سخنگوی قوه قضاییه تشریح کرد؛

آخرین وضعیت پرونده سرقت از بانک ملی

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه آخرین وضعیت پرونده سرقت از بانک ملی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۱۹۶۴
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضعیت پرونده سرقت از بانک ملی

مسعود ستایشی در ابتدای نشست خبری خود با اصحاب رسانه با گرامیداشت درگذشتان حادثه زلزله بندر خمیر در هرمزگان اظهار کرد: با مصدومان حادثه همدل هستیم و از خداوند متعال عافیت کامل برای همه این عزیزان را خواستاریم. بعد از این حادثه رئیس قوه قضاییه بر همکاری دستگاه‌ها در حوزه مدیریت بحران تاکید کردند که امکانات بسیج شود و امنیت در حوزه مربوطه تامین شود و آلام و سختی‌های بعد از وقوع زلزله کاهش پیدا کند. همچنین رئیس قوه قضاییه، دستورات موکدی را بر پیگیری مطالبات قانونی زلزله‌زدگان داشت.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین بر اقدامات پیشگیرانه و اصلاح بافت فرسوده تاکید کرد.

ستایشی با اشاره به برگزاری هفته قوه قضاییه تصریح کرد: در روز هفتم توفیق داشتیم بعد از مدتها از شیوع کرونا، محضر مقام معظم رهبری برویم و پس از گزارش رئیس قوه قضاییه، از رهنمودها و مطالبات حضرت ایشان استفاده کردیم. انشالله توفیق داشته باشیم اوامر ایشان را مثل همیشه فصل‌الخطاب قرار دهیم و به احسن وجه به آن عمل کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه در بحث حقوق بشر آمریکایی گفت: یکی از محورها این است که اعتقاد داریم دولت آمریکا بزرگترین نقض کننده حقوق دولت‌ها است این امر هم به گذشته‌ها بر نمی‌گردد. باید بدانند مقاومت وجود دارد و در برابر تعدی‌هایی که صورت می‌گیرد، مقاومت پاسخ قاطع را خواهد داد. دستگاه قضایی در حوزه داخلی و بین‌الملل تکالیف قانونی خود را در برابر تعدی‌هایی که صورت می‌گیرد انجام خواهد داد.

برگزاری جشنواره نقد برتر

ستایشی درباره برگزاری جشنواره نقد برتر قوه قضاییه نیز گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه مکلف به برگزاری جشنواره شدند. تاریخ ارسال آثار ۳۱ خرداد ماه بود و قرار است این جشنواره در مرداد ماه با تشکیل کمیته داوری عالی، نقدها مورد ارزیابی قرار بگیرد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: ۵۵۰ عنوان مقاله به جشنواره ارسال شده است که ۳۲ درصد آثار با موضوع تظلم خواهی، ۲۳ درصد با موضوع نظارت بر حسن اجرای قوانین است. ۱۸ درصد هم درباره پیشگیری از وقوع جرم و ۳ درصد مربوط به مدیریت در قوه قضاییه و ۵ درصد هم سایر موارد است.

بازداشت ۲ جاسوس فرانسوی

وی در ادامه درخصوص بازداشت دو جاسوس فرانسوی اظهار کرد: این پرونده مربوط به تلاش ها و خدمات سربازان گمنام است. ضابط خاص ورود کرده و اقدامات قانونی برای کشف اقدامات مجرمانه و تعقیب صورت گرفته است. تحقیقات در مرحله دادسرا واجد محرمانگی است. روز ۱۸ اردیبهشت امسال دستور جلب، صادر و تفهیم اتهام شدند. تحت قرار بازداشت موقت هستند و تحقیقات در حال انجام است. متاسفانه برخی از افراد در داخل به این افراد مراجعه و گرفتار ماجراهایی می‌شوند که زیبنده نیست. اگر عناصر داخلی که بخواهند در راستای جریان استکبار حرکت کنند با آنها برخورد می‌شود.

ستایشی گفت: این دو نفر تفهیم اتهام شدند و اتهامشان اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور بوده است. الان رسیدگی در مرحله دادسرا است و به محض موافقت، کل فرایند رسیدگی مطابق موازین شرعی و قانونی است و اصلا قابل قیاس با پرونده اسدی و حمید نوری نیست که این همه ظلم به آنها می‌شود. با قاطعیت دستور جلبشان صادر شده است و تفهیم اتهام شدند. تحت قرار بازداشت موقت هستند و به محض اینکه نتیجه داد عرض خواهیم کرد. ۲ نفر در بازداشت موقت هستند.

آخرین وضعیت پرونده سرقت از بانک ملی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره استرداد متهمان پرونده سرقت از بانک ملی و آخرین وضعیت این پرونده توضیح داد: دو نفر از متهمان در سال گذشته به بانکی در شهرستان قائمشهر دستبرد می‌زنند. آنها توسط نیروهای فعال فراجا شناسایی و دستگیر می‌شوند. به موجب مقررات در دادسرا برای این افراد، قرار تأمین قانونی صادر می‌شود.

وی ادامه داد: پس از اینکه قرار صادر و افراد بازداشت می‌شوند بر اساس شرایط پیش آمده و مطالبی که بانک عامل مطرح کرده، قرار این ۲ نفر به وثیقه تبدیل و آزاد می‌شوند. کیفرخواست صادر می‌شود و متهمان به حبس محکوم شدند. وثیقه به لحاظ عدم متهمان ضبط و متهمان متواری می‌شوند. پس از آن نیز مرتکب جرم دیگری شدند.

ستایشی تصریح کرد: برای اینکه هیچ شائبه‌ای در فرایند نباشد از سوی رئیس قوه قضاییه دستور بررسی از سوی مراجع دیگری از جمله انتظامی صادر شد که اگر تخلف انتظامی صورت گرفت، برخورد قانونی شود. ممکن است سوال دیگری مطرح شود که چرا ممنوع الخروج نشدند. باید گفت ممنوع‌الخروجی طبق نظر قاضی انجام می‌شود و فرایند خاص خود را دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پرونده در ناحیه ۳۴ دادسرای عمومی انقلاب ویژه سرقت قرار دارد. تعداد ۱۳ نفر در بازداشت هستند و دو نفر نیز متواری هستند. رئیس و معاون بانک تفهیم اتهام شدند و قرارهای تأمینی صادر شده است و همگی در بازداشت هستند. درباره استرداد دو متهم متواری هم تلاش‌هایی در حال انجام است.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص بازگرداندن اموال مسروقه نیز گفت: اموال زیاد است. قسمت عمده اموال کشف شده است که باید احراز شود که متعلق به چه کسانی است. کارشناسانی مُول کار هستند تا احرازها صورت بگیرد.

شناسایی ۵ نفر در پرونده نهرخواری بهبهان

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوال پانا درباره آخرین وضعیت پرونده نهرخواری در بهبهان و اینکه آیا در این پرونده کارمند یا مدیرانی بازداشت شده‌اند یا خیر، توضیح داد: این پرونده مربوط به ۲۶ هزار متر مربع نهر طبیعی بود که با نخاله‌ها مسدود شده و تغییر کاربری صورت گرفته است و زمین‌ها با این شیوه به فروش می‌رسیده است. ۴ نفر شناسایی شدند و برای آن‌ها قرار تامین صادر شده است. پنجمین نفر نیز شناسایی شده و برای او قرار تامین صادر شده است.

وی افزود: فرایند تفهیم اتهام انجام شده است و انشالله با اقدامات دادسرا به دادگاه خواهد رفت. این افراد در بازداشت موقت بودند که سپس با قرار وثیقه ۲۰ میلیارد ریالی آزاد شدند. یکی از افراد کارمند سازمان ثبت بوده است. یکی دیگر بازنشته در حوزه ثبت و دیگری هم عضو هیات مدیره تعاونی مسکن بوده است.

توضیح درباره اختلاس ۷۳۰ میلیون دلاری در یکی از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی

ستایشی درخصوص اختلاس ۷۳۰ میلیون دلاری در یکی از زیر مجموعه‌های وزارت کشاورزی اظهار کرد: گزارشی توسط سازمان بازرسی به رئیس قوه قضاییه ارسال شد. این مساله ناظر به اقدامی از سوی یکی از زیر مجموعه‌ها بوده و تعهداتی در رابطه با گندم، جو و غیره مطرح شده که در حال رسیدگی است.

وی در ادامه درخصوص نقض حکم شبکه موسوم به میرکاظمی توضیح داد: پرونده این افراد رسیدگی و حکم محکومیت صادر شده است. نسبت به برخی متهمان اعتراضی صورت گرفت که پرونده برخی از آنها که نقص داشت به مراجع اولیه ارسال شد اما حکم میرکاظمی قطعی است.

بازداشت متقلبان کنکور سراسری

ستایشی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بازداشت برخی متقلبان در کنکور سراسری امسال گفت: در استان تهران ۲ نفر دستگیر شدند. تبلیغاتی در رابطه با فروش تجهیزات شنود در فضای مجازی صورت گرفته بود و تعدادی از داوطلبان از این تجهیزات استفاده کردند. از رفتن ۴۵۰ داوطلب که از این تجهیزات استفاده می‌کردند، ممانعت به عمل آمد. در استان آذربایجان غربی هم ۲ مورد بررسی و ورود قضایی انجام شد.

توضیح درباره دادگاه حمید نوری

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره دادگاه حمید نوری توضیح داد: سند افتخار است که در اولین نشست خبری به ظلم‌هایی که درخصوص حقوق بشر شده پرداختم. سند افتخار است که در این زمینه مطالب را ابراز کردم خصوصا در رابطه با حمید نوری.

وی اضافه کرد: دو سال و ۸ ماه، حمید نوری به صورت مدام انفرادی بوده است. آیا این حقوق بشر است؟ وضعیت بینایی‌ او نگران کننده است و باید به چشم‌پزشک مراجعه کند ولی منع شده است. قاضی پرونده در آخرین جلسه دادگاه گفته که همه محدودیت لغو می‌شود ولی نه تنها لغو نشده بلکه تشدید هم شده است. خانواده نوری اخیرا به سوئد سفر کرده‌اند اما باز هم به آن‌ها اجازه ملاقات داده نمی‌شود و حتی وکلایی که آن‌جا دارد ارتباط حداقلی با نوری دارند و اعمال محدودیت‌ها علیه حمید نوری ذیل سازمان زندان‌های سوئد انجام می‌شود.

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده حادثه قطار مشهد - یزد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده حادثه قطار مشهد- یزد گفت: با بازماندگان این حادثه و کسانی که مصدوم شدند ابراز همدردی می‌کنیم. پرونده‌ای در این رابطه تشکیل و افرادی از جمله رئیس قطار و لوکوموتیو ران و همراهش، راننده بیل مکانیکی مورد بررسی قرار گرفتند. براساس اظهارات گفته شده در ۲۰ خرداد جهت تحقیقات در شرکت سوانح، تحویل مقامات شده و به زندان عودت شدند و کسانی که با تودیع وثیقه می‌توانستند، آزاد شدند. همچنبن نظریه کمیسیون ریلی این است که در ۷ مورد مطالب احصا و درصد تقصیر بررسی شده و بر این اساس اقدامات قضائی انجام می‌شود.

وی درباره جایگزین احکام با حکم حبس و زندان در راستای زندان‌ زدایی، گفت: در این زمینه نگاه اصلی ما این است که جمعیت کیفری کاهش پیدا کند. افتخار دستگاه قضایی زندانی کردن کسی نیست اما افتخار ما این است که با کسانی که مستحق زندان رفتن هستند، برخورد کنیم که مصداق آن اراذل و اوباش، مخلان امنیت، برهم زنندگان نظم عمومی و ...هستند. در بحث حوزه بهداشت و درمان در زندان و خارج از زندان، حرفه‌آموزی و شغل‌آفرینی در زندان و خارج از زندان مهم است. در بحث مسائل اقدامات حمایتی و تأمینی یکی از موارد برنامه حمایتی راهنمایی و مشاوره برای زندانیان است. دومین اقدام آموزش مهارت‌های ده‌گانه زندگی به زندانیان در شرف آزادی و بازگشت به جامعه است. برنامه میانجیگری و شوراهای حل اختلاف برای حل و فصل اختلافات و صلح و سازش، اشتغال خانواده زندانیان از طریق پرداخت تسهیلات با استفاده از ظرفیت‌های کمیته امداد و موارد دیگر از جمله این اقدامات است اما از نظر مجازات‌های جایگزین، پابند الکترونیک چیزی است که می‌تواند دادگاه نسبت به آن حکم بدهد. ارقامی که در این زمینه داریم صعودی و رو به رشد است. تجهیزات کافی و جدید هم تهیه شده و از همین تریبون از همه قضات عزیز و شریف درخواست دارم که از این مجازات‌ بهره ببرند تا بتوانیم شاهد افزایش و رونق استفاده از مجازات‌های جایگزین باشیم.

آخرین وضعیت پرونده کاسپین و فرشتگان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کاسپین و فرشتگان گفت: ما هم نسبت به این پرونده که کثیرالشاکی است، یا قرض الحسنه فرشتگان دغدغه داریم و به آن پرداختیم و تعقیب کردیم و یکی از مسایل در سند تحول پرونده‌های کثیرالشاکی است تا این پرونده ها در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد اما کار ساده ای نیست. پرونده کاسپین و فرشتگان در شعبه دوم دادگاه ویژه جرائم اقتصادی مورد رسیدگی قرار گرفته و حکم صادر شده است؛ در این حکم کسانی که مسئول بودند بنا به اتهامات منعکس در پرونده که در حوزه اخلال در نظام اقتصادی است، محکومیت حاصل شده است. هفت نفر در این پرونده نقش داشتند از آقای محمدعلی تفکر و سایرین نقش داشتند و محکومیت در رابطه با مباشرت، مشارکت و معاونت صورت پذیرفته شده و محکوم به حبس و جزای نقدی و شلاق تعزیزی شدند. در قسمت اخیر دادنامه صادره بجز تصمیمات که در اجرای مقررات موضوع بحث اخلال‌گری در نظام اقتصادی داشته و رسیدگی کردند در اجرای مقررات ماده ۱۴۸ قانون دادرسی آیین کیفری و ۲۱۴ و ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی تدابیری در رای اتخاذ کردند که مالباختگان از اموال و دارایی محکوم علیه به حق‌شان برسند و مبالغی که در قبال پرداخت صورت گرفته از حقوق دولت از این محل تادیه شود.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید اخیراً اعلام کرده که در بانک زیرمجموعه بنیاد شهید ۵ هزار میلیارد اختلاس شده است. آیا گزارشی از این موضوع به دستگاه قضا ارسال شده است؟ گفت: نسبت به بانکی که زیرمجموعه بنیاد مورد بحث است پرونده‌ای مطرح بوده و با صدور کیفرخواست این پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه کیفری یک تهران ارسال شده و قضات شعبه نسبت به موضوع نقایصی مطرح کردند که به ناحیه ۲۸ دادسرای کارکنان دولت عودت داده شده است. نقایصی مطرح است که در صورت رجوع در اختیار قرار می‌گیرد.

بازداشت 16 نفر در پرونده متروپل

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده متروپل توضیح داد: در این پرونده ۱۶ نفر بازداشت هستند و اجساد انگشت نگاری و تعیین هویت شدند. نسبت به حسین عبدالباقی هم تمام مسائل مربوط احراز شده است. ۶ کارشناس در حیطه معماری و زمین و غیره انتخاب شدند و مشغول تدوین گزارشی در این رابطه هستند. ضابط خاص ما در حال بررسی و تکمیل گزارش است. آن دسته از افرادی که اقدامشان تخلف بوده هم در مرجع مربوطه رسیدگی می‌شود و نسبت به توقیف اموال مالک هم دستوراتی صادر شده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه گفت: تصمیم قانونی در این رابطه اتخاد شده و برای اجرا به مرجع مربوطه ارسال می‌شود. این پرونده ۱۷ متهم داشت.

آخرین وضعیت برخورد با متخلفان در حوزه رمز ارز و معاملات فردایی

ستایشی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت برخورد با متخلفان در حوزه رمز ارز و معاملات فردایی گفت: در ارتباط با حوزه بازداشتی‌های بازار ارز ۴۶ نفر که عمدتاً اخلال در نظام اقتصادی در معاملات فردایی در حوزه طلاهای آب شده داشتند، شناسایی و بازداشت شدند. برخی از اینها با تودیع وثیقه، آزاد و برخی همچنان بازداشت هستند. ۷۷ حساب متعلق به ۴۹ شخص حقیقی مسدود شده و ۱۱۷ فقره حساب مربوط به اتباع با گردش مالی بالا در این رابطه مسدود شد و ۳۴ فقره حساب مربوط به مرتبطین هم مشمول انسداد شد. تمام تلاش ما این است که در حوزه معاملات فردایی، با قاطعیت با اخلالگران برخورد قانونی کنیم.

وی درباره پرونده رمز ارز دریک نیز گفت: کیفرخواست متهم ردیف اول رمز ارز«دریک» به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، بدون قصد مقابله با نظام از طریق کلاهبرداری و متهم ردیف دوم به اتهام معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و قرار جلب به دادرسی صادر و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی ارسال شد. پرونده رمز ارز دریک 1549 نفر مالباخته دارد و مبلغ یک هزار و157 میلیارد ریال از متهمان توقیف شده است و غیر از این وجه نقد، اموال غیرمنقول دیگری نیز از آنها توقیف شده است ومتهمان به منظور اغوای اشخاص به سرمایه گذاری و خرید این رمزارز، از طریق کانال تلگرامی خود به نام «بورس پول» و «فیوچرز نفت خام» به تبلیغات گسترده اقدام کردند و هر دو متهم در خرید و فروش و افزایش قیمت هر واحد از 4 میلیون تومان به 42 میلیون تومان، نقش داشته اند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره تخلف یک شبکه به نام زیتون قم گفت: موضوع این پرونده این است که در ۱۱ اردیبهشت ماه به شعبه چهار بازپرسی دادسرای قم با موضوع تغییر کاربری اراضی زراعی می رود و اتهام مالک مجتمع زیتون است و پنج نفر دیگر با وی هستند و این رسیدگی مقدماتی در شعبه بازپرسی در تاریخ ۱۰ خردادماه به نتیجه می رسد. نتایج آن اطلاع رسانی می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار