معلم منتخب سال ۱۴۰۱ شهرستان‌های استان تهران:

معلم مانند یک دوست، بهترین تأثیر را بر دانش‌آموزان می‌گذارد

تهران (پانا) - معلم منتخب سال ۱۴۰۱ شهرستان‌های استان تهران، معلم را یک دوست بسیار تاثیرگذار برای دانش‌آموزان در کلاس درس می‌داند.

کد مطلب: ۱۳۰۱۵۰۱
لینک کوتاه کپی شد
معلم مانند یک دوست، بهترین تأثیر را بر دانش‌آموزان می‌گذارد

زهرا طباطبایی، دبیر علوم اجتماعی شاغل در آموزش ‌و پرورش ورامین است که ازجمله افتخاراتش می‌توان به این موارد اشاره داشت: کسب رتبه پایان‌نامه برتر کشوری در پژوهشگاه مطالعات آموزش پرورش، ترجمه کتاب نخستین داستان‌ها برای فکر کردن «انتشارات مدرسه»، چاپ مقاله علمی پژوهشی «مجله تفکر و کودک»، رتبه برتر سرگروه استانی علوم اجتماعی و روانشناسی، رتبه برتر «طراحی سؤالات استاندارد کشوری درس جامعه‌شناسی و روانشناسی»، تدریس مجازی در پیام‌رسان شاد کشوری، پنج دوره رتبه برتر درس پژوهی «روانشناسی و علوم اجتماعی»، تهیه کتاب نوشت پنج درس «جامعه‌شناسی در دوران کرونا»، چاپ مقاله فرصت‌های آموزش مجاز و مقاله بررسی و راهکارهای مقابله با اضطراب.

آنچه میخوانید حاصل گفت‌وگو با این معلم است:

یک معلم خوب دارای چه ویژگی‌هایی است و به چه ظرافت‌هایی توجه دارد؟

یک معلم خوب دارای ویژگی‌هایی از قبیل، خوش‌اخلاقی، مسئولیت‌پذیری، ایمان و تعهد و قدرت بیان بالا است و باید با روانشناسی نوجوانان به‌خوبی آشنا باشد.

برای رسیدن به موفقیت با چه موانعی مواجه شدید و چگونه از آن‌ها عبور کردید؟

هر زندگی سختی‌ها و موانعی دارد و من یاد گرفته‌ام در برخورد با موانع ابتدا آن مسئله را بررسی کنم؛ راه‌حل‌های مختلف را در نظر بگیرم و عجولانه تصمیم نگیرم. بنابراین مثبت نگاه می‌کنم، پیش‌داوری نمی‌کنم و با توکل و ایمان و آگاهی با مسئله مواجه می‌شوم از افراد باتجربه کمک می‌گیرم و اگر آن مسئله در حد توان و قدرتم باشد آن را حل می‌کنم و شکرگزارم.

رفتار شما نسبت به دانش آموزان و نحوه برقراری ارتباط با آن‌ها چگونه است؟

معلم در کلاس باید مثل یک دوست برای دانش آموزان باشد که بهترین و بالاترین تأثیر را بر انسان یک دوست خوب می‌گذارد.

در تدریس خود از چه روش‌ها و شیوه‌هایی استفاده می‌کنید که تفاوت ایجاد می‌کند؟

من شیوه تدریس مشارکتی بهره می‌گیرم؛ یعنی تدریس باید فعالیتی دوجانبه تلقی شود که در تعامل بین معلم و دانش‌آموز شکل می‌گیرد و البته این‌گونه تدریس درگرو به‌کارگیری شیوه‌های خلاقانه است.

نقش مشارکت والدین در تدریس شما چگونه بوده است؟

در شرایط تدریس مجازی بعضی والدین اظهار کردند که مطالب درس جامعه‌شناسی و روانشناسی برای بچه‌ها و والدین چقدر آموزنده و مفید و کاربردی است.

دلایل موفقیت خود را چه می‌دانید؟

جستجوگری، تخصص، مثبت اندیشی، به‌روز بودن، انعطاف‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، علاقه‌مندی به کارگروهی و انتقادپذیری از دلایل موفقیت من بوده است.

اگر دوباره بخواهید شغلی را انتخاب کنید، چه شغلی است؟

من بازهم باافتخار معلمی را انتخاب می‌کنم و سعی می‌کنم معلم بهتری شوم.

در آموزش چه مسائلی می‌تواند مانع پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گردد؟

نابرابری فرصت‌های آموزشی، مشکلات اقتصادی و خانوادگی دانش آموزان، به‌کارگیری معلم غیر مرتبط با درس و عدم تخصص، عدم جذابیت محتوای کتاب درسی، عدم کاربرد مفاهیم آموخته‌شده در زندگی روزمره، فقدان انگیزه در بعضی دانش آموزان و معلمان، عدم ارتباط والدین با مدرسه و فقدان روحیه جستجوگری در دانش آموزان مسائلی است که مانع پیشرفت تحصیلی می‌گردد.

چه اقدامات و برنامه‌هایی برای آینده دارید؟

آموزش به دانشجو معلمان، آموزش به پذیرفته‌شدگان ماده ۲۸ آزمون استخدامی که اول مهر باید جامعه‌شناسی تدریس کنم و همچنین زبان انگلیسی می‌خوانم و در حال نگارش مقاله‌ای پیرامون آسیب‌های اجتماعی مدارس ورامین هستم.

امیدوارم با بهتر شدن بستر و زیرساخت‌های آموزش مدرن، مدارس به پارک فناوری تبدیل شود و در اولویت برنامه‌های دولت قرار گیرد و معلمان بدون دغدغه معیشت باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار