یک روانشناس ارشد بالینی ‌در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد:

مهارت‌ دوست‌یابی در سنین نوجوانی؛ بایدها و نبایدها

کرج (پانا) - یک روانشناس ارشد بالینی در کرج درباره رابطه دوستی و چالش دوست‌یابی در سنین نوجوانی و بایدها و نبایدهایی که باید در این زمینه رعایت کرد، توضیح داد.

کد مطلب: ۱۳۰۰۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد
مهارت‌ دوست‌یابی در سنین نوجوانی؛ بایدها و نبایدها

مریم شکوری، روانشناس ارشد بالینی در استان البرز درباره چالش دوست‌یابی در سنین نوجوانی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «نوجوانان باید چیزهای زیادی در مورد زندگی و حل کردن چالش‌های آن یاد بگیرند. انتخاب دوست در نوجوانی یکی از این چالش‌ها و گاهی حتی یک معضل محسوب می‌شود. با این حال در این سال‌ها، نوجوان شما یاد می‌گیرد که چگونه دوست پیدا کند و بر مجموعه مهارت‌های اجتماعی خود تسلط یابد.»

وی افزود: «پیدا کردن دوست همواره مهمترین مسأله برای کودکان و نوجوانان است. مهارت‌های ارتباط برقرار کردن، از جمله مهارت‌‌هایی هستند که در پی آن روابط اجتماعی قوی برای هر فرد می‌سازند و موجب به وجود آمدن روابط دوستانه و صمیمی میان افراد جامعه می‌شوند و همچنین مهارت دوست یابی برای کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است، زیرا به آن‌ها کمک می‌کند هنگام ورود به اجتماع و آشنا شدن با هم سن و سالان خود احساس اعتماد به نفس کنند.»

شکوری اضافه کرد: «در دوران نوجوانی دوستی‌ها خیلی سریع شروع می‌شوند و از بین می‌روند. با این حال، شما باید بتوانید به نوجوان خود بیاموزید که چگونه دوستی معنادار داشته باشند و آن را حفظ کنند. ملاک و معیارهای دوستی در نوجوانی چیست و اینکه انتخاب دوست در دوره نوجوانی چه مهارت‌هایی نیاز دارد.»

این روانشناس در ادامه بیان کرد: «ابتدا با نوجوان خود بنشینید و از او بپرسید چه ملاک‌هایی برای انتخاب دوست در نوجوانی دارد که در دوست خود به دنبال آن است. پاسخ نوجوانان درباره انتخاب دوست در دوران نوجوانی شما را شگفت‌زده می‌کند. به خاطر داشته باشید که نوجوانان قبلاً در مورد دوستی چیزهای زیادی را تجربه کرده‌اند. به یاد داشته باشید که به طور کامل و با دقت به آن‌ها گوش دهید. از این لحظه به عنوان زمانی برای نصیحت کردن و موعظه نوجوانان استفاده نکنید.»

وی از انواع روابط دوستی در دوره نوجوانی نام برد و گفت: «روابط با بهترین دوستان که معمولا شامل یک یا دو نفر می‌شود، دوستی با آشنایان که نوجوان‌تان از گذراندن وقت با آن‌ها لذت می‌برد، همکلاسی‌ها و هم‌تیمی‌ها و یا حتی همکارانش در صورت کارکردن آن شخص از رایج‌ترین روابط دوستانه در دوران نوجوانی هستند.» ‌

شکوری عنوان کرد: «انواع زیادی از روابط وجود دارد که نوجوان شما می‌تواند آن‌ها را پرورش دهد. برخی دوستی‌ها خاص هستند. نوجوانان می‌توانند به عنوان یک نوع رابطه، مانند یک هم تیمی، آن را شروع کنند و به یک رابطه صمیمی تبدیل شوند. از نوجوان خود بپرسید که درباره این نوع روابط چه می‌داند و چگونه در هر یک از آن‌ها فعالیت می‌کند. چگونه تعاملات مثبت را با هر کدام حفظ می‌کند.»

وی همچنین در مورد رسانه‌ها و فضای مجازی و نقش آن‌ها در دوست‌یابی یادآوری کرد: «در مورد رابطه دوستی در رسانه‌های اجتماعی با نوجوانان گفتگو کنید. مهم است که بین دوستی‌های واقعی و دوستان رسانه‌های اجتماعی تمایز قائل شویم. به عنوان مثال، بازی‌های ویدیویی آنلاین که بازیکنانی از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند که آیا این‌ها دوست هستند؟ ممکن است بستگی به تفکر نوجوان شما داشته باشد. بنابراین، انجام گفت‌وگو در مورد دوستی در فضای مجازی با نوجوانان لازم است.»

این روانشناس ارشد بالینی در ادامه راهکار‌هایی برای تقویت روابط دوستانه نوجوانان پیشنهاد کرد و گفت: «در مورد ارزش صداقت صحبت کنید. نوجوان خود را تشویق کنید با افرادی که می‌تواند به آن‌ها اعتماد کند و با آن‌ها صادق باشد دوست شود، ویژگی‌های خوب همسالان را برجسته کنید. وقتی می‌بینید همسالان آن‌ها کار مثبتی انجام می‌دهند، در مورد آن با نوجوان خود صحبت کنید. توضیح دهید که چرا این نوع رفتار را تحسین می‌کنید. همچنین در مورد ملاک و معیارهای دوستی در دوران نوجوانی که باعث ایجاد دوستی‌های خوب و قوی می‌شوند صحبت کنید، همچنین به نوجوان خود یاد دهید که دوستانی با علایق مشترک پیدا کند.»

این روانشناس همچنین در خصوص حمایت از نوجوانان در انتخاب دوست تشریح کرد: «به شخصیت نوجوان خود فکر کنید و او را تشویق کنید تا به نقاط قوت خود فکر کند. آن‌ها را تشویق کنید که برای ناهار با کسی که دوست دارند بروند ‌یا کاری را که دوست دارند مانند دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی و‌... با دوستان‌شان انجام دهند.»

وی اظهار کرد:«این روزها، فضای زیادی برای ارتباط آنلاین با افرادی که علایق مشترک شما را دارند وجود دارد. اگر نوجوان شما از طریق فضای مجازی راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار می‌کند، انجمن‌ها و بازی‌های آنلاین می‌توانند مکانی عالی برای افزایش اعتماد به نفس او باشند، به شرطی که به طور مرتب با او در تماس باشید تا مطمئن شوید که این فضا ایمن است.»

شکوری در ادامه اهمیت آموزش مهارت‌های اجتماعی را این‌گونه توصیف کرد: «به نوجوان خود اعتماد کنید و او را تشویق کنید تا از طریق تجربیات خود قضاوت خوبی داشته باشد، به آن‌ها بگویید که در کنار آن‌ها هستید تا چیزی را از شما پنهان نکنند، به آن‌ها بگویید که دوستی خوب به زمان نیاز دارد تا رشد کند و آن را با سرعت خودشان انجام دهند، به آن‌ها یادآوری کنید که برخی از افراد کمی طول می‌کشد تا سر صحبت را باز کنند و به افراد ساکت تر در دوستی خود فرصت دهند.»

این روانشناس در ادامه گوشزد کردن فشار همسالان به نوجوان را امری حائز اهمیت دانست و بیان کرد: «نوجوان خود را در مورد فشار همسالان و تأثیر آن آموزش دهید. فشار همسالان معمولاً شامل این می‌شود که یک نوجوان، نوجوان دیگر را مجبور به اتخاذ تصمیماتی می‌کند که برخلاف ارزش‌ها یا باورهای اوست.»

به عنوان مثال، نوجوانی فرزند شما را تشویق می‌کند که مدرسه را رها کند، در حالی که می‌داند نباید این کار را انجام دهد. ضروری است که نوجوان شما معنای دوستی و همچنین چگونگی شناسایی انواع مختلف روابط دوستی را درک کند. شما می‌توانید با پرسیدن سوال، گوش دادن و درک دیدگاه نوجوان خود، به او کمک کنید. علاوه بر این، به آن‌ها یادآوری کنید که از آن‌ها حمایت می‌کنید تا بتوانند دوستی‌های طولانی‌مدتی ایجاد کنند.»

وی در پایان متذکر شد: «روابط دوستانه در دوران نوجوانی بسیار مهم است. رابطه دوستی به نوجوانان کمک می‌کند تا احساس پذیرش و تعلق داشته باشند. آن‌ها از رشد شفقت، مراقبت و همدلی حمایت می‌کنند و این بخش بزرگی از شکل‌گیری احساس هویت آن‌ها خارج از خانواده است.»

دانش‌آموز خبرنگار: آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار