کدام گیاهان حشرات را در تابستان دور می‌کنند؟

تهران (پانا) - یکی از ناراحتی‌هایی که در تابستان وجود دارد مگس و پشه و وجود آن‌ها در روز و شب‌های بلند تابستان است که گاه آرامش و آسایش را از افراد می‌گیرد. این موضوع اما راه‌کارهایی هم دارد که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

کد مطلب: ۱۲۹۹۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد
کدام گیاهان حشرات را در تابستان دور می‌کنند؟

به گزارش جامعه 24، یکی از عوامل مخل آسایش در فصل تابستان وجود موجودات موذی مانند مگس و پشه است که گاه به‌راستی اعصاب انسان را ناراحت و آسایش را از آدمی سلب می‌کنند.

عصر‌هایی که با دوست یا اعضای خانواده خود می‌خواهید در هوای آزاد بنشینید و از مصاحبت با هم لذت ببرید یا کتاب بخوانید و نوشیدنی میل کنید، اما پشه‌ها اجازه این لذت را به شما نمی‌دهند و به‌اندازه‌ای خودنمایی می‌کنند تا شما عطای نشستن در هوای آزاد را به لقای آن می‌بخشید.

شاید ندانید، اما شما می‌توانید با نگهداری از برخی گیاهان در اطراف خود از شر پشه‌های مزاحم رها شوید. در واقع گیاهانی وجود دارند که به شکل طبیعی پشه‌ها را از شما دور می‌کنند.

۱-اسطوخودوس

همه ما با گیاه اسطوخودوس آشنا هستیم و دست‌کم نام آن را بار‌ها شنیده‌ایم. این گیاه خواص بسیار زیادی دارد، اما یکی از خواصی که شاید تاکنون نمی‌دانستیم در مورد دفع پشه‌هاست.

این گیاه این توانایی را دارد تا از راه بویی که تولید می‌کند به پشه‌ها اجازه نمی‌دهد محل شما را شناسایی کنند. این گیاه با بوی بسیار خوبی که دارد در صنعت و البته طب سنتی کاربرد‌های فراوان دارد.

شما می‌توانید با له کردن یک یا دو شاخه از اسطوخودوس و رها کردن آن‌ها در اطراف اتاق یا مالیدن مستقیم آن روی پوست خود را از گزش پشه‌ها در امان نگه دارید.

گیاه اسطوخودوس گیاهی مقاوم و چند ساله است که شما می‌توانید آن را به آسانی بکارید و از آن نگهداری کنید.

۲-نعناع

هنگامی‌ که از نعناع می‌گوییم و می‌شنویم ذهنمان تنها به سمت همان نعناع مشهوری می‌رود که بار‌ها دیده‌ایم و خورده‌ایم، اما باید بدانید نعناع خانواده‌ای بزرگ است که چندین شاخه دارد برای نمونه پونه هم در این گروه قرار می‌گیرد؛ بنابراین نعناع و پونه و حتی گیاهی مانند آویشن هم حشرات را از شما دور و البته شما را با بوی خوش خود مست می‌کنند.

۳-ریحان

یکی دیگر از گیاهان بسیار خوش‌بو و خوشمزه و محبوب در میان مردم و در آشپزی، ریحان است، گیاهی که به‌آسانی می‌توان آن را در گلدان و در خانه هم کاشت و از آن استفاده کرد. ریحان بوی بسیار خوبی دارد و جزو گیاهان معطر است و در آشپزی کاربرد فراوان دارد. برگ‌های ریحان را که بکنید باز هم این گیاه برگ‌های تازه تولید می‌کند و شما در تمام درازای تابستان می‌توانید از داشتن ریحان‌هایی تازه و عالی بهره‌مند شوید.

۴-رزماری

اگر کمی به اطراف خود در کوچه و خیابان و حتی در پارک‌ها دقت کنید رزماری را با آن عطردل‌انگیز و برگ‌های زیبا و خوش‌رنگش می‌بینید.

رزماری نام دیگری با نام اکلیل کوهی دارد که در واقع یک گیاه با اصالت مدیترانه‌ایست. این گیاه جزو دسته گیاهان معطر است و در آشپزی کاربرد فراوان دارد.

عطر تند و کاج مانند آن طعم گوشت را خوشایندتر می‌کند و در غذا‌های ایتالیایی هم کاربرد زیادی دارد. جالب اینکه عطر این گیاه می‌تواند پشه‌ها را به همان راحتی که انسان‌های گرسنه را جذب می‌کند، دفع کند.

همین ویژگی آن را به یک انتخاب عالی برای باغ یا بالکن تبدیل کرده پس هر زمان کباب پز خود را روشن کردید، یک یا دو شاخه رزماری روی زغال بریزید. دود معطر آن به غذا‌های شما طعم خوبی می‌دهد و در عین حال به شما کمک می‌کند تا از پشه‌ها در امان بمانید.

۵- پونه

همان‌گونه‌که اشاره کردیم پونه هم از خانواده نعناعیان است و طبعی گرم و خشک دارد و با بوی معطر و تندی که دارد پشه‌ها را از شما دور می‌کند. شما می‌توانید پونه را در خانه نگه دارید یا آن را در بالکن بکارید و در تابستان از نشستن در هوای باز و بالکن بدون مزاحم سود و لذت ببرید. هم‌چنین شما می‌توانید برگ پونه را بسوزانید تا این بو در تمام خانه پخش شود. این‌گونه هم خود را از حشرات دور و هم خانه‌تان را خوش‌بو کرده‌اید.

۶-مریم گلی

یکی دیگر از گیاهانی که از گذشته‌های دور برای دفع حشرات مورد استفاده قرار می‌گرفته است مریم گلیست. این گیاه پرخاصیت را می‌توان به آسانی در خانه داشت و از ورود مورچه، پشه و مگس به خانه جلوگیری کرد. مریم گلی همان‌گونه‌که اشاره کردیم خواص فراوانی دارد که این روزها با اوج‌گرفتن کرونا می‌توان از آن به دلیل خاصیت ضدالتهاب و درمان گلودرد استفاده کرد و با یک تیر دو نشان شاید هم چند نشان زد.

۷-شمعدانی

از شمعدانی که می‌شنویم به یاد حوض و زیبایی و حیاط‌های قدیمی می‌افتیم. باید بدانید که شمعدانی افزون‌ بر زیبایی و طراوت ظاهری یک گیاه دافع حشرات موذی است. هنگامی‌ که این گیاه گل می‌دهد از خود عطری مانند لیمو منتشر می‌کند که همین بو حشرات را فراری می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار