جزئیات تشییع و خاکسپاری استاد ابتهاج اعلام شد

تهران (پانا) -  فرزند استاد فقید امیرهوشنگ ابتهاج با اشاره به هماهنگی بعمل آمده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت مراسم تشییع پیکر پدرم پنجشنبه ساعت ۹ صبح از مقابل تالار وحدت تهران انجام و برای خاکسپاری به سمت رشت بدرقه می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۰۲۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات تشییع و خاکسپاری استاد ابتهاج اعلام شد

یلدا ابتهاج عصر سه شنبه در صفحه شخصی اینستاگرام خود با تشریح جزئیات مراسم خاکسپاری پدرش، گفت: پیکر مرحوم امیرهوشنگ ابتهاج پس از تشییع در تهران برای خاکسپاری به رشت می رود و سپس روز جمعه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۱، ساعت ۹ صبح در باغ محتشم رشت در جایگاه ابدی اش آرام خواهد گرفت.

دختر زنده یاد ابتهاج یادآور شد: اطلاع رسانی رسمی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط شالویی دستیار وزیر فرهنگ و مدیر کل حوزه وزارتی متعاقبا اعلام خواهد شد.

بامداد ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ بود که یلدا ابتهاج در صفحه شخصی اینستاگرام خود با اعلام درگذشت پدرش نوشت: «سایه ما با هفت هزار سالگان سر به سر شد.»

این استاد برجسته اواخر تیر به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در شهر کلن آلمان بستری و تحت درمان بود و ۱۹ مرداد در سن ۹۴ سالگی در همان شهر درگذشت.

امیرهوشنگ ابتهاج شاعر و پژوهشگر ایرانی متخلص به «سایه» ششم اسفند ۱۳۰۶ در رشت به دنیا آمد، نخستین اثرش به نام نخستین نغمه‌ها را سال ۱۳۲۵ منتشر کرد.

از آثار دیگر او می‌توان به تصنیف سپیده (ایران ای سرای امید) اشاره کرد. سراب، سیاه مشق، شبگیر، زمین، چند برگ از یلدا، تا صبح شب یلدا و بانگ نی از دیگر آثار ابتهاج است. وی همچنین در رادیو (برنامه گل‌ها) کار می‌کرد و پایه‌گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بود.

از مهمترین آثار ابتهاج، تصحیح غزل‌های حافظ است که با عنوان حافظ به سعی سایه نخستین بار سال ۱۳۷۲ توسط نشر کارنامه به چاپ رسید و بار دیگر با تجدید نظر و تصحیحات تازه منتشر شد. سایه سال‌های زیادی را صرف پژوهش و حافظ‌شناسی کرده که این کتاب حاصل همه آن زحمت‌هاست و در مقدمه حافظ به سعی سایه، آن را به همسرش تقدیم کرده ‌است.

دهم مهر ماه ۱۳۹۵ بیست و سومین جایزه ادبی و تاریخی محمود افشار یزدی در باغ موقوفات افشار به انتخاب اعضای هیئت گزینش جایزه این بنیاد به هوشنگ ابتهاج اهدا شد. ۱۲ مهر ۱۳۹۷ در مراسم پایانی ششمین جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح، نشان عالی هنر برای صلح به ابتهاج و سه هنرمند دیگر اهدا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار