امیرحسین اشرفی*

تلویزیون روی مخ طرفداران فوتبال

عصر دیروز اولین بازی لیگ برتر که از قضا یکی از مهمترین بازی‌های آن بود از شبکه سه سیما پخش شد اما این دیدار به محلی برای بحث و جدل تلویزیون و دو تیم محبوب پایتخت تبدیل شده بود که بیانیه‌ای را به خاطر پرداخت نکردن حق پخش به نگارش درآورده ‌و اعلام کرده بودند که به‌دلیل حل‌نشدن این مشکلات اجازه تولید محتوا به‌جز پخش مستقیم بازی‌ها را نمی‌دهند.

کد مطلب: ۱۳۰۱۰۴۶
لینک کوتاه کپی شد
تلویزیون روی مخ طرفداران فوتبال

نزدیک به هفتاد روز از آخرین بازی لیگ برتر فوتبال ایران می‌گذرد و بسیاری از طرفداران فوتبال و ورزش منتظر هستند و بودند که لیگ برتر آغاز شود و بار دیگر تنور داغ شود من نیز مانند بسیاری از طرفداران فوتبال لحظه‌شماری می‌کنم که در سال منتهی به جام جهانی فوتبال به تماشای حساس‌ترین لیگ برتر فوتبال کشور بنشینم.

ساعت نزدیک به 18:45 دقیقه است که سرو‌کله برنامه فوتبال برتر و محمدحسین میثاقی پیدا می‌شود او با هیجان از آغاز لیگ برتر صحبت می‌کند اما بر روی صفحه وال و بک‌گراند استودیو مطالبی به نگارش در می‌آید که حاوی دعوای جدید فوتبال ایران و صداوسیما است.

وی با انتقاد از مدیریت تیم‌های پرسپولیس و استقلال در ماجرای حق پخش، توپ را در زمین سازمان برنامه و بودجه می‌اندازد و می‌گوید تلویزیون حق پخش سال 1399 و 1400 را داده است و اگر کسی یا سازمانی آن را به فوتبال و ورزش نداده است او باید پاسخگو باشد و تلویزیون به ورزش کشور کمک شایانی کرده است.

مجری برنامه فوتبال برتر که میراث‌دار برنامه نود است البته با تغییر اسم جایگاه مجری محبوب تلویزیون را گرفته است در ادامه بار دیگر انتقاد می‌کند و من نیز که حوصله این صحبت‌ها را ندارم با خود می‌گویم کانال تلویزیون را تغییر دهم و تا آغاز فوتبال منتظر بنشینم و در ادامه به تماشای فوتبال بنشینم این حربه را در دستور کار خود قرار می‌دهم اما زهی خیال باطل زیرا با آغاز فوتبال شاهد تغییر رویکرد سیما در پخش این بازی می‌شوم.

این بار محمدرضا احمدی گزارشگر فوتبال شروع به داستان‌سرایی درباره حق پخش فوتبال می‌کند و همان صحبت‌های میثاقی را ادامه می‌دهد. به قول خداداد عزیزی آقای ستاره 7.80 که وی نیز به یکی از منتقدین مدیران فوتبالی تبدیل شده این بار در راستای اعطای حق پخش فوتبال توسط صداوسیما بیانیه‌سرایی می‌کند اما این آخر مشکلات نیست.

فارغ از موارد فنی، لحظاتی از این دیدار به‌ویژه در نیمه نخست تحت‌ تأثیر زاویه عجیب فیلم‌برداری تلویزیون قرار می‌گیرد. در واقع کارگردانی که عهده‌دار پخش زنده این دیدار بود، زاویه دوربین را به گونه‌ای انتخاب می‌کند تا تبلیغات دور زمین، به کمترین شکل ممکن نشان داده شوند.

می‌گویند این مورد ریشه در تصمیم جدید دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در قبال پخش بازی‌های این دو تیم از تلویزیون دارد پیش از شروع بازی‌های روز گذشته، دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، در نامه‌ای مشترک به رئیس سازمان صداوسیما، خواهان رعایت برخی از حقوق حقه دو باشگاه شدند. در این نامه ضمن اشاره به توافقات دو باشگاه با سازمان لیگ جهت بهره‌برداری از ظرفیت‌های رسانه‌ای دو باشگاه و واگذاری دو باشگاه به مردم در فرابورس و به منظور جلوگیری از تضییع حقوق سهام‌داران، از دکتر جبلی رئیس سازمان صداوسیما موارد زیر به طور مشخص درخواست شده است:

۱- عدم پخش گزیده بازی‌ها و گل‌های به ثمر رسیده دو تیم در بخش‌های خبری و برنامه‌هایی مثل فوتبال برتر، شب‌های فوتبالی، ورزشگاه و...

۲- عدم پخش زنده یا غیرزنده بازی‌های دو تیم در پلتفرم‌ تلوبیون و تلویزیون‌های اینترنتی

در پایان این نامه آمادگی دو باشگاه برای مذاکره در راستای واگذاری حقوق ذکرشده به صداوسیما در ازای تحصیل منافع برای باشگاه‌ها اشاره شده است.

به نظر می‌رسد همین موضوع و البته توضیح مداوم مجری و گزارشگر برنامه فوتبال مبنی بر اینکه حق پخش تلویزیونی طبق قانون در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پرداخت شده، دلیل تصمیم فیلم‌برداری بعضا عجیب این دیدار بود. از آنجا که قرار است پول تبلیغات محیطی به باشگاه برسد، تلویزیون هم با این کار، قصد انتقام‌جویی بابت درخواست تازه مدیران استقلال را داشت. به هر حال در چنین فضایی حساس‌ترین بازی هفته برگزار شد که نتیجه این بازی مهم ۲بر صفر به سود سپاهان به پایان رسید.

حال به گوش می‌رسد که آن چیز که از جانب مجریان تلویزیونی گفته می‌شود حق پخش نیست بلکه حق تبلیغات تلویزیونی است که قبل از پخش فوتبال و یا در بین دو نیمه و حتی به صورت زیر‌نویس از تلویزیون پخش می‌شود.

باید منتظر ماند و دید دعوای دو تیم پرسپولیس و استقلال با صداوسیما این بار به کجا می‌رسد و آیا مدیران این دو تیم اجازه ورود به دوربین‌های برنامه‌های تولیدی صداوسیما را می‌دهند یا با مصلحت‌اندیشی بار دیگر حق فوتبال و ورزش کشور داده نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار