وزیر آموزش و پرورش:

تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان برای پنج دهک اول جامعه رایگان می‌شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش بر تحصیل رایگان پنج دهک اول جامعه در مدارس استعدادهای درخشان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۱۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان برای پنج دهک اول جامعه رایگان می‌شود

یوسف نوری در پانزدهمین نشست قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اشاره به دستور نشست در مورد اقدامات تحولی معاونت آموزش متوسطه در آموزش مهارت‌های برنامه‌نویسی به معلمان و دانش‌آموزان و گزارش طرح و برنامه‌های سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اظهار کرد: پرداختن جدی به افزایش صلاحیت‌ها و توانایی‌های معلمان از برنامه‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش است، لذا دانشگاه فرهنگیان موظف شده است مهارت برنامه‌نویسی را به عنوان یکی از مهارت‌های شش‌گانه لازم برای اعطای گواهینامه صلاحیت معلمی مورد سنجش قرار دهد.

وی بر ضرورت اجرایی‌سازی مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص تأکید کرد و افزود: مهارت‌های برنامه‌نویسی پس از تأیید در سازمان پژوهش باید وارد محتوای برنامه درسی شود تا دانش‌آموزان را برای زندگی در زیست‌بوم جدید آماده سازد.

رئیس قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین، مدارس سمپاد را مورد عنایت ویژه مقام معظم رهبری دانست و افزود: مکلف به ساماندهی و ارتقای این مدارس هستیم.

نوری انجمن فارغ‌التحصیلان سمپاد را یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های موجود برای ارتقای هویت ملی و بهره‌گیری توانمندی دانش‌آموزان سمپادی دانست که در موقعیت‌های برتر شغلی و تحصیلی کشورهای مختلف دنیا قرار گرفته‌اند.

رئیس هیأت‌ امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه نباید هیچ دانش‌آموز واجد شرایطی به دلیل عدم برخورداری در پرداخت شهریه از تحصیل در مدارس سمپاد باز بماند، تصریح کرد: با افزایش اعتبارات این سازمان، شهریه حداقلی مدارس سمپاد را از دانش‌آموزان پنج دهک اول دریافت نخواهیم کرد و دانش‌آموزان پنج دهک دوم نیز با اعطای تسهیلات مورد حمایت قرار می دهیم.

همچنین محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه با بیان اهمیت جایگاه هوش مصنوعی، سواد رایانشی و دیجیتال در زیست‌بوم آینده علم و دانش و اشتغال کشور، یکی از برنامه‌های تحولی این معاونت را آموزش مهارت‌های یاد شده از طریق آموزش برنامه‌نویسی عنوان کرد و افزود: مطابق مصوبه جلسه ۹۹۸ شورای عالی آموزش و پرورش که با امضای ریاست محترم جمهور ابلاغ شده است، وزارت آموزش و پرورش موظف به ارتقای سواد رایانشی و دیجیتال دانش‌آموزان از مسیر برنامه درسی رسمی است.

عضو قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین عنوان کرد: ارائه این آموزش‌ها از سال گذشته شروع شده و در سال آینده تحصیلی با محوریت دفتر آموزش متوسطه اول در این معاونت ادامه خواهد یافت.

* مدارس سمپاد یکی از مسیرهای تحقق عدالت در نظام آموزشی کشور

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به سیاست‌ها، رویکردها و اقدامات این سازمان پس از ابلاغ اساسنامه آن در امور مختلف از جمله تربیت چندساحتی دانش‌آموزان، ساماندهی باشگاه دانش‌پژوهان جوان و گسترش چتر خدمات سمپاد برای دانش‌آموزان مستعد خارج از این مدارس اظهارکرد: با بررسی آمار تحلیلی از وضعیت پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری، مشاهده می کنیم، مدارس سمپاد یکی از مسیرهای تحقق عدالت در نظام آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: مطابق آمار ارائه شده، ۷۵ درصد رتبه‌های زیر۳۰۰۰ کنکور متعلق به دانش‌آموزان سمپادی است که بخش قابل توجهی از آن ها شهرستانی و غیرتهرانی هستند.

یاوری با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد دانش‌آموزان سمپادی با تخفیف شهریه و ۱۰ درصد به صورت رایگان در مدارس ثبت‌نام می‌کنند، افزود: قرارگیری دانش‌آموزان سمپادی مناطق کمتر توسعه یافته در میان پذیرفته‌شدگان برتر کنکور نشان می‌دهد، این مدارس می‌توانند دانش‌آموزان را به سطحی از توانمندی ارتقا دهند که بدون برخورداری از امکانات ویژه مستقر در مناطق توسعه یافته کشور در ردیف برترین‌های کنکور سراسری قرار گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار