دوره آموزشی سواد رسانه برای دختران عشایر در اردوی مشهد مقدس برگزار شد؛

آشنایی دختران عشایر با جریان پنهان ناامیدسازی مردم ایران

مهدی جابری: دولت‌های آمریکا و انگلیس، فعالیت رسانه مشابه بی.بی.سی فارسی یا صدای آمریکا را برای جامعه خودشان تحمل نخواهند کرد و فعالیت چنین رسانه‌هایی را مغایر با آرامش روحی و روانی مردم‌‌شان می‌دانند

تهران (پانا) - دانش‌آموزان دختر عشایر که در اردوی کشوری مشهد مقدس حضور داشتند، با شرکت در دوره آموزشی سواد رسانه‌ای، از ابعاد پنهان و جریان مرموز ایجاد ناامیدی در جامعه ایران آگاهی یافتند.

کد مطلب: ۱۲۹۵۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد
آشنایی دختران عشایر با جریان پنهان ناامیدسازی مردم ایران

به گزارش خبرنگار اعزامی پانا به مشهد مقدس، آخرین روز از حضور دانش‌آموزان دختر متوسطه عشایر در اردوی کشوری، با برگزاری دو دوره آموزشی سواد رسانه‌ای توسط سازمان دانش‌آموزی و با تدریس مهدی جابری برای دو گروه از دانش‌آموزان همراه بود.

در این دوره‌های آموزشی، دانش‌آموزان دختر عشایر در فضایی مشابه‌سازی شده، با روش‌های محافظت از اندیشه، اعتقادات و نیز داشته‌های مادی و اوقات ارزشمند خود در میان انبوهی از اطلاعات و هجمه‌های رسانه‌ای آشنا شدند.

ارائه تعاریفی درباره انوع رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب، آنلاین و شبکه های اجتماعی، از جمله بخش‌های دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای بود.

دغدغه سازمان دانش‌‌آموزی برای ارتقای سواد رسانه‌ای نوجوانان

دختران عشایر همچنین در این دوره‌‌ها به طور مجزا با تهدیدها و فریب‌های فضای مجازی علیه دختران آشنا شدند و به ابعاد پنهان جریانات و افکار سوءاستفاده‌گر پی بردند.

مهدی جابری مدرس سازمان دانش‌‌آموزی خطاب به دختران عشایر کشور گفت: این روزها تنها مجموعه‌ای که به طور ویژه و اختصاصی، دغدغه آموزش سواد رسانه‌ای به دانش‌آموزان را دارد، سازمان دانش‌آموزی کشور است و خبرگزاری پانا نیز به عنوان بازوی رسانه‌ای این سازمان در دستیابی به اهداف خیرخواهانه، ایفای نقش می‌کند.

وی با آشکارسازی شیوه‌ها و ترفندهای تبلیغاتی و بازرگانی، به دانش‌آموزان یادآوری کرد که به احترام درک و شعور خود و برای نگهداشت سرمایه‌های مادی‌شان، فریب هیچ تبلیغات و محتوای فریبنده را نخورند.

مدرس خبرگزاری پانا به هدف قرار داشتن خانم‌ها و دختران جوان در تولید محتوای تبلیغاتی اشاره و اظهار کرد: سواد رسانه‌ای حکم می‌کند که شما دختران نوجوان و جوان نه ابزاری برای تبلیغات دیگران باشید و نه فریب محتوای اینچنینی را بخورید.

پشت پرده ادبیات فریبنده در رسانه‌های بیگانه

جابری در بخش دیگری از این دو دوره آموزشی سواد رسانه‌ای گفت: مردم ایران تنها ملتی در جهان هستند که با هجمه‌ها و جریانات مخرب رسانه‌ای توسط کشورهای خارجی و هزاران سایت و شبکه‌های ماهواره‌ای آنها مواجه‌اند و چنین تهاجمی در سراسر جهان، مشابه ندارد.

وی تصریح کرد: اگر همین الان هر یک از ما تصمیم بگیریم که در آمریکا یا انگلیس، خبرگزاری و شبکه ماهواره راه‌‌اندازی کنیم و با محتوای منفی روی اعصاب و روان مردم‌ شان برویم، با ممانعت و مجازات قانونی آنها مواجه خواهیم شد؛ یعنی آنها وجود یک رسانه مشابه بی.بی.سی فارسی یا صدای آمریکا را در کشور و جامعه خودشان تحمل نخواهند کرد و فعالیت چنین رسانه‌ای را مغایر با آرامش روحی و روانی مردم‌ شان تلقی می‌کنند.

مدرس سازمان دانش‌‌آموزی ادامه داد: رسانه‌های بیگانه فارسی زبان، به ظاهر فعالیت حرفه‌ای و بیطرف دارند اما از طریق محتوای چندلایه و اغراض پنهان، به دنبال ایجاد ناامیدی گسترده در کشور ما هستند.

جابری با بیان اینکه رسانه‌های بدخواه فارسی‌زبان، هرگز به دنبال رفع مشکلات ما نیستند، اظهار داشت: من به عنوان یک خبرنگار، به خوبی می‌دانم که اگر قرار است مشکلی را حل کنم و دغدغه مردم کشورم را پیگیر باشم، باید با چه زبان و ادبیاتی صحبت کنم و بنویسم. بنابراین سبک بیان و ادبیات رسانه‌های آن سوی مرزها به گونه‌ای است که نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کنند بلکه هدف اصلی و پنهان‌شان، دامن زدن به مشکلات است؛ به عبارتی، آنها کاسبان درد و رنج و مشکلات ما هستند.

او تاکید کرد: شما دانش آموزان باید امید به آینده را در خود زنده نگه دارید و تقویت کنید؛ اگر امید نباشد، آینده ایران و فرزندان من و شما با تهدید جدی مواجه خواهد شد. بنابراین ضمن پذیرش برخی مشکلات که در کشورمان وجود دارد باید امیدوارانه برای حل آنها تلاش کنیم و قطعا شما دانش‌آموزان، مدیران بهتری برای آینده این سرزمین خواهید بود. لذا امیدوار باشید و تحت تاثیر هیچ محتوای برخاسته از قصد و غرض برای ایجاد ناامیدی قرار نگیرید.

فقط یکبار در یک‌روز، کمتر فریب بخوریم

مدرس خبرگزاری پانا همچنین با بیان چندین مثال، به ضرورت تحقیق درباره صحت و سقم محتوای رسانه‌ای اشاره و تاکید کرد: اکثر مطالب و اخباری که از طریق پیام‌رسان‌های معروف جهانی به دست ما می‌رسد دروغ و حاوی فریب است. بنابراین اگر ما تمرین کنیم که در طول شبانه‌روز فقط یکبار کمتر فریب بخوریم، سود کرده‌ایم و می‌توانیم این روند مثبت را به مرور تقویت کنیم.

وی با ارائه راهکارهایی به دختران عشایر افزود: باید سعی کنید با این راهکارها از مرجع و منبع انتشار محتوا و خبر آگاه شوید؛ چراکه اکثر محتواهایی که در طول روز به دست ما می‌رسد فاقد منبع موثق است.

تمرین عملیاتی برای تقویت سواد رسانه‌ای

دانش آموزان دختر عشایر در طول این دوره‌های آموزشی مشارکت فعالانه در مباحث مطرح شده داشتند و علاوه بر این، با انجام یک تمرین و کار کلاسی به شکل عملیاتی در جریان ادبیات فریبنده در توییتر، اینستاگرام، شبکه‌‌های ماهواره‌ای و پیام‌رسان‌های معروف قرار گرفتند.

گفتنی است بیست و یکمین اردوی سراسری دانش‌آموزان متوسطه عشایر، از سوی «اداره‌کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر» و با همراهی و مشارکت فعالانه «سازمان دانش‌آموزی کشور» در قالب دو گروه دختران و پسران برگزار شد که زمان حضور پسران در اردوگاه ثامن‌الحجج(ع) مشهد مقدس، از ۱۹ تا ۲۴ تیرماه بود و دختران از ۲۶ تا ۳۰ تیرماه در این سفر و فرصت تربیتی حضور داشتند.

خبرگزاری پانا این رویداد فرهنگی و تربیتی را به طور ویژه پوشش داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار