مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان:

78 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان زنجان تحت پوشش اینترنت هستند

زنجان (پانا) - مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان از تحت پوشش اینترنت و فناوری اطلاعات بودن 78 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۴۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد
78 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان زنجان تحت پوشش اینترنت هستند

نشست خبری مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان، ظهر پنج‌شنبه (3 شهریور) به مناسبت هفته دولت برگزار شد.

حامد سرایی در این نشست خبری گفت: هدف مطلوب حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در 2 بخش توسعه دولت الکترونیک و توسعه اقتصاد دیجیتال است.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات، مسئول ایجاد زیرساخت‌ها جهت تحقق 2 هدف مذکور است، اظهار کرد: پایداری در شبکه ملی اطلاعات و ایجاد سامانه‌های زیرساختی موضوع از جمله این زیرساخت‌ها است که اگر به درستی ایجاد شود باید سهولت دسترسی شهروندان به خدمات سازمان‌ها بدون نیاز به مراجعه حضوری به دستگاه‌ها را فراهم کند.

سرایی خاطرنشان کرد: اجرای صحیح دولت الکترونیک، شفافیت را در پی خواهد داشت و معیاری برای کاهش تخلفات و مبارزه با فساد در سطح دستگاه‌ها است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با بیان اینکه دولت سیزدهم، توجه خاصی به توسعه اقصتاد دیجیتال دارد، گفت: کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در اواخر سال گذشته در سطح ملی و با هدف چالاک‌سازی و تسریع در پیشبرد برنامه‌های اقتصاد دیجیتال تشکیل شد.

وی با بیان اینکه صنعت، کشاورزی و خدمات، جنبه‌های اقتصادی استان زنجان هستند، ابراز کرد: از نگاه توسعه‌ای به حوزه صنعت امیدوار هستیم چرا که صنایع با ورود اینترنت به‌صورت بهینه‌سازی به پیش می‌روند و جای نگرانی نیست و امیدواریم شاهد تحول خوبی در استان باشیم.

سرایی با بیان اینکه در کنار برنامه‌های کلان در حوزه اقتصاد دیجیتال به دنبال این هستیم که عامه مردم طعم شیرین فناوری را بچشند، خاطرنشان کرد: اینترنت به هر جایی برود، اقتصاد و اشتغال آن منطقه را متحول می‌کند و امیدواریم با ورود اینترنت به روستاها، کسب‌وکارهای روستایی نیز بیشتر معرفی شوند چرا که در این صورت هم اقتصاد روستا بهبود یافته و هم مهاجرت و تبعات فرهنگی و اجتماعی ناشی از آن کاهش می‌یابد.

وی افزود: 9 پروژه روستایی به مناسبت هفته دولت افتتاح می‌شود و تحت پوشش وزارت ارتباطات قرار می‌گیرند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شبکه ارتباطی کشور از 4 لایه تشکیل شده است، گفت: این لایه‌ها شامل دسترسی، تجمیع، بین استانی و دروازه‌های اینترنت ملی و بین کشوری است که وزارت ارتباطات برای تک‌تک لایه‌ها برنامه‌های توسعه‌ای دارد.

وی اظهار کرد: پهنای باند ورودی استان زنجان در لایه بین استانی 250 گیگابیت بر ثانیه است که در شرایط میانگین حداکثر پهانی باند مصرفی استان بین 70 تا 80 گیگابیت بر ثانیه یعنی کمتر از یک‌سوم ظرفیت است.

سرایی خاطرنشان کرد: عمده مصرف پهنای باند اینترنت به سمت سیار رفته و 92.09 درصد مصرف در بخش اینترنت 3 G و 4 G است.

وی یادآور شد: مقایسه آماری فناوری‌های مختلف تلفن ثابت، همراه و اینترنت شهری و روستایی به تفکیک منطقه‌ای در سامانه‌های مربوطه در سایت وزارت ارتباطات از جمله دیار، نت‌سنج پلاس موجود و قابلیت دسترسی برای عموم دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با اشاره به 712 روستای بالای 20 خانوار استان طبق آخرین سرشماری در سال 1395 گفت: 78 درصد روستاها پوشش اینترنت دارند و وضعیت پوشش 21 درصد روستاها ضعیف بوده و یک درصد نیز پوشش ندارند.

وی با بیان اینکه در ایام کرونا با وجود مشکلات عدیده و تعطیلات گسترده‌ای که داشت، این تعطیلات شامل فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نشد و ارتباطات استان را تا حد توان توسعه دادیم، اظهار کرد: مناطقی که باقی مانده یا شرایط خاصی از لحاظ منطقه جغرافیایی داشتند و یا شرایط خاصی از لحاظ انتقال فناوری به آن منطقه دارند البته هیچکدام از این‌ها دلیل بر محرومیت از اینترنت نیست و باید پوشش آن‌ها را تامین کنیم.

سرایی با اشاره به توسعه فناوری بر اساس فیبر نوری خاطرنشان کرد: در این راستا وزارت ارتباطات برنامه دارد که تا 3 سال آینده به 20 میلیون پورت مبتنی بر فیبر نوری برساند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار