توسط سازمان دانش‌آموزی و خبرگزاری پانا برای نخستین‌بار در اردوهای عشایری محقق شد؛

برگزاری دوره خبرنگاری برای دانش‌آموزان عشایر در اردوی مشهد مقدس

تهران (پانا) - دانش‌آموزان پسر عشایر کشور برای نخستین بار در تاریخ 21 ساله اردوهای عشایری، با شرکت در دوره دو روزه خبرنگاری سازمان دانش‌آموزی، کارت خبرنگاری خبرگزاری پانا را دریافت کردند.

کد مطلب: ۱۲۹۳۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری دوره خبرنگاری برای دانش‌آموزان عشایر در اردوی مشهد مقدس

به گزارش خبرنگار اعزامی پانا به مشهد مقدس، بیست و یکمین اردوی سراسری دانش‌آموزان پسر متوسطه عشایر که از 19 تیرماه در اردوگاه ثامن‌الحجج(ع) مشهد مقدس با مشارکت فعال سازمان دانش‌آموزی در حال برگزاری است، در دو روز گذشته با برپایی چهار ساعت دوره خبرنگاری برای دانش‌آموزان عشایر، پیگیری شد.
این دوره آموزش خبرنگاری، توسط سازمان دانش‌آموزی و با تدریس مهدی جابری مدرس خبرگزاری پانا برای دانش‌آموزان علاقمند به حوزه خبر و رسانه برگزار شد.
معرفی اجزای خبر، آشنایی با قالب‌های محتوای رسانه‌ای همچون خبر، گزارش، مصاحبه و یادداشت، آموزش شیوه تنظیم خبر و معرفی آداب خبرنگاری از جمله آموزش‌های ارائه شده به دانش‌آموزان عشایر کشور در این دوره دو روزه بود.
جابری در این آموزش های چهار ساعته، علاوه بر ترسیم مسیر فعالیت دانش‌آموز خبرنگاران در خبرگزاری پانا، اطلاعاتی درباره ماهیت کار خبرنگاری، فرصت‌های شغلی و آداب و اصول مهم در تهیه و تنظیم محتوای خبری به آنها ارائه داد.


ایجاد فرصت برابر برای خبرنگار شدن دانش‌آموزان عشایر
مدرس خبرگزاری پانا خطاب به دانش‌آموزان گفت: دریافت آموزش‌های خبرنگاری با استفاده از بسترها و امکاناتی که سازمان دانش‌آموزی و خبرگزاری پانا برای دانش‌آموزان سراسر کشور فراهم کرده‌اند، یک فرصت بی‌نظیر برای بچه‌هایی است که استعداد خبرنگاری دارند و یا می‌خواهند در عرصه خبر و رسانه فعالیت حرفه‌ای داشته باشند. بنابراین خبرگزاری پانا تنها مسیر امن، آسان، بابرنامه و حمایتگر برای دانش‌آموزان علاقمند به کار خبری است.
جابری افزود: امروز در اردوی مشهد مقدس این امکان و فرصت برابر برای شما دانش‌آموزان عشایر فراهم شده است که پس از شرکت در این دوره آموزشی به خانواده 60 هزار نفری دانش‌آموز خبرنگاران خبرگزاری پانا بپیوندید و مسیر تازه‌ای را با حمایت‌های این خبرگزاری برای آینده خود آغاز کنید.


مدرس خبرگزاری پانا تصریح کرد: البته یادگیری اصول خبرنگاری در مقایسه با فراگیری اصول اخلاقی و انسانی، کار ساده‌تری است. بنابراین آنچه ما امروز بر آن تاکید داریم، ایجاد دغدغه و حساسیت در شما دانش‌آموزان صادق، پاک و مودب عشایر برای تداوم پایبندی به اخلاق، احترام به انسان‌ها و حرکت در چارچوب حمایتگر قانون در همه مراحل فعالیت خبرنگاری‌تان است؛ بنابراین نخستین اصولی که در خبرگزاری پانا به شما آموزش داده می‌شود، صداقت رسانه‌ای، مسائل اخلاقی، مسئولیت اجتماعی، موضوعات انسانی و قانون‌مداری است.


پرسش و پاسخ درباره ابعاد فعالیت خبرنگاری
در این دوره آموزشی چهار ساعته، دانش‌آموزان عشایر پس از دریافت آموزش‌ها و اطلاعات کلی درباره شیوه‌ها واصول تنظیم خبر، به بیان ابهامات و سوالات خود پرداختند تا پاسخ‌ها و اطلاعات تکمیلی توسط مدرس دوره خبرنگاری به آنها ارائه شود.
سوالات و مسائلی درباره چگونگی پایبندی به قانون در مسیر فعالیت خبرنگاری، نحوه تهیه سندهای قانونی و حقوقی مرتبط با هر محتوای خبری، پرهیز از وارونه جلوه دادن حقیقت و آلوده نشدن به پول‌های نامشروع، شیوه انتخاب و استفاده از واژه‌ها و کلمات در متن خبر برای رعایت احترام و حقوق معنوی همه اقشار جامعه و نیز راهکارهای نگارش محتوا برای ایمن ماندن از تبعات حقوقی و قانونی، از جمله موضوعاتی بود که در این دوره آموزشی دو روزه مورد توجه دانش‌آموزان و مدرس قرار داشت.


شبیه سازی نشست خبری و تنظیم خبر به صورت عملیاتی
از جمله بخش‌های جذاب برای دانش‌آموزان عشایر در دوره آموزش خبرنگاری، بخش میدانی و عملیاتی آن بود؛ به طوری که مدرس خبرگزاری پانا با شبیه‌سازی یک نشست خبری و مصاحبه رودررو با دانش‌آموزان، از آنها خواست تا در مدت 10 دقیقه، طبق آموزش‌هایی که دریافت کرده‌اند، یک محتوای خبری کوتاه برای این نشست خبری آماده کنند.
در پایان این دوره آموزشی، کارت خبرنگاری خبرگزاری پانا برای دانش آموزان عشایری صادر شد.


درباره بیست و یکمین اردوی عشایری
گفتنی است بیست و یکمین اردوی سراسری دانش‌آموزان متوسطه عشایر، از سوی «اداره‌کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر» و با همراهی و مشارکت فعالانه «سازمان دانش‌آموزی کشور» در قالب دو گروه دختران و پسران برگزار می‌شود که زمان حضور پسران در اردوگاه ثامن‌الحجج(ع) مشهد مقدس، از ۱۹ تا ۲۴ تیرماه و دختران از ۲۶ تا ۳۰ تیرماه خواهد بود.
خبرگزاری پانا این رویداد فرهنگی و تربیتی را به طور ویژه و روزانه پوشش می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار