مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان:

تأمین نیروی انسانی پایدار، مهمترین اولویت آموزش و پرورش استان اصفهان است

اصفهان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت آموزش و پرورش استان اصفهان 2300 نیروی دانشگاه فرهنگیان را جذب کرد و در واقع تأمین نیروی انسانی پایدار، مهمترین اولویت آموزش و پرورش استان اصفهان است.

کد مطلب: ۱۳۲۲۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد
تأمین نیروی انسانی پایدار، مهمترین اولویت آموزش و پرورش استان اصفهان است

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در بیست و پنجمین جلسه از سلسله‌نشست‌های مدیران مدارس استان در شهرستان گلپایگان با بیان اینکه مدیران و معلمان افسران جبهه تعلیم ‌و تربیت هستند اظهار کرد: شهرستان عالم‌پرور گلپایگان مهد اجتهاد و فقاهت و شهرستانی کهن است که ریشه در هزاره‌های گذشته دارد و در تاریخ سترگ ایران عزیز و عظیم نورافشانی می‌کند.

وی ادامه داد: دولت اهتمام ویژه‌ای دارد تا مسائل کل کشور را حل‌وفصل کند و در رأس آنها مسائل آموزش و پرورش است که در آن انباشتی از مشکلات مختلف دهه‌های گذشته را شاهد هستیم.

ابراهیمی افزود: دولت اهتمام دارد که مشکلات آموزش و پرورش برطرف شود و به‌ صورت جهادی در حال فعالیت است و یکی از مهم‌ترین نکاتی که به آن باید توجه شود توجه به بعد تربیتی آموزش و پرورش است.

وی تصریح کرد: اگر همه‌ دانش آموزان در فیزیک و شیمی و تاریخ و جغرافیا مسلط باشند، اما انسان تراز انقلاب، اسلام و فرهنگ نباشد و در مسیر آن قرار نگیرند جامعه به سامان نمی‌رسد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ابراز کرد: سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۰ رونمایی شد و قرار بر این بود که همه چیز طبق سند پیش برود، چون جامعه‌ای که بخواهد توسعه پیدا کند باید نقشه راه داشته باشد و نقشه راه آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین است، در سند تحول بنیادین به نیروی انسانی توجه ویژه‌ای شده و پیشران توسعه هر کشور نیروی انسانی است و خاستگاه تربیت و تأمین‌کننده نیروی انسانی در آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است و هر زمان از این مسیر منحرف شدیم به همان نسبت مشکل پیدا کردیم.

وی اضافه کرد: در سند تحول بنیادین تأکید شده است تنها راه ورود معلم به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان و تربیت‌معلم شهید رجایی در حوزه فنی است.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی به‌عنوان چالش جدی استان اصفهان تصریح کرد: اقدامی که در آموزش و پرورش استان انجام شد این بود که اهتمام ویژه به دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت و امسال ورودی دانشگاه فرهنگیان کل کشور چیزی حدود ۴۰ هزار نفر بود و در استان اصفهان حدود ۲۳۰۰ نفر پذیرش انجام دادیم که برای اولین‌بار این تعداد محقق شده است.

ابراهیمی با تأکید بر فرایندی شدن نحوه گزینش در آموزش و پرورش گفت: گزینش قرار است به ‌صورت فرایندی اتفاق بیفتد؛ یعنی طولانی شود در حالی‌که در گذشته به دلیل تعداد بالای ورودی و فرصت کم گزینش در حقیقت ظاهری از گزینش انجام می‌شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه معلم انسان‌ساز است، متذکر شد: گزینش یک معلم قطعاً باید مهم‌تر از گزینش یک قاضی دادگستری یا نیروی امنیتی باشد؛ چون انسان می‌سازد و اگر درست انجام نشود در اینجا جامعه دچار قتل اندیشه می‌شود همان‌طور که اگر خوب انتخاب شود انسان می‌سازد.

وی ضمن اشاره به نقش مدیران مدارس در برطرف‌سازی مشکلات دشوار در امر تعلیم‌ و تربیت متذکر شد: مدیر است که می‌تواند کار نشدنی را شدنی کند به همین دلیل ما صفتی برای مدیران توانمند قرار دادیم و می‌گوییم مدیر، تحول ساز آموزش و پرورش است و با وضعیت موجود هم کارهای بسیاری می‌تواند انجام دهد.

ابراهیمی در خصوص کمبود نیروی خدماتی در مدارس اظهار کرد: دولت پیگیر است و سه سناریو وزارت‌خانه در خصوص جذب نیروهای خدماتی در نظر گرفته که ۳۰، ۲۰ و ۱۰ هزار نفر نیروی خدماتی برای مدارس جذب شوند؛ اما موانع زیادند و بیش از ۵ ماه است وزیر آموزش و پرورش در حال تعامل است تا این اتفاق بیفتد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص رتبه‌بندی معلمان ابراز کرد: آنچه که در حال اجراست بسیار خوب است. مجلس فعلی دولت قبل را موظف کرد تا رتبه‌بندی فعلی را در لایحه بودجه بیاورد و آن را در بودجه ذکر کردند؛ اما فقط عدد نوشتاری آن را آوردند به همین دلیل سه مرتبه رفت‌وآمد بین شورای نگهبان و مجلس اتفاق افتاد؛ چون تأمین اعتبار نشد ۱۲ هزار میلیارد برای آن پیش‌بینی‌شده بود. دولت فعلی با وجود بدهی بسیار سنگین انباشته شده از گذشته، عدد ۲۰ هزار میلیارد را تأمین کرد و ۱۸ هزار میلیارد دیگر هم به آن افزود و زمان سه سال را به یک و نیم‌سال تغییر داد. این کار بسیار مشکل بود و فراز و فرود بسیاری داشت که به مراحل نهایی رسیده است.

وی اضافه کرد: بیش از ۹۸ درصد همکاران مدارک خود را بارگذاری کردند و کارها در حال انجام است و با حقوق آبان‌ماه معوقات رتبه‌بندی قرار است واریز شود؛ اما ممکن است بعضی از همکاران اعتراض داشته باشند که اعتراض از طرفین قابل برگشت است. در این خصوص زمانی در نظر گرفته می‌شود که اگر مستنداتی وجود داشته باشد اصلاح شود.

ابراهیمی تأکید کرد: اتفاق خیلی مهم در خصوص رتبه‌بندی این است که دولت پذیرفت معلم، کارمند نیست. قانون هم بر این شد که معلم کارمند نیست، ۲۴ ساعت تدریس بیش از ۴۴ ساعت کارمند عادی زحمت و به‌اندازه ۸۰ ساعت ارزش دارد و دوران کرونا ثابت کرد که شغل معلمی بسیار دشوار است.

وی با اشاره به واریز سرانه برای مدارس یادآور شد: آخرین سرانه ای که برای مدارس واریز شد بهمن ماه سال ۱۳۹۰ بود. امسال چند مرتبه سرانه واریز شد و این امر ادامه پیدا خواهد کرد.

ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه هنرستان هم‌جوار صنعت برای استان بسته شد که بخشی از عملیات اجرایی آن پیشرفت بسیاری داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار