رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

30 فوتی آنفلوآنزا در کشور؛ شیراز در صدر مبتلایان به کرونا

تهران (پانا) - رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت آمار آنفلوآنزا نوع A تقریبا از اواخر مهر‌ و ۴ هفته زودتر از حد معمول افزایش یافت.

کد مطلب: ۱۳۲۲۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد
30 فوتی آنفلوآنزا در کشور؛ شیراز در صدر مبتلایان به کرونا

شهنام عرشی در نشست خبری با اصحاب رسانه در ستاد مرکزی این وزارتخانه به آخرین وضعیت اپیدمی کووید-19 در کشور و آمار مبتلایان و قربانیان آن اشاره و اظهار کرد: بر اساس استانداردهای جهانی و گزارش های ارائه شده، تمام موارد اعلامی کرونا بر مبنای آزمایش مثبت پی سی آر و تست اعلام می‌شود و به همین علت در آمارهای اعلام شده و آمار حقیقی مبتلایان تفاوت هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تعداد موارد بستری و مرگ و میر کووید-19 به حداقل رسیده است، افزود: بر اساس آمارهای رسمی هیچ شهر قرمزی در نقشه کرونایی کشور وجود ندارد و اکنون استان فارس و شهر شیراز در صدر مبتلایان کرونا قرار دارند.

عرشی با اشاره به نمودارهای موجود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آمارهای ابتلا و مرگ و میر کرونایی کشور گفت: در پیک هفتم باتوجه به آمار بالای واکسیناسیون، قدرت ویروس کاهش و ایمنی جمعی افزایش داشته و به همین جهت ابتلا و مرگ و میر به مراتب کاهش یافته است.

احتمال ورود موج جدید ویروس کرونا از اواخر پاییز امسال

عرشی به سویه جدید کرونا شایع شده در دو کشور آلمان و فرانسه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه عمدتا سویه‌های جدید با یک ماه تاخیر به کشور می‌رسد همچنان نگرانی‌های ما پایدار است و پیش‌بینی می‌شود در اواخر پاییز و اوایل زمستان پیک جدید نه به شدت پیک‌های قبلی در کشور به‌وجود بیاید. باتوجه به ریشه‌کن نشدن ویروس کرونا و وجود سویه‌های جدید توصیه وزارت بهداشت همچنان مبنی بر استفاده ماسک و رعایت فاصله‌های اجتماعی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت مطرح کرد: طبق اعلام مجامع جهانی به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان پیش‌بینی خاصی به جهت اتمام ویروس کرونا نداریم اما به جهت آمار بالای واکسیناسیون روند پیک در کشور به حالت کنترل رسیده است.

عرشی به آمار واکسیناسیون در کشور اشاره و تصریح کرد: حدود 155 میلیون دُز واکسن نزریق شده است و 90 درصد از گروه سنی بالای 12 سال دُز نخست و 85 درصد از همین گروه سنی دُز دوم را دریافت کرده اند.

وی در ادامه درباره شیوع آنفلوآنزا در کشور، شیوع آن را از نظر تناسب زمانی زودتر از سالیان گذشته دانست و خاطرنشان کرد: آمار آنفلوآنزا نوع A تقریبا از اواخر مهرماه و ۴ هفته زودتر از حد معمول افزایش یافت. در طول سال بین هزار تا 2 هزار نمونه از سراسر کشور به جهت بررسی بیماری جمع‌آوری می‌شود تا روند آنفلوآنزا نوع A، مورد بررسی قرار گیرد.

عرشی ابراز خرسندی کرد که تا این لحظه اتفاق غیر مترقبه‌ای به نسبت آمارهای ابتلا و مرگ و میر 10 سال اخیر در کشور رخ نداده است و به سیاق سال‌های پیشین روند شیوع آنفلوآنزا در کشور به وقوع پیوسته است.

30 مورد مرگ‌ومیر آنفلوآنزا از ابتدای امسال

وی با بیان اینکه حدود 30 مورد مرگ و میر آنفلوآنزا از ابتدای امسال تاکنون داشته‌ایم، گفت: علی رغم اینکه امسال آنفلوآنزا نوع A زودتر از گذشته رخ داده همچنان انتظار است که تا بهمن ماه یا اسفندماه ادامه داشته باشد بنابراین واکسیناسیون برای ایمنی در برابر آنفلوآنزا بسیار موثر است که بهترین زمان تزریق واکسن نیز مهرماه و آبان ماه است.

واکسیناسیون همزمان کرونا و آنفلوانزا مشکلی ایجاد نمی‌کند

عرشی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان تزریق واکسن آنفلوانزا در کشور و عوارض این واکسن گفت: سالانه حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزا را در سیستم‌های بهداشتی و درمانی و مراکز بهداشت و برای تزریق به زنان باردار توزیع می‌کنیم و به میزان ۳ تا ۴ میلیون دوز نیز در داروخانه‌ها توزیع می‌شود که خود بیماران مزمن به داروخانه مراجعه و واکسن را خریداری می‌کنند‌. در سال جاری حدود ۲۵۰ هزار دوز از واکسن آنفلوانزا تاکنون تزریق شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: عوارض واکسن آنفلوانزا شامل درد محل تزریق و عوارض معمول است البته ممکن است هر واکسنی عارضه حاد نیز به دنبال داشته باشد و واکسیناسیون همزمان کرونا و آنفلوانزا مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مراقبیم سویه‌های خطرناک پرندگان وارد اجتماع انسانی نشود

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بیماری آنفلوآنزای پرندگان نیز اشاره کرد و گفت: ویروس آنفلوآنزای پرندگان در سال ۹۶ بسیار وسیع شیوع یافت اما خوشبختانه امسال درگیری خاصی را شاهد نبودیم و مهار شده است. هرچند که همواره مراقبیم سویه‌های خطرناک پرندگان وارد اجتماع انسانی نشود چرا که این ویروس به شدت قوی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره عدم رعایت استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس گفت: ما درهیچ مرحله‌ای از پاندمی بر عدم رعایت و نیاز پروتکل‌های بهداشتی صحبت نکردیم و کما فی السابق بر استفاده از ماسک در فضاهای بسته توصیه جدی داریم. چراکه افراد در صورت عدم رعایت، خود و دیگران را به ورطه بیماری می‌اندازند.

شناسایی 380 بیمار مبتلا به وبا

عرشی درخصوص آخرین وضعیت شیوع بیماری وبا در کشور نیز گفت: امسال به دلیل شیوع زودهنگام وبا در کشور خصوصا از مرزهای غربی و کشور عراق بسیار نگران بودیم اما خوشبختانه با مراقبت های گسترده از سوی همکاران ما در حوزه دانشگاه‌ها، بیماری مهار شد و ۳۸۰ مورد بیماری نیز در کشور شناسایی شد. همکاران ما در حوزه بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها به خوبی مبتلایان را رصد کردند و موفق شدند از وقوع یک پاندمی مرگبار جلوگیری کنند چراکه اگر بیماری شیوع می‌یافت هزاران نفر درگیر و ده‌ها نفر کشته برجای می گذاشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار