مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس:

علم آموزی و فهم مشترک در اجرای برنامه ها زمینه ساز تحول نظام آموزشی است

هرمزگان (پانا) - مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس در نشست توجیهی مدیران جدید الانتصاب مدارس بر علم آموزی، مردمی سازی و فهم مشترک در اجرای برنامه ها تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۸۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد
علم آموزی و فهم مشترک در اجرای برنامه ها زمینه ساز تحول نظام آموزشی است

مسلم بازیار نسب مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس در این نشست ضمن تشکر و قدر دانی از پذیرش مسئولیت اداره مدرسه توسط مدیران جدید گفت: تحول باید از مدرسه شروع شود، امروز همه مدیران باید نگاه تحولی به آموزش و پرورش داشته باشند در غیر اینصورت تحولی شکل نخواهد گرفت.

بازیارنسب همچنین بر علم آموزی تاکید کرد و اظهار داشت: در گام دوم انقلاب و منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به علم آموزی تاکید شده لذا هر جا که علم و فرهنگ در کنار هم باشند و رشد پیدا کنند در نظام اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ما هم قطعا تحول و رشد اتفاق خواهد افتاد، پس یکی از مهمترین وظایف مدیران ما در مدارس توجه به علم آموزی است.

وی افزود: علم آموزی یکی از وظایف اصلی مدیران است و در مدرسه باید در صدر تمام برنامه ها قرار گیرد و آن هم زمانی اتفاق می افتد که مدیر مدرسه مباحث هدایت، نظارت و حمایت را اساس کار خود قرار داده و با جدیت آنرا دنبال کند و از تمام ظرفیت ها نیز استفاده نماید.

وی در ادامه اظهار داشت: امروز به دنبال این هستیم که مدیرانمان را از مدیر خدماتی به مدیر آموزشی تبدیل کنیم. مدرسه تنها با زیبا سازی فضا و امکانات و تجهیزات متحول نمی شود، باید بدنبال تحول در آموزش و تقویت فرایند آموزش باشیم و به عواملی که در تقویت فرایند آموزش دخیل هستند از قبیل نیروی انسانی توجه نماییم.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک در جمع مدیران جدید الانتصاب عنوان کرد: یکی از اهداف جلسه مدیران این است که بتوانیم وضع موجود را متحول نموده و به مطلوب برسانیم و این میسر نخواهد شد مگر با تحلیلگری خوب و کارشناسانه و تصمیم سازی مناسب و برای تصمیم گیری نیز باید اطلاعات کافی داشته باشیم. تصمیم هم باید کارشناسانه باشد در غیر اینصورت نباید انتظار تحول داشته باشیم.

بازیار نسب تاکید کرد: منویات مقام معظم رهبری در برنامه گام دوم انقلاب، جهاد تبیین و سند تحول بنیادین است که جزء اهداف نظام و انقلاب است و همه ما باید مطالعه نموده و به آن تسلط کامل داشته باشیم تا بتوانیم یک نظام تعلیم و تربیتی در طراز انقلاب رقم زده و دانش آموزانی در طراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم، این نگاه نوین آموزش و پرورش به نظام تعلیم و تربیت است لذا بایستی تربیت دانش آموزان طراز انقلاب در اولویت کاری باشد.

وی همچنین بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: نظام آموزشی مطابق سند تحول بنیادین بر اساس تعلیم و تربیت تمام ساحتی تدوین شده و اگر اجرا شود به اهداف عالی دست خواهیم یافت و انتظار ما از مدیران این است و ما برای اجرای سند تحول بنیادین به مدیران تحول گرا نیاز داریم، مدیرانی که خودشان را در مسیر پر چالش قرار دهند و از مسیر پر چالش نهراسند و با برنامه و هدفمند و هدفگذار باشند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس در بخشی از سخنانش بر اهمیت مردمی سازی نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و بیان داشت: دولت ما دولت مردمی است ، نظام تعلیم و تربیت هم بایستی مسیر را برای مردمی سازی هموار کند، پس همه ما مدیران و مسئولین باید شرایط مردمی سازی را فراهم نموده تا مسیر مردمی سازی برای نظام تعلیم و تربیت نیز هموار شود.

بازیار نسب در خصوص مردمی سازی تصریح کرد: مردمی سازی در مدارس یعنی اینکه ما بتوانیم خارج از مدرسه خودمان از تمامی ظرفیت هایی که در محیط پیرامون مان قرار دارند استفاده کنیم، یعنی اجازه دهیم وارد همکاری با مدرسه شوند و خصوصا در موضوعات اساسی، ظرفیت هایی مانند بسیج، شورا ها، دهیاری، بخشداری، هیات امنای مساجد، اولیای دانش آموزان، همکاران بازنشسته و پیشکسوتان با تجربه و موفق و انجمن اولیای مدرسه همه پای کار بیایند.

وی بر حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت هم اشاره کرد و گفت: مدیر باید در مرحله اول از تمام توان و ظرفیت خود استفاده کند و قبل از آن باید تحلیل گری و مطالعه و توانمندی را در خودش ایجاد کند که بتواند حکمرانی نظام تعلیم و تربیت را در آموزش و پرورش سرلوحه کار خود قرار دهد.

بازیار نسب همچنین ادامه داد: مدیر بایستی تحلیلگر خوبی باشد و بتواند وضعیت موجود را بتواند تحلیل کند، به این معنی که فاصله بین وضع موجود با وضع مطلوب را کم کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر همسو سازی و فهم مشترک نیز تاکید کرد و اظهار داشت: همه مدیران باید بدنبال هدف مشترک باشند لذا همسو سازی، فهم مشترک و نگاه مشترک در تمام برنامه ها و برای همه مدیران اعم از مدیران مدارس شهری، روستایی و چند پایه لازم و ضروری است.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس خطاب به مدیران مدارس عنوان کرد: باید سه اصل نظام آموزشی هدایت، حمایت و نظارت را همیشه مد نظر داشته و نظارت نیز باید بصورت مستمر باشد.

بازیار نسب با اشاره به فرارسیدن بازگشایی مدارس و هفته دفاع مقدس از مدیران مدارس خواست تا در مراسم بازگشایی از مسئولین و خیرین ، پیشکسوتان، بازنشستگان فرهنگی و خانواده های شهدا ایثارگران دعوت بعمل آورده و از این ظرفیت نیز بهره ببرند .

وی همچنین تاکید کرد: از آنجایی که روز بازگشایی با ۲۸ صفر مصادف شده است، مدیران برنامه بازگشایی را متناسب با آن ایام طراحی و هدفگذاری نموده و برای هفته دفاع مقدس نیز برنامه با شکوه داشته باشند .

این مسئول در پایان از تدوین برنامه تحولی در ناحیه یک آموزش و پرورش بندرعباس خبر داد و افزود: برنامه های خوبی توسط معاونین و کارشناسان ناحیه طراحی و تدوین شده که در فرصت مناسب برای مدیران ارسال خواهد شد که اهم این برنامه ها برنامه تحولی و الگوی مدارس تحولی است که در سه حوزه تحت عنوان مدرسه زندگی، مدرسه اثر بخش و مدرسه صالح طراحی شده و برای اجرای آن بر اساس مبانی تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین مدارس شهری و روستایی پایلوت را بزودی مشخص خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار