وزیر علوم در گفت‌وگو با پانا:

کنکور 1402 به بهترین نحو ممکن اجرا می‌شود؛ تاکید بر رفع نگرانی دانش‌آموزان کنکوری

تهران (پانا) - کنکور سراسری سال 1402 طبق مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی با 3 تغییر مهم برگزار خواهد شد و وزیر علوم می‌گوید تلاش می‌‌شود این مصوبه به بهترین نحو ممکن اجرا شود تا دانش‌آموزان کنکوری در این بخش نگرانی نداشته باشند.

کد مطلب: ۱۳۰۱۵۳۵
لینک کوتاه کپی شد
کنکور 1402 به بهترین نحو ممکن اجرا می‌شود؛ تاکید بر رفع نگرانی دانش‌آموزان کنکوری

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اجرای کنکور 1402 طبق مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجری برگزاری کنکور است و سیاست‌گذار در این موضوع، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و کنکور سال 1402 طبق مصوبه جدید برگزار خواهد شد.»

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: «اکنون نمی‌توان درباره مزایا و معایب مصوبه جدید کنکور صحبت کرد، هر چند که به عنوان یک عضو در شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت شفاف نظرات خود را ارائه دادم و اعلام موضع کردم. اما اکنون وزارت علوم، مجری مصوبه است و باید سعی کرد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بهترین نحو ممکن اجرا شود و اگر ‌نقصی هم داشته باشد باید پاسخگو بود.»

وی درباره نگرانی کنکوری‌ها برای نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور 1402 گفت: «این بخش مربوط به آموزش و پرورش است و باید آموزش‌وپرورش جواب دهد زیرا کار سختی است و تمام سوالات نهایی باید برای کل کشور حتی در شهرستان‌ها‌ طوری منتقل شود که مشکلی پیش نیاید. سوالات تشریحی است، بنابراین تصحیح و جمع‌بندی پاسخ سوالات جزو وظایف آموزش و پرورش است.»

براساس این مصوبه در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی در نظر گرفته می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.

با این مصوبه، سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی و یک بخش مربوط به کنکور است. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تاثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.

همچنین براساس مصوبه جدید، کنکور دو بار در سال برگزار می‌شود و سوابق تحصیلی نیز قابل تکرار است، به این معنا که اگر معدل سه سال آخر برای دانش‌آموزان مطلوب نبود، آن دانش‌آموز می‌تواند شرکت در امتحانات را چندین بار تکرار کند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کند، بدین ترتیب کنکور سراسری فقط شامل دروس تخصصی می‌شود و دروس عمومی در سوابق تحصیلی تاثیرگذار خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار