مهمترین کلاهبرداری‌های مجازی در ماه محرم چیست؟

تهران (پانا) - کلاهبرداران اینترنتی در ماه محرم نیز مشغول فعالیت هستند و با روش‌های قدیمی و جدید از احساسات مردم سوء‌استفاده کرده و دست به کلاهبرداری می‌‌زنند.

کد مطلب: ۱۲۹۸۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد
مهمترین کلاهبرداری‌های مجازی در ماه محرم چیست؟

آنها از هر فرصتی برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند. فرقی ندارد مراسم عزا باشد یا شادی، آن‌ها تقویم را جلوی دست خودشان دارند و به هر مناسبتی نقشه جدیدی برای کلاه‌برداری و خالی کردن حساب افراد ساده‌لوح دارند.

این افراد حتی به محرم هم رحم نکرده و از عواطف مردم برای رسیدن به هدفشان استفاده می‌کنند. چند سالی است که مجرمان اینترنتی با استفاده از فضای مجازی در ایام محرم دست به کلاه‌برداری و تخلیه حساب افراد می‌زنند و به بهانه‌های مختلف از جمله تهیه نذری، فروش اقلام محرم، کمک به هیئت یا کمک به ایتام در ایام محرم احساسات افراد را بر می انگیزند و از این طریق به‌راحتی به نیت خود می‌رسند.

کلاهبرداری به بهانه نذری

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که کلاهبرداران در ایام محرم برای سرقت اطلاعات بانکی و کلاه‌برداری استفاده می‌کنند، پرداخت نذری است. در این روش افراد با ایجاد سایت‌ها و صفحات مجازی با عنوان پرداخت نذری در محرم مدعی می‌شوند که برای افراد کم برخوردار و حاشیه‌نشین و بی‌خانمان نذری درست کرده و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و شهروندان می‌توانند حتی با پرداخت پول کم در این نذر شرکت کنند.

برخی از شهروندان نیز که نیت خیر داشته و می‌خواهند نذری بدهند در این سایت‌ها اطلاعات حساب را وارد و مبلغی را پرداخت می‌کنند. این در حالی است که کلاهبرداران علاوه‌بر برداشت پول واریزی با بدست آوردن اطلاعات بانکی آن شهروند به سمت سرقت اینترنتی از حساب آن‌ها می‌روند.

افراد برای این‌که در دام این‌گونه کلاهبرداری‌ها نیفتند، حتما باید به‌صورت حضوری نذری‌های خود را پرداخت کرده یا فقط به حساب مراکز معتبر و شناخته‌شده پول واریز کنند و از واریز پول به حساب افرادی که در اینترنت و صفحات اینستاگرام تبلیغ می‌دهند، خودداری کنند.

آلوده کردن سیستم ها به بدافزار با فایل دانلود نوحه

یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری‌ها و سوء‌استفاده‌ها که از قدیم نیز به‌عنوان اولین روش استفاده می‌شد، باج‌افزار‌ها و کلاه‌برداری در پوشش ارائه فایل‌های مداحی و دعا‌های مذهبی است. افراد برخی از فایل‌های مداحی را آلوده به بدافزار کرده و فرد به‌محض دانلود با توجه به نفوذ بدافزار، قربانی شده و اطلاعاتشان به‌صورت کامل به سرقت می‌رود.

سرهنگ علی‌محمد رجبی معاون تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در این زمینه می‌گوید: بهترین روش این است که فایل‌های مداحی فقط از منابع معتبر دانلود یا از نرم‌افزار دریافت شود. افراد به‌هیچ‌وجه نباید از سایت‌های غیرمعتبر فایلی را دانلود کرده یا برنامه‌ای را نصب کنند چراکه با نصب برنامه‌های ناشناخته از منابع نامعتبر ممکن است بدافزار‌ها وارد سیستم‌های افراد شوند.

وی افزود: همچنین باید از آنتی‌ویروس‌های به‌روز استفاده کرد تا بتوان جلوی این کلاهبرداری‌ها و سرقت اطلاعات را در هنگام دریافت فایل گرفت.

کلاهبرداری به بهانه فروش اقلام محرم

فروش اقلام محرم یکی دیگر از کلاهبرداری‌هایی است که افراد در این ماه انجام می‌دهند. مجرمان سایبری به بهانه فروش اقلام محرم شامل طبل، دهل، سیستم صوتی، کتیبه‌های عزاداری و حتی اقلام غذایی با تخفیف دست به کلاه‌برداری می‌زنند.

افراد با ساخت سایت‌هایی این اقلام را در معرض فروش قرار داده و وقتی فرد اطلاعاتش را وارد می‌کند با خطا روبه‌رو می‌شود و پس‌ از سرقت اطلاعات بانکی‌اش، حساب او از سوی کلاهبرداران خالی می‌شود.

بهترین حالت این است که فقط از فروشگاه‌های مجاز و معتبر و دارای نام و نشان خرید کرده و به‌هیچ‌وجه به برخی از سایت‌ها یا صفحات مجازی که هیچ شناختی از آن‌ها وجود ندارد اعتماد نشود.

همچنین اگر افراد قصد دارند از سایتی خرید کنند مراقب باشند و فروشگاه باید نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشد.

پیامک های حاوی لینک را باز نکنید

سرهنگ رجبی در مورد یکی دیگر از کلاه‌برداری‌های ایام محرم نیز می‌گوید: افرادی که لینک‌های حاوی بدافزار را پیامک می‌کنند در ایام محرم نیز از این روش استفاده می‌کنند. آن‌ها با ارسال پیامک‌هایی که حاوی لینک است مدعی دریافت مداحی یا احادیث می‌شود.

به گفته وی باید توجه کنید که به‌هیچ‌وجه روی پیامک‌هایی که حاوی لینک است کلیک نکنید چرا که دراین‌صورت تمام اطلاعات شما به سرقت می‌رود.

مراقب تورهای گردشگری باشید

در سال‌های گذشته با توجه به وجود کرونا و حتی قبل‌ از آن شاهد رشد کلاه‌برداری‌های اینترنتی در ماه محرم بودیم. یکی از روش‌های قدیمی که هنوز هم قربانیان زیادی را بدنبال دارد کلاه‌برداری در پوشش تور‌های زیارتی است.

بسیاری از افراد آگهی‌هایی را با موضوعات تور‌های زیارتی اماکن مقدس یا تهیه بلیط رفت‌وبرگشت کربلا منتشر می‌کنند که بیشتر تبلیغی است و کلاهبرداران پشت آن قرار دارند.

بر این اساس، باید حتما تور و بلیط در این ایام از آژانس‌ها و سایت‌های معتبر تهیه شود همچنین بعد از خرید بلیت همان زمان باید اصالت بلیت‌های صادرشده را افراد چک کنند تا گرفتار کلاه‌برداری در زمان سفر نشوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار