ابراز تأسف سفیر بولیوی از خروج آمریکا از برجام

تهران (پانا) - سفیر بولیوی در تهران طی سخنانی در مراسم روز استقلال این کشور با محکوم کردن تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران و جنگ اقتصادی تحمیلی گفت اراده سیاسی و مدیریت عالی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران را، نه فقط برای رسیدن به توافق ۲۰۱۵ ،بلکه برای به بار نشستن آن، ارج نهاده‌ایم، مانند بسیاری از دولت‌ها، نسبت به خروج آمریکا از توافق ابراز تاسف‌می کنیم.

کد مطلب: ۱۳۰۲۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد
ابراز تأسف سفیر بولیوی از خروج آمریکا از برجام

به گزارش ایسنا، رومینا گوادالوپه پرز راموس، سفیر بولیوی در تهران، طی سخنانی در مراسم یک صد و نود و هفتمین سالگرد استقلال بولیوی که در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد، ملت بولیوی را مقاوم در برابر سرکوب طبقاتی، تبعیض، و بی‌عدالتی اجتماعی برشمرد که به موازات آن در مبارزات اجتماعی و سیاسی، ابزار سیاسی خود را برافراشت؛ که آن، «ابزار سیاسی برای حاکمیت تمامی ملت» نام داشت، تا از طریق برگزاری انتخابات بتواند در برابر احزاب سنتی قشر حاکم و نئولیبرال بایستد.

وی درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران تصریح کرد: دولت چندملیتی بولیوی از زمان تشکیل خود، از این برنامه به عنوان یکی از حقوق بر حق ملت ها برای توسعه علم و فناوری به صورت آزادانه، حمایت کرده است. ما تمامی روند مذاکرات را و تعهداتی که تا کنون در دستور کار قرار گرفته است، از نزدیک دنبال کرده و اراده سیاسی و مدیریت عالی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران را، نه فقط برای رسیدن به توافق ۲۰۱۵ ،بلکه برای به بار نشستن آن، ارج نهاده ایم و همچنین، مانند بسیاری از دولت ها، نسبت به خروج آمریکا از توافق ابراز تاسف کرده ایم.

سفیر بولیوی در ایران درباره تعهدات بین‌المللی ایران در برجام اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران، تعهدات خود را به صورت یکجانبه در توافقی چندجانبه که دارای ضرر و زیان آشکار برای ایران است، حفظ کرده، و علیرغم آن، به صورت نا عادلانه ای قربانی تحریم هایی است که اقتصاد آن را با مشکل مواجه کرده و بر جامعه آن اثر گذاشته است. بنابراین، بولیوی در کنار ایران ایستاده و این جنگ اقتصادی تحمیلی را محکوم می کند.

در ادامه این مراسم، سخنان لوئیس آرسه کاتاکورا، رئیس جمهور بولیوی به مناسبت سالروز استقلال این کشور به صورت ویدیو کنفرانس پخش شد.

عیسی کاملی، مدیرکل آمریکا وزارت امور خارجه کشورمان، نرجس سلیمانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، احمد قربانف، سفیر ترکمنستان در تهران، لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، از جمله مقامات سیاسی حاضر در این مراسم بودند.

عیسی کاملی که به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در روز استقلال بولیوی حضور یافته بود، در سخنانی، از روابط علمی، فرهنگی و تجاری دو کشور با وجود فشارها و تحریم‌های بین‌المللی، تجلیل کرد و خواستار توسعه همه جانبه روابط تهران و لاپاز به خصوص در عرصه های دانش بنیان شد. سال گذشته دو طرف توافق کرده بودند که برنامه اقدام همکاری مشترک تدوین و عملیاتی شود.

عیسی کاملی در سخنرانی خود، به ارائه مثال‌هایی از اجرایی شدن طرح‌های سرمایه‌گذاری ایران در بخش های مختلف این کشور آمریکای جنوبی پرداخت که توسعه مراکز بهداشتی در بولیوی با سرمایه گذاری ایران، توسعه روابط دانشگاهی دو کشور به ویژه در بخش نانو فناوری و پیشرفت همکاری های صنعتی در عرصه ماشین آلات صنعتی، از جمله دستاوردهای کشورمان در همکاری با بولیوی بیان گردید.

عیسی کاملی، سردار قلب ها، قاسم سلیمانی را عامل و حامی انسجام و استقلال و اتحاد ملت های تحت ستم استکبار جهانی به ویژه ایران و بولیوی دانست و بر نقش حوزه های اجتماعی در تقویت مناسبات دو کشور تاکید کرد.

در مراسم نکوداشت صد و نود و هفتمین سالگرد استقلال بولیوی در تهران، پس از پخش تیزر مبارزات اجتماعی و اعتراضات مردم بولیوی پس از کودتای سال ۲۰۱۹، سفیر بولیوی در تهران، از نرجس سلیمانی به نمایندگی از خانواده سردار رشید اسلام سپهبد قاسم سلیمانی با اعطاء بیانیه استقلال بولیوی، تقدیر کرد و ایشان را در آغوش گرفت. در مراسم روز استقلال بولیوی در تهران، تعداد زیادی از سفیران و رایزنان کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا، آسیا، و اروپا نیز حضور داشتند و دفتر یادبود روز استقلال این کشور توسط مقامات مدعو، امضاء شد.

گفتنی است، در ابتدای این نشست، چند سطری از بندهای سند استقلال بولیوی که ۶ اوت ۱۸۲۵ میلادی امضاء شد، به نمایش درآمد. در چهارمین بند بیانیه استقلال بولیوی از اسپانیا آمده است: تعیین سرنوشت پیش روی خود را به گونه ای زیبنده، مشروع و قانونی، با بازخوانی مانیفست های سایر کشورهای آمریکایی در دست می گیریم و نیز نسبت به ظلم، بی عدالتی، سرکوب و فقدان هر گونه حفاظت، که از سوی دولت اسپانیا بر ما وارد می شد، اعلام استقلال می کنیم.

بولیوی، یکی از کشورهای اسپانیولی زبان منطقه آمریکای جنوبی است که با ۱ میلیون کیلومتر مربع مساحت، حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت داشته و کم‌ترین میزان تورم در قاره آمریکای جنوبی را در اختیار دارد. فاصله هوایی تهران تا پایتخت بولیوی، بیش از ۱۳۷۰۰ کیلومتر است و پرواز از تهران، حدود ۱۷ ساعت به طول می‌انجامد. اتاق بازرگانی ایران و بولیوی قرار است امسال راه اندازی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار