رییس اتاق ایران اعلام کرد:

پیش بینی روزهای بهتر در اقتصاد ایران /تمام نهادهای مدنی به تحریم‌ها اعتراض کنند

خبرگزاری پانا : رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که نشانه‌های بهبود اوضاع اقتصاد پایان یافتن التهابات در بازارهای مختلف است تاکید کرد: شاهد جست‌وخیزهای غیر قابل محاسبه در اقتصاد نخواهیم بود.

کد مطلب: ۱۳۱۵۳۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، محمد نهاوندیان امروز یکشنبه در بیست و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان این‌که در حال حاضر افکار عمومی به سمت ایران و مواضع و ابتکارات ما در مسائل منطقه‌ای جلب شده است گفت: این موضوع هم فرصت‌های جدیدی را برای ایران پیش می‌آورد و هم بار ما را سنگین‌تر می کند که باید از این فرصت از عزتمندانه‌ترین روش برای توسعه اقتصادی کشور حراست کنیم.

وی ادامه داد: در تعبیر مقام معظم رهبری امسال دو حماسه در دستور کار ملت ایران قرار گرفت که حماسه سیاسی با برگزاری انتخابات پرشور تحقق پیدا کرد. الان نوبت تحقق حماسه اقتصادی است و باید تاکید کرد که اهمیت پیروزی در حماسه اقتصادی به هیچ وجه نباید کم ارزیابی شود.

رییس دفتر ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که آزاد کردن اقتصاد از قید و بندهایی که طی این سال‌ها به دست و پای آن بسته شده حماسه اقتصادی است، خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم در همه دسیسه‌ها و توطئه‌هایی که اقتصاد را زندانی کرده است رهایی یابیم و این زندانی آزاده باید آزاد شود.

پیروزی نظام در گرو رفع تحریم‌ها است

وی با بیان این‌که قدم برداشتن در مسیر رفع تحریم‌ها پیروزی نظام است گفت: از سوی دیگر تحقق حماسه اقتصادی پیروزی سیاسی و فرهنگی را در پی دارد.

به گفته نهاوندیان، اگر ما بتوانیم این امکان را برای کشور فراهم کنیم تولید شکوفا و بیکاری رفع و در این صورت عوامل اصلی فساد درکشور ریشه کن می‌شود.

رییس اتاق ایران با بیان این‌که حماسه اقتصادی باید با هدف فرهنگی و حراست از نظام پیش رود، اظهار کرد: نظام اهدافی را به عنوان اهداف اقتصادی اعلام کرده است. رشد هشت درصدی اقتصاد هدف نظام بوده که عدم دستیابی به آن ناکامی ما را در دستیابی به اهداف نشان می دهد.

وی ادامه داد: در همان حوزه‌هایی که آماج بدخواهان بوده باید توفیق پیدا کنیم و این توفیق نظام است.

نهاوندیان با بیان این‌که ارزیابی، طراحی و اقدام برای از بین بردن توطئه تحریم‌ها را نباید دست کم گرفت، تصریح کرد: واقعیت این است که اگر هدف تحریم ها تغییر سیاسی در ایران بوده باید گفت که این هدف ناکام بوده است ولی آثار آن روی اقشار جامعه به لحاظ اقتصادی مشهود بوده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: افزایش هزینه‌های مبادله به کم درآمدترین اقشار جامعه منتقل می‌شود.


وی با تاکید بر لزوم گسترش حرکت‌های مدنی در اعتراض به تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: همه نهادهای مدنی باید صدای خود را به جامعه برسانند که تحریم‌ها ظالمانه است و هوشمندانه نیست. این درحالی است که بسیاری از بدخواهان ایران از نرمش قهرمانانه خمشگین می شوند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که می توانیم با تاخیر در برخی شیوه‌ها اهداف را در بلند مدت اجرایی کنیم اظهار کرد: تعامل سازنده با کشورهای دیگر فقط از برنامه‌های دولت نیست. ملت پشتیبان رویکرد هوشمندانه است و امیدواریم از فرصت‌ها بیشترین استفاده شود که با حفظ همه حقوق ملی محدودیت‌های اقتصادی را کم و تحریم‌ها را دفن کنیم.

نهاوندیان در ادامه به افتتاح مجدد جلسات شورای گفت‌وگو اشاره کرد و گفت: برگزاری این جلسه نشان از رویکرد دولت جدید در همراهی با بخش خصوصی است. هر چند این موضوع یک وظیفه قانونی بود اما نسبت به نحوه برگزاری آن در گذشته نشان داد که یک عزم جدی در دولت به وجود آمده است.

وی گفت: این تدبیر که صورت قانونی به خود گرفت وارد مرحله تحقق شد و آرزو می کنیم که اجرایی شدن مداوم آن به نهادینه شدن آن بینجامد.

شورای گفت وگو در همه استان‌ها برگزار شود

نهاوندیان با بیان این‌که در همه استان ها باید شاهد برگزاری شورای گفت‌وگو باشیم، بیان کرد: این شورا باید محلی باشد برای بازخورد سیاست‌های دولتی و بخش خصوصی. این موضوع تحقق نوع دیگری از کشورداری و کشورداری مردم سالارانه است زیرا مردم معدن‌های طلا و نقره هستند.

روزهای بهتری برای اقتصاد ایران پیش بینی می کنیم

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که نشانه‌های این روزهای بهتر برای اقتصاد ایران پیدا شده است گفت: دوره التهابات در بازارهای مختلف پایان یافته و باید شاهد ثبات در بازارهای مختلف باشیم.

وی با تاکید بر این‌که دیگر نباید شاهد جست و خیزهای غیر قابل محاسبه در اقتصاد باشیم، بیان کرد: حرکت‌های ما در جهت درست قرار گرفته و در کنار آن شرایط بین المللی باعث می‌شود ظرفیت‌های ایران سرمایه‌گذاران خارجی را به خود جلب کند.

نهاوندیان در پایان گفت: وظیفه ما در تشکل‌های اقتصادی این است که این ظرفیت ها را به طرف های خارجی منتقل کرده و انتقال واقعیت‌های اقتصادی ایران به طرف‌های تجاری در اتاق باید انجام شود.

سیاست‌گذاری در مدیریت اقتصاد باید بر عهده دولت باشد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین در حاشیه بیست و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران درباره سیاست های دولت در اجرای اصل 44 گفت: یکی از اولویت‌هایی که در دستور کار وزارت اقتصادی و دارایی قرار گرفته و وزیر اقتصاد نیز بر آن تاکید کرده است ارزیابی واقع بنیانه از آنچه که در اجرای سیاست‌های اصل 44 انجام شده است و شتاب دادن به حوزه‌هایی است که کمتر به آن توجه شده اند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف عمده اصل 44 این بود که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اقتصاد کشور افزایش پیدا کند و این موضوع منجر به غلبه سهم غیر دولتی بر دولتی شود.

او با بیان این‌که از سوی دیگر براساس سیاست‌های اصل 44 سیاست‌گذاری در مدیریت اقتصاد باید بر عهده دولت قرار گیرد خاطرنشان کرد: لازمه افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، بهبود فضای کسب وکار است و باید علامت‌های اطمینان بخش از سیاست‌های ما به فعالان اقتصادی داده شود. در این شرایط سرمایه‌گذاران در داخل و خارج می توانند اطمینان کرده و سرمایه گذاری‌های میان مدت و بلند مدت انجام دهند.

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: این درست نیست که سرمایه‌گذاری‌ها توسط دولت صورت گرفته و در نهایت شاهد تعداد بسیار زیادی از طرح‌های نیمه تمام باشیم که اتمام آن ها سالها به طول می انجامد.

وی با بیان این‌که امکانات بودجه‌ای اجازه تصدی گسترده دولت را نمی دهد گفت: با تاخیر در بهره برداری از پروژه‌ها شاهد تضییع منابع می شویم. این نگاه می بایست در حوزه های مختلف به گام‌های عملی تبدیل شود. در بازنگری سیاست‌ها این موضوع تبدیل به تصمیم در شورای خصوصی سازی و گزارش‌های آن نیز به شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل 44 ارائه می‌شود.

نهاوندیان در پاسخ به این سوال ایسنا مبنی بر این که آیا تاکنون سفرهای سیاسی و ملاقات وی با سران کشورهای دیگر به مذاکرات همسو با منافع بخش خصوصی منجر شده است یا خیر تصریح کرد:‌ یک سطح از مذاکرات چند جانبه و دو جانبه، سطح ایجاد فضای مراودات تجاری است. یعنی توافق‌هایی که در سطح دولت‌ها یا در سطح تشکل‌های اقتصادی صورت می گیرد بسترساز است.

وی ادامه داد: سطح دوم نیز سطح بنگاه به بنگاه است که هر دو نوع از هیات‌های اعزامی را شاهد بودیم و امیدواریم با گسترش مناسبات بین‌المللی شاهد توسعه آن باشیم.

مسوول دفتر رئیس جمهور درباره عدم برگزاری جلسه کمیته ماده 76 بیان کرد: ما در رویکرد دولت جدید می‌خواهیم با همراهی در بهبود محیط کسب و کار مشارکت جدی تری را با مجلس داشته باشیم. به طور حتم اتاق بازرگانی هم به عنوان دبیرخانه کمیته ماده 76 اقداماتی را انجام داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار