اتحادیه اروپا: پاسخ ایران به طرح احیای توافق هسته‌ای سازنده بود

تهران (پانا) - شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات اروپایی آشنا به مذاکرات وین که در تماس با مقامات آمریکایی است، گزارش داد که اتحادیه اروپا پاسخ ایران به طرح احیای توافق هسته‌ای را «سازنده» می‌داند.

کد مطلب: ۱۳۰۲۰۳۲
لینک کوتاه کپی شد
اتحادیه اروپا: پاسخ ایران به طرح احیای توافق هسته‌ای سازنده بود

بلومبرگ افزود که این اظهارات نخستین نشانه مثبت درباره موضع ایران است که به طور رسمی پاسخ خود را شامگاه دوشنبه درباره طرح جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در خصوص احیای برجام برای طرف‌های اروپایی ارسال کرد.

این مقام اروپایی که خواست تا نامش فاش نشود، افزود که پاسخ‌های ایران به طرح اروپا برای احیای برجام نیازمند مطالعه است و دیگر طرف‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای از جمله آمریکا، چین و روسیه نیز باید درباره آن نظر دهند.

میانجی‌گران اروپایی هفته گذشته «طرح نهایی» خود را برای احیای برجام به طرفین ارائه کردند. این اتحادیه پیش نویس طرح خود را آخرین امید باقی مانده برای احیای توافق تاریخی با ایران در سال ۲۰۱۵ می‌داند که براساس آن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا از جمله در بخش انرژی محدود می‌شود.
پیشتر اظهارات مقامات ایرانی نشان می‌داد که آنها خواهان دریافت امتیازات بیشتری برای احیای برجام هستند.

عرضه بیشتر نفت از سوی ایران می‌تواند بخش بزرگی از نیازهای اقتصاد جهانی را که با هزینه‌های فزاینده انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، جبران کند. معاملات آتی نفت برنت در لندن با ۲.۸ درصد کاهش در روز سه‌شنبه به پایین‌ترین سطح خود ظرف ۶ ماه گذشته رسید زیرا معامله‌گران صدای سازنده‌تری را از مذاکرات ایران می‌شنوند.

نبیلا ماسارالی سخنگوی کمیسیونر سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا پیشتر اعلام کرده بود: ما پاسخ‌های ایران را شب گذشته دریافت کردیم. ما در حال مطالعه آنها هستیم و درباره آن با دیگر اعضای برجام و همچنین آمریکا مشورت خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار