بررسی اهمیت آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان در گفت‌وگو با پانا:

آموزش درس ‌اقتصاد به رشته‌های ریاضی فیزیک و تجربی افزوده شود

ضعف ما در اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصادی‌سازی است نه دانش‌بنیانی

تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مهم‌ترین ضعف اقتصاد ایران در مباحث اقتصاد دانش‌بنیان در بخش دانش‌بنیان نیست، عنوان کرد که اقتصادی‌سازی تولید بخش مهم این موضوع است که این مهم هم رابطه مستقیمی با میزان آشنایی سیاستگذار و مدیران با مبانی اقتصادی دارد و در دوران مدرسه فراگرفته‌اند.

کد مطلب: ۱۳۰۱۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد
آموزش درس ‌اقتصاد به رشته‌های ریاضی فیزیک و تجربی افزوده شود

محمدعلی خادم، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان گفت: «آموزش اقتصاد به دانش‌آ‌موزان باید کاربردی باشد. برای مثال مفاهیمی مانند مالیات، کار کردن با چک یا قراردادهای بانکی از مقوله‌هایی است که حتماً باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود تا در آینده وقتی وارد فضای اشتغال می‌شوند از آسیب و جرم‌های احتمالی ناآگاهی از این مفاهیم آسیب نبینند. در بقیه دنیا هم تا حدی این مفاهیم آموزش داده می‌شود.»

خادم اظهار کرد: «جدای از این مفاهیمی که گفته شد مباحث کلی باید به‌خوبی برای دانش‌آموزان جا بیافتد. مسائلی مانند تورم، رکود، رشد اقتصادی و تولید و غیره باید با ادبیات اقتصاد برای دانش‌آموز توضیح داده شود همان‌طور که ما مباحثی مانند فیزیک و شیمی و ریاضی را آموزش می‌دهیم باید اقتصاد هم در همین سطوح و اهمیت آموزش داده شود.»

سطوح بالای سیاست، اقتصاد نخوانده‌اند

خادم با اشاره به اینکه سطوح بالای قدرت عموماً در رشته‌هایی تحصیل‌ کرده‌اند که مبانی اقتصاد به آن‌ها آموزش داده نشده، عنوان کرد: «همه افراد جامعه با مباحث اقتصادی درگیر هستند و افزایش سطح دانش‌ اقتصادی ازاین‌جهت مهم است که بعدها کسانیکه در سطح بالای قدرت در جامعه قرار می‌گیرند از همین مردم هستند. باید از همان دوران تحصیل با اقتصاد آشنا شوند.»

دوران مدرسه اقتصاد فقط در رشته‌های علوم انسانی آموزش داده می‌شود

این کارشناس اقتصادی گفت: «آنچه اکنون در آموزش و پرورش در حوزه اقتصاد آموزش داده می‌شود بیشتر برای رشته علوم انسانی است و این در حالی است که بیشتر دانش‌آموزان ما در رشته‌های تجربی و ریاضی فیزیک تحصیل می‌کنند و اتفاقاً بسیاری از این‌ها بعدها سیاست‌مدار هم می‌شوند.»

وی افزود: «نظام آموزشی چنین است که بچه‌هایی که نسبتاً قوی‌تر هستند به رشته ریاضی و تجربی سوق می‌دهد و همین‌ها موقعیت‌های اصلی سیاسی را به دست خواهند گرفت و درحالی‌که در دوران مدرسه هیچ‌چیزی از اقتصاد نخوانده‌اند. این اصلاً خوب نیست. در حالیکه بچه‌های تجربی و ریاضی شیمی و درس‌های مشابه می‌خوانند. پس خواندن اقتصاد باید برای همه رشته‌های نظری و غیر نظری الزامی شود.»

وی افزود: «حتی خواندن مبانی اقتصاد که عرضه و تقاضا را آموزش دهد یا نظریات علم اقتصاد را توضیح دهد همین‌ها مهم است. کسانیکه علاقه‌مند هستند هم راه خودشان را پیدا می‌کنند.»

مهم‌ترین ضعف مباحث اقتصاد دانش‌بنیان چیست؟

خادم درباره اثرگذاری آموزش و پرورش در اقتصاد دانش‌بنیان گفت: «مهم‌ترین ضعف مبحث اقتصاد دانش‌بنیان در کلمه اقتصاد است وگرنه در حوزه دانش‌بنیان کشور ضعفی ندارد. در شرایط کنونی انقلاب مهندسی در کشور رخ داده که هرآن چه بخواهیم تولید کنیم می‌توانیم حالا با هزینه‌های مختلف از ساخت موشک گرفته تا موتور ماشین.»

وی افزود: «مشکل غالب ما در اقتصادی‌سازی کالایی است که می‌سازیم. اکنون در حوزه دانش‌بنیان رشته نانو کالاهای زیادی تولید شده است اما تا چه اندازه موضوع نانو اقتصادی‌سازی شده است؟.»

اقتصادی‌سازی بخش مهم اقتصاد دانش‌بنیان است

خادم با بیان اینکه اقتصادی‌سازی تولید رابطه مستقیمی با آگاهی سیاست‌مدار و مدیران با مباحث اقتصادی دارد، عنوان کرد: «اقتصادی‌سازی هم برمی‌گردد به اینکه سیاست‌گذار ما در دوران مدرسه اقتصاد خوانده باشد و با مفاهیم کاربردی اقتصاد آشنایی داشته باشد. مدیر یک مجموعه باید بداند آن کالا را چگونه بازاریابی کند و چه محصولی تولید اقتصادی‌تری دارد. مباحث این‌چنینی بسته به میزان آن مدیر با مبانی اقتصاد دارد. آشنایی با مبانی این علوم انگیزه می‌دهد تا دانش‌آموزان به مرحله شاغل‌شدن که رسیدند بدانند لزومی ندارد کالای آن‌چنانی تولید کنند بلکه دنبال محصولی بروند که بازار به آن نیاز دارد و همین باعث می‌شود اقتصاد دانش‌بنیان سریع‌تر شکل بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار