پرداخت و در توضیح تفاوت‌های «مهارت‌های ده‌گانه‌زندگی» با «روان‌شناسی مثبت‌گرا‌» گفت: بهره‌گیری از روش‌های نوین علمی و پرهیز از پند و نصیحت صرف، از شاخصه‌های روان‌شناسی مثبت‌گراست و نقشی تعیین‌کننده در تقویت شایستگی‌ها و توان‌مندی‌های فردی دارد.

عناصر شکل‌دهنده دایره روابط فردی و اجتماعی افراد نیز از دیگر موضوع‌هایی بود که مورد‌ توجه قامتی‌ مقدم ‌ قرار داشت و وی در همین‌ حال از پایه‌های چهارگانه خودباوری و عوامل موثر بر عزت‌نفش‌ سخن‌ گفت.

این فعال فرهنگی از اهمیت خوش‌بینی و پاسخ‌گویی مناسب به خبر‌های خوش نیز صحبت‌ کرد و ضمن تبیین مسئولیت‌ها و حقوق فردی انسان‌ها اظهار‌ کرد: امید و تقویت عوامل امید‌آفرین، از ضرورت‌هاست.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری استان گیلان، ادامه سخنان خود در این نشست تخصصی را به تشریح فعالیت‌های این نهاد در ایجاد ارتباط موثر مخاطبان با کتاب و راه‌اندازی دپارتمان مهارت‌های زندگی با عنوان «حال‌ خوش‌ زندگی» اختصاص‌ داد و ضمن معرفی پیشگامان این عرصه در کانون افزود: تربیت آینده‌سازان «خودباور»، «جرأت‌مند»، «امید‌وار»، «خوش‌بین»، «معنوی»، «شاد و بانشاط» و در عین‌ حال، «ماهر در روابط مثبت» و «هوشمند هیجانی»، از اهداف و اولویت‌های طراحان این فعالیت هدف‌مند به‌ شمار‌ می‌رود.

قامتی‌مقدم توضیح‌ داد: تقویت و توانمندی نوجوانان در حوزه هیجان‌ها و صفات مثبت با رویکرد پیشگیرانه و آینده‌نگر و هم‌چنین، آگاهی‌بخشی و به‌ روز‌ رسانی توانمندی مربیان به‌ منظور شناخت‌ مهارت‌های مثبت نوجوانان و به‌ کارگیری در فعالیت‌های کانون از دیگر اهدافی است که در این مسیر مورد توجه ویژه‌ قرار دارد.

پاسخگویی به پرسش‌ها، نمایش فیلم با موضوع عزت‌نفس و تکمیل برگه‌های خود‌ارزیابی مثبت‌اندیشی و بازدید حاضران از مرکز تخصصی علوم و نجوم، دیگر‌ بخش‌های این برنامه‌ بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار