یازرلو در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعزامی پانا به مشهد مقدس:

اردوی کشوری دختران دانش‌آموز عشایر، جلوه‌ای از امیدآفرینی در جامعه است

همه کسانی که مدعی منزوی و افسرده بودن دختران ما هستند، می‌توانستند این روزها به اردوگاه ثامن الحجج(ع) در مشهد مقدس بیایند و از نزدیک با رنگین کمان امید، نشاط و شادابی دختران عشایر ایران آشنا شوند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر، شادابی و امیدواری دختران عشایر در سفر تربیتی مشهد مقدس را نشانه دروغ بودن تبلیغات بیگانگان و بدخواهان درباره گوشه‌گیری و افسردگی دختران ایران دانست.

کد مطلب: ۱۲۹۴۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد
اردوی کشوری دختران دانش‌آموز عشایر، جلوه‌ای از امیدآفرینی در جامعه است

صفرعلی یازرلو در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعزامی پانا به مشهد مقدس، اظهار داشت: ۶۵۰ نفر از دختران عشایر از ۲۳ استان کشور در مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم، در بیست و یکمین اردوی سراسری دانش‌آموزان عشایر در مشهد مقدس حضور دارند.

وی افزود: حداقل ۹۵ درصد از این دانش‌آموزان زیارت اولی هستند و تا امروز تجربه زیارت بارگاه نورانی امام رضا(ع) را نداشته‌اند و همین موضوع، ابعاد معنوی این سفر و فرصت تربیتی را پررنگ‌تر می‌سازد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر با تایید این نکته که دختران عشایر با اشتیاق فراوان و برنامه خاصی که خودشان طراحی کرده‌اند، در این سفر تربیتی حضور یافته‌اند، ادامه داد: اردوی دختران معمولا به خاطر نقش و رنگ لباس‌هایشان زیباتر و چشم‌نوازتر است. همچنین آنها با علاقه بیشتری در برنامه‌های جمعی شرکت می‌کنند. البته اردوی پسران نیز بسیار خوب بود اما برنامه‌های دختران جالب‌تر و جذاب‌تر دنبال شد.

هیجان و شادابی در کنار رعایت چارچوب‌ها

یازرلو تاکید کرد: حال و هوای دختران عشایر نشان داد که برخلاف تبلیغات رسانه‌های بیگانه و مغرض درباره گوشه‌گیر یا افسرده بودن دختران ایرانی، آنها بیش از پیش برای شاد بودن و هیجان داشتن در کنار رعایت فرهنگ و ارزش‌های اصیل عشایری، تلاش می کنند و البته زمینه‌ها و امکانات مناسبی برای تحقق این موضوع در اختیار آنها قرار دارد.

وی گفت: ما هیچ تفاوتی بین اردو و سفر تربیتی پسران و دختران قائل نشدیم اما دختران بنا به شور و علاقه خاصی که برای برنامه‌های جمعی دارند، با برنامه متفاوت و چشمگیری در اردوی بیست و یکم عشایری حاضر شدند و خلاقیت و قدرت تاثیرگذاری خود را به رخ کشیدند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در پاسخ به این سوال که اردوی دانش آموزان عشایر چگونه می تواند در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب برای امیدآفرینی، موثر باشد تصریح کرد: ما امروز در این سفر تربیتی شاهد هستیم که دختران عشایر با رعایت کامل ارزش های اسلامی و ایرانی، و با پوشش کامل و اصیل عشایری در این سفر تربیتی حضور یافته اند و بسیار شاد و امیدوار به آینده هستند. بنابراین بسیار خوشحالیم که مجموعه آموزش و پرورش گام مهمی در راستای پیروی از منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) برداشته و برای امیدآفرینی، امیدبخشی و ارتقای پویایی به دانش‌آموزان عشایر (چه پسر و چه دختر) به عنوان بخش مهمی از جامعه تلاش کرده است.

یازرلو افزود: ما از همه کسانی که مدعی منزوی بودن دختران جامعه هستند، دعوت می کنیم که این روزها به اردوگاه ثامن الحجج(ع) در مشهد مقدس بیایند و از نزدیک با رنگین کمان شور و نشاط و شادابی دختران عشایر ایران آشنا شوند و واقعیت را با چشم خودشان مشاهده کنند.

وی گفت: این روزها صدای شادی و خنده و نیز فریاد امیدواری دختران عشایر با رعایت همه جوانب در جای-جای اردوگاه بزرگ دانش‌آموزی شنیده می‌شود و تصاویر و اخبار مخابره شده از این سفر تربیتی نیز گویای همین واقعیت است.

عدالت در عدالت

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر با اشاره به جایگاه ویژه و بدون شعار رویکرد عدالت محوری در دولت جدید و وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: سفر تربیتی مشهد مقدس برای دانش‌آموزان دختر عشایر، به نوعی «عدالت در عدالت» است؛ به این معنا که اصل اردو چه برای پسران و چه برای دختران، برخاسته از نگاه عدالت تربیتی در مجموعه آموزش و پرورش برای بهره مندی یکسان همه دانش آموزان از خدمات و امکانات تربیتی است اما آنچه دوز عدالت را در این اردو تقویت می کند، بها دادن به دختران به موازات پسران است.

یازرلو ادامه داد: این فرصت تربیتی در مشهد مقدس نشان داد که دانش آموزان عشایر، برابر و یکسان با کل ایران هستند و دختران عشایر برابر با پسران عشایر؛ بنابراین عدالت در عدالت را شاهد هستیم.

وی درباره تفاوت مشخصی که در برنامه های فرهنگی و پرورشی بین دختران و پسران در این دوره از اردوهای عشایری وجود دارد، گفت: در اردوی پسران برنامه چادرزنی را داشتیم اما در اردوی دختران جشنواره غذا را برگزار کردیم که طی آن، دختران عشایر هنر آشپزی خود را به نمایش گذاشتند و توسط داوران ارزیابی شدند.

گفتنی است بیست و یکمین اردوی سراسری دانش‌آموزان متوسطه عشایر، از سوی «اداره‌کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر» و با همراهی و مشارکت فعالانه «سازمان دانش‌آموزی کشور» در قالب دو گروه دختران و پسران برگزار می‌شود که زمان حضور پسران در اردوگاه ثامن‌الحجج(ع) مشهد مقدس، از ۱۹ تا ۲۴ تیرماه بود و دختران از ۲۶ تا ۳۰ تیرماه در این سفر و فرصت تربیتی حضور دارند.

خبرگزاری پانا این رویداد فرهنگی و تربیتی را به طور ویژه پوشش می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار