یکی از معلمان منتخب سال ۱۴۰۱ پاکدشت:

«کلینیک آموزشی تربیتی مدرسه» منجر به کاهش مشکلات دانش‌آموزان شد

تهران (پانا) - یکی از معلمان منتخب سال ۱۴۰۱ پاکدشت می‌گوید پس از بازگشایی مدارس در فرودین ۱۴۰۱، دانش‌آموزان مشکلات آموزشی و تربیتی متعددی داشتند که طراحی «کلینیک آموزشی تربیتی» منجر به کاهش مشکلات دانش‌آموزان شد.

کد مطلب: ۱۳۰۰۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد
«کلینیک آموزشی تربیتی مدرسه» منجر به کاهش مشکلات دانش‌آموزان شد

مونس پازکی معلم برگزیده استانی شهرستان‌های استان تهران درباره فعالیت‌ها و تجربیات خود مصاحبه‌ای داشته است که در ادامه می‌آید:

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

مونس پازکی هستم با ۲۰ سال سابقه آموزشی؛ در سال ۱۳۹۵ از دانشگاه موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی شدم و از همان سال به عنوان مدیر مدرسه کار مدیریت را در مدرسه متوسطه اول شروع کردم. در حال حاضر از سال تحصیلی گذشته مدیر مدرسه هیئت امنایی ائمه اطهار در متوسطه اول شهرستان پاکدشت هستم.

همزمان با اجرای طرح تعالی و همچنین برنامه ویژه مدرسه (بوم) به عنوان مدرس استانی و کشوری با معاونت آموزشی متوسطه دوم در اداره کل و ستاد و همچنین سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همکاری داشتم که با توجه به علاقه و همچنین اهمیت موضوع تحول در آموزش و پرورش، تلاش کردم تا آنچه را که به عنوان مدرس دوره های آموزشی به مدیران سایر مدارس می گویم را در مدرسه خودم پیاده سازی کنم لذا با سازماندهی همکاران بسیار خوب و با انگیزه در بخش مدیریتی مدرسه تلاش کردم که همواره برنامه های آموزشی و تربیتی مدرسه را با آخرین متد های علمی در مدیریت آموزشی و همچنین برنامه درسی و البته در راستای مفاد سند تحول طراحی و اجرا کنیم.

از تجربه‌های تدریس تان در دوران کرونا بگویید.

با شیوع بیماری کرونا وضعیت آموزش و پرورش به ویژه در مدارس در شرایط خاصی قرار گرفت که تا به امروز در تاریخ آموزش و پرورش کشور تجربه نکرده بودیم. البته در یک مقطع کوتاهی در زمان دفاع مقدس آموزش و پرورش با همکاری صدا و سیما تلاش می کرد که برای دانش آموزان جنگ زده و دانش آموزانی که مدرسه آنها در بمباران از بین رفته بود آموزش هایی را ارائه بدهند. تجربه خاصی در دنیا هم نشده بود، ولی ما با کمک همکاران خوب و دلسوز در مدرسه تلاش کردیم که طبق آیین نامه ها و همچنین بخشنامه‌ای که برای آغاز سال تحصیلی بود و البته با همکاری بسیار خوب اولیای دانش آموزان توانستیم سال خوب، اما پرزحمتی را پشت سر بگذاریم.

نظرتان در مورد آموزش حضوری چیست؟

از فروردین ۱۴۰۱ با اجرای آموزش حضوری در مدارس، در مدرسه و میان دانش آموزان مشکلات آموزشی و تربیتی را مشاهده کردیم، مراجعه اولیا به مدرسه زیاد شده بود و دبیران و معاونین مدرسه هم موضوع را تأیید می کردند. لذا می بایست اقدامی می کردیم و نیاز به یک برنامه و طرح خاصی برای حل مشکلات احساس می شد. تعطیلی مدارس موجب چالش هایی نظیر وقفه در اجرای برنامه های درسی، برگزاری کلاس های مجازی، عدم امکان حضور تمام دانش آموزان در فضای مجازی و همچنین پایین بودن سطح سواد رسانه ای و نبود زیرساخت ها شده بود، البته اقداماتی نظیر آموزش از طریق رسانه ملی، شبکه شاد، گروه های مجازی در اپلیکیشن های مختلف هم انجام شد.

عدم دسترسی دانش آموزان محروم به گوشی های هوشمند و سواد رسانه ای پایین از جمله کاستی های این اقدامات بود. تعطیلی مدارس موجب اختلال در نظم آموزشی و یادگیری وآسیب های روحی و روانی فراوان برای بسیاری از دانش‌آموزان شده است و مخصوصاً برای دانش‌آموزان محروم تبعات بیشتری دارد. به ظن دبیران و کارشناسان آموزش و پرورش کیفیت و عمق یادگیری دانش آموزان بسیار ضعیف شده و این موضوع به ویژه در دانش آموزان ورودی پایه هفتم نمود بیشتری دارد چرا که این دانش آموزان دو سال پایانی دوره ابتدایی را با شرایط غیر حضور و آنهم با ارزشیابی کیفی و آزمون های غیر استاندارد در محیط خانه گذرانده اند. موضوع در جلسه شورای معلمان مطرح گردید و پس از بررسی پیشنهادات متنوع و همچنین بررسی همه جوانب اجرایی، آموزشی و تربیتی پیشنهاد کلنیک آموزشی و تربیتی به تصویب رسید.

چه کارهایی برای جلوگیری از تعطیل شدن آموزش انجام دادید؟

ما با استفاده از ظرفیت خوبی که همکاران به لحاظ کارشناسی به ویژه همکاران معاونت آموزشی، مشاور مدرسه و همچنین نماینده معلمان داشتند، تلاش کردیم تا دانش آموزانی که در شرایط خاص آموزشی هستند به ویژه دانش آموزان پایه هفتم ورودی مهر ۱۴۰۰ که از نظر وضعیت آموزشی دارای افت تحصیلی بودند را شناسایی و با برگزاری کلاس های تقویتی درصد زیادی از آسیب های آموزشی را جبران کردیم .

چه عاملی باعث تشکیل کلینیک آموزشی تربیتی شد؟

در تشخیص مشکل آموزشی دانش آموز به طور دقیق تفاوت سلیقه و رویکرد وجود داشت لذا برای اینکه این کار را تبدیل به یک کار تخصصی بکنیم «کلینیک آموزشی تربیتی» را طراحی کردیم در این کلینیک ما تلاش می‌کنیم دانش آموزانی که حالا یا دبیر مربوطه یا اینکه خود دانش آموز متقاضی، یا خانواده‌اش متقاضی و یا معاون آموزشی و مشاور مدرسه تشخیص می‌دهند وی را شناسایی و مورد بررسی قرار می دهیم که این دانش آموز به چه خدمات آموزشی و تربیتی نیاز دارد و نهایتاً با بررسی تیمی و کارشناسی دقیق به این نتیجه می‌رسیم که این دانش‌آموز نیاز به یک برنامه ویژه آموزشی یا تربیتی دارد.

لطفا به گام‌های بعدی خود در اجرای این طرح اشاره کنید؟

گام های اجرایی طرح به شرح ذیل می باشد.

شناسایی دانش آموز مورد نیاز به خدمات آموزشی و تربیتی مکمل: پاسخ به نیازها وانتظارات دانش آموزان یکی از مسائل مهم و جدی است که باید در مدیریت مدرسه به آن توجه شود چرا که یکی از بهترین راه ها برای کسب توفیق پایدار در زمینه تعلیم وتربیت، که می بایست بصورت دقیق مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد لذا تمامی درگاه های اطلاعاتی در این طرح مورد توجه قرار می گیرد.

معرفی از سوی دبیر مربوطه

تقاضای دانش آموز

درخواست خانواده

تشخیص معاون آموزشی مدرسه

تشخیص مشاور مدرسه

بررسی درخواست خدمات آموزشی و تربیتی مکمل از طریق:

آزمون تعیین سطح آموزشی در درس مربوطه

مصاحبه مشاوره ای

مصاحبه با دبیر مربوطه

مصاحبه با دانش آموز

مصاحبه با خانواده

تجویز برنامه آموزشی و تربیتی مکمل و با تأیید نهایی مدیر مدرسه است.

وظیفه مدیر مدرسه در این شرایط چیست؟

مدیر مدرسه با توجه به زیرساخت ها، ظرفیت ها و امکانات اجرایی، برنامه های پیشنهادی مورد بررسی قرار می دهد و آنها را تأیید می کند. از جمله میتوان به اجرای برنامه های آموزشی و تربیتی مکمل، تشکیل جلسات آموزشی و تربیتی فردی تشکیل جلسات آموزشی و تربیتی گروهی، تجویز بسته های آموزشی تقویتی استاندارد (کتاب های آموزشی، نرم افزارها و CD های آموزشی، درس‌نامه‌ها، تمرین ها و تکالیف مکمل ستفاده از روش آموزش یاران در یادگیری و تشکیل جلسات مشاوره ای فردی یا خانوادگی اشاره داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار