در گفت‌وگو با پانا:

رضا جباری: قهرمان دانستن پرسپولیس از الان خطرناک است

نباید در باد یارگیری خوب بخوابیم

تهران (پانا) - پیشکسوت پرسپولیس معتقد است از پیش قهرمان دانستن این تیم از الان فرضیه خطرناکی است که می‌تواند تیم را تحت فشار بگذارد.

کد مطلب: ۱۲۹۲۴۳۹
لینک کوتاه کپی شد
رضا جباری: قهرمان دانستن پرسپولیس از الان خطرناک است

رضا جباری در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به عملکرد پرسپولیس در نقل و انتقالات لیگ برتر گفت: «در مورد مهره‌هایی که پرسپولیس موفق به جذب آن‌ها شده، مفصل بحث شده است. معتقدم مهره‌های خوبی نسبت به فصل‌های گذشته گرفتند اما تیم در بحث تهاجمی و خط حمله به یک مهاجم شش‌دانگ و گل زن نیاز دارد. نمی‌دانم چرا هنوز این مهاجم جذب نشده است اما می‌دانیم که نیاز اصلی تیم فعلی یک مهاجم گل زن است که بتواند کار را کامل کند. وقتی تیم در ایجاد موقعیت و گل‌سازی خوب عمل کند اما کسی نباشد که توپ‌ها را به ثمر برساند، فایده‌ای ندارد. اینجاست که معتقدم کار باشگاه با جذب یک مهاجم خوب کامل می‌شود و امیدوارم در فرصت باقی‌مانده باشگاه بتواند کسی را بیاورد که بار تیم را در گلزنی به دوش بکشد.»

وی در خصوص اینکه آیا میانگین سنی تیم پرسپولیس در لیگ تیم را دچار مشکل نمی‌کند؟ افزود: «اینکه بگوییم اصلاً تأثیرگذار نیست، اشتباه است. اما عملکرد بازیکن در سن بالا بستگی به نوع رفتار و نگرشش دارد. ما خیلی از بازیکنان مسن داریم که سرحال‌تر و چابک‌تر از جوان‌ها هستند. اما در شرایط کلی اگر در نظر بگیرید، می‌تواند این مسن بودن تیم در میزان دوندگی و کیفیت تأثیر بگذارد. در فوتبال دنیا اکثر تیم‌ها سعی دارند میانگین سنی تیمشان را پائین بیاورند.این‌یک واقعیت است و نمی‌شود از آن فرار کرد. بازیکن جوان دوندگی، سرعت و بازدهی بالاتری نسبت به بازیکن مسن دارد. اما در لیگ ایران چون همه ارکان از باشگاه، مدیرعامل و مربی همه نگاه مقطعی و نتیجه گرا دارند، گرفتن بازیکن مسن و باتجربه جواب می‌دهد. البته این نگرش فوتبال ماست که نگرش بسیار غلطی است. اما میانگین سنی بازیکنان پرسپولیس بدون شک برای لیگ ایران مشکل‌ساز نخواهد شد.»

پیشکسوت پرسپولیس تصریح کرد: «تجربه در فوتبال بسیار اهمیت دارد و حتی تیم‌های بزرگ دنیا هم تیمشان را از بازیکنان باتجربه خالی نمی‌کنند. در طول فصل ممکن است یک اشتباه از سوی هر بازیکنی باعث از دست رفتن جام شود. مثلاً بازی‌هایی که یحیی به خاطر سن سیدجلال، او را از ترکیب بیرون می‌گذاشت، خط دفاع ما به خاطر عدم هماهنگی و کم‌تجربگی عملکرد خوبی نداشت و امتیاز از دست دادیم. الان اما مهره‌های خوبی در خط دفاع و دروازه گرفتیم. مرتضی پورعلی گنجی اگر کیفیت قبل از مصدومیتش را داشته باشد، می‌تواند کاری که سیدجلال در پرسپولیس انجام می‌داد را به نمایش بگذارد.»

رضا جباری با بیان اینکه بازیکن خوب خریدن، قهرمانی را تضمین نمی‌کند، گفت: «اینکه فقط پرسپولیس سروصدا کرده، درست نیست و تیم‌های دیگر هم‌دست به کار شدند. شاید پرسپولیس ازلحاظ اسمی بازیکنانی که گرفته از بقیه جلوتر باشد اما سپاهان هم مربی بزرگی آورده است و استقلال هم با جذب مربی خارجی و تمدید بازیکنانش دنبال موفقیت است. همه‌چیز این نیست که یک تیم بازیکن خوب بخرد. واقعاً جذب بازیکنان خوب ضامن موفقیت نیست و به خیلی از عوامل بستگی دارد. لیگ فقط انجام یکی دو بازی نیست و ممکن است اتفاقات زیادی بیافتد. موفقیت یک تیم بستگی به عملکرد بازیکن، کوچینگ سرمربی که چطور از بازیکنانش بازی بگیرد، خستگی و مصدومیت‌ها دارد. صرف اینکه تیمی با خرید بازیکنان ستاره به موفقیت برسد، درست نیست. اصلاً این‌طور نیست که پرسپولیس از الان قهرمانش بدانیم. نباید در باد این یارگیری خوب بخوابیم. زمان برانکو وقتی پنجره نقل و انتقالات بسته بود، با 13، 14 بازیکن قهرمان شدیم درحالی‌که استقلال و سپاهان یارگیری خیلی خوبی کرده بودند. سال اولی که یحیی هم بود پنجره بسته بود و تیم ما قهرمان شد. این فرضیه که از پیش قهرمانیم، بسیار خطرناک است.»

وی با اشاره به خداحافظی سیدجلال حسینی و اضافه شدنش به کادر فنی پرسپولیس تأکید کرد: «این تصمیمی که سیدجلال، باشگاه و کادر مدیریت و فنی پرسپولیس گرفتند، بسیار خوب بود و تعامل کردند. سید جلال هم این شرایط را پذیرفت و فضایی فراهم شد تا سید از پرسپولیس کار مربیگری را استارت بزند. با توجه به کمکی که به پرسپولیس کرد و افتخاراتی که کسب کرده بود، کمترین حقش بود که این اتفاق برایش بیافتد. اما معمولاً در تمام دنیا باشگاه‌ها اسطوره‌های خودشان را به تیم ب می‌فرستند تا تجربه کسب کنند و بعد از یکی دو سال به تیم اول برسند. این تجربه‌اندوزی در تیم‌های پایه‌شان شکل می‌گیرد اما در ایران اتفاق نمی‌افتد. من 6 سال در پایه‌ها کارکردم اما الان یادشان رفته که اصلاً چنین کاری انجام دادم. اینجا برعکس است. بااینکه چندین پیشنهاد از تیم‌های پایه‌دارم اما ترجیح می‌دهم کار نکنم. چون اینجا می‌گویند فلانی در تیم پایه بوده است. درصورتی‌که در تمام دنیا اول مربی را به تیم‌های پایه می‌فرستند و بعد به تیم اصلی می‌آورند. در ایران اما بازیکن فوتبالش تمام می‌شود، بدون هیچ تجربه‌ای در لیگ برتر مربیگری می‌کند. این روال هم به خودشان ضربه می‌زند و هم فوتبال آسیب می‌بیند. اما دستیاری سیدجلال در پرسپولیس یک استثنا است. در فوتبال دنیا هم همیشه استثنائاتی وجود دارد و مشابه آن را داشتیم. سید جزو بازیکنان بزرگ محسوب می‌شود و قطعاً می‌تواند این راهش را به‌خوبی طی کند.»

پیشکسوت پرسپولیس ادامه داد: «ما مربیان خوب را سراغ تیم‌های پایه نمی‌فرستیم. فقط ذهنشان این است که از طریق تاسیس مدرسه فوتبال و آکادمی پولی دربیاورند و درآمدزایی داشته باشند. اصلاً در خیلی از مدارس فوتبال و تیم‌های پایه اصولی کار نمی‌شود. وقتی در لیگ برتر قیمت‌ها این‌طور بالا می‌رود، به خاطر این است که درست حرکت نمی‌کنیم. اگر باشگاه‌ها به آکادمی خودشان بها بدهند و هرسال بازیکن سازی کنند، وقتی در فصل نقل و انتقالات بازیکن ناز کند، آن‌وقت می‌توانند جایگزینش را از پایه‌های خودش بیاورد. برانکو هم وقتی در پرسپولیس بود، متوجه این خطر شده بود که می‌گفت "فوتبال ایران به‌زودی آماتور می‌شود". 6 سال در تیم‌های پایه بودم و می‌دانم چقدر استعداد وجود دارد اما متأسفانه کسی نیست از آن‌ها درست استفاده کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار