در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

نقش مهم دانش‌بنیان‌ها در به‌روزشدن فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش

آموزش و پرورش به مکمل‌هایی برای حفظ ساختارهای فرهنگی در مسیر همگام شدن با فناوری نیاز دارد/ فناوری هر ساعت تغییر می‌کند و آموزش و پرورش با آن سرعت نمی‌تواند تغییر کند

تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه ICT معتقد است شرکت‌های دانش‌بنیان در به‌روزشدن فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش نقش پررنگی دارند زیرا آموزش و پرورش متمرکز ایران به‌خودی‌خود نمی‌تواند با تغییرات مدام فنّاوری‌ها همگام شود.

کد مطلب: ۱۳۱۲۷۰۱
لینک کوتاه کپی شد
نقش مهم دانش‌بنیان‌ها در به‌روزشدن فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش

مهدی فریمانی، کارشناس حوزه ICT در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه جهان امروز در حال تبدیل شدن به یک جامعه اطلاعاتی است، گفت: «به نظر می‌رسد که تغییر و تحولات در حوزه فناوری و تکنولوژی در دنیا امری تصادفی نیست. در حقیقت فناوری‌های نوین طوری طراحی‌شده‌اند که بتوانند در یک بازه زمانی بسیار طولانی و حتی در یک بازه زمانی نامتناهی یا نامشخص به انسان خدمات برسانند. اساساً فلسفه شکل‌گیری فناوری تصادفی نیست. لذا به نظر می‌رسد تکنولوژی در ابعاد مختلف می‌تواند زندگی انسان را چه در حوزه اجتماع و اقتصاد و چه در حوزه سیاست و محیط‌زیست تحت تأثیر قرار داده یا حتی تغییر دهد. در این میان دانش‌آموزی که علمش با فناوری‌های نوین به‌روز شده است کمتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد و از رسانه و تکنولوژی به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خودش استفاده می‌کند پیش از آنکه مرعوب آن شود.»

فناوری هر ساعت تغییر می‌کند و آموزش و پرورش با آن سرعت نمی‌تواند تغییر کند

فریمانی درباره اهمیت به‌روزشدن آموزش و پرورش همگام با حوزه فناوری اطلاعات عنوان کرد: «سیستم‌های آموزشی در دنیا براساس ساختار جغرافیایی جمعیت دانش‌آموزی و درآمد و سرانه ناخالص ملی کشورها متفاوت است اما در کل کشورهایی مانند ایران دارای سیستم‌های آموزشی متمرکزی هستند و نظام و سیستم آموزشی ما در برابر تغییرات و تنش‌ها حساس است و چون کشوری هستیم که براساس ایدئولوژی خاصی قرار است تعلیم و تربیت اسلامی را ارائه کند لذا این ساختار آموزشی بسیار محکم‌تر و قوی‌تر به‌صورت متمرکز اجرا می‌شود. اما سیستم‌های توزیع فناوری در دنیا که اساساً با فلسفه خود فناوری شکل گرفته است دارای سیستم‌های مدیریتی و سیستم‌های پویا و زنده‌ای هستند که هر روز رو به رشد هستند و هر ساعت قابل تغییر هستند.»

آموزش و پرورش به مکمل‌هایی برای حفظ ساختارهای فرهنگی در مسیر همگام شدن با فناوری نیاز دارد

فریمانی گفت: «در اینجا به یک پارادوکس می‌رسیم اگر قرار باشد نظام آموزشی ما با آن ساختار متمرکز و مکانیکی که در سیستم وجود دارد در کنار سیستم زنده توزیع فناوری و تغییر فناوری یا تولید فناوری قرار گیرد ممکن است اساساً فلسفه حضور فناوری در کنار سیستم آموزشی نفی شود و نمی‌شود از آن ظرفیت‌ها استفاده کرد. لذا برای اینکه کمک کنیم نظام آموزشی ما رشد کند و اساساً آن ساختار به لحاظ فرهنگی اجتماعی و غیره حفظ شود باید یک ساختاری تعریف شود که این ساختار تکمیل کننده و در حقیقت ناقض این پارادوکس شود.»

شرکت‌های دانش بنیان فرصتی کمتر دیده شده برای آموزش و پرورش هستند

فریمانی اظهار کرد: «شرکت‌های دانش‌بنیان یا افراد علاقه‌مند‌ می‌توانند در این مهم نقش خود را ایفا کنند. این فرصت‌ها در نظام آموزشی ما وجود دارد و بسته به اینکه چقدر شرکت‌های دانش‌بنیان علاقه‌مند باشند که در نظام آموزشی نقش ایفا کنند، متفاوت است. بعضاً دانش‌بنیان‌هایی هستند که در برخی از مناطق بدون اینکه مشکلی داشته باشند فعالیت می‌کنند و حتی با ساختار متمرکز نظام آموزشی به‌نوعی خود را در آن پنجره‌ها و فرصت‌ها قرار داده‌اند و ارائه خدمات دارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار