یکی از معلمان منتخب سال۱۴۰۱ استان ایلام:

مراقب بچه‌های طلاق، کودکان دیرآموز و دانش‌آموزان فاقد تلفن همراه هستم

تهران (پانا) - معلم ایلامی که به مرحله کشوری طرح شناسایی و معرفی جلوه‌های ویژه معلمی در زیست‌بوم جدید راه‌یافته است، بر ضرورت توجه به تفاوت‌های فردی دانش آموزان تاکید دارد.

کد مطلب: ۱۲۹۱۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد
مراقب بچه‌های طلاق، کودکان دیرآموز و دانش‌آموزان فاقد تلفن همراه هستم

نبیه سبزپور در معرفی خود گفت: متولد اردیبهشت ۱۳۵۶شهرستان بدره استان ایلام، ۲۷سال سابقه خدمت (۲سال تربیت‌معلم ۲۵سال سابقه تجربی)، کارشناسی آموزش ابتدایی دارم و در دبستان نرگس بدره در پایه اول مشغول به تدریس هستم. در دانشگاه تربیت‌معلم امام جعفر صادق(ع) تحصیل‌کرده‌ام و در روستاهای شهرستان آبدانان به مدت سه سال و در شهریار کرج یک سال تدریس داشتم و به مدت ۸سال در پست مدیریت در دبستان خدیجه کبری شهرک ولیعصر بدره مشغول به فعالیت بوده‌ام. در پایه‌های دوم، سوم و پنجم هم پنج سال تدریس کرده‌ام و یک سال نیز در کانون فرهنگی تربیتی به‌عنوان کارشناس فرهنگی کار کرده‌ام. همچنین به مدت ۱۱سال است که در پایه اول دبستان تدریس می‌کنم. در جشنواره‌ها و مسابقات زیادی شرکت کرده‌ام و مقام‌های کشوری، استانی و منطقه‌ای متعددی به دست آورده‌ام.

وی در خصوص انگیزه تدریس و حضور باقدرت و انرژی سر کلاس اظهار می‌دارد: عشق و علاقه به تدریس و بچه‌های معصوم و داشتن وجدان کاری باعث شده، باانگیزه به کارم ادامه دهم و هیچ‌وقت احساس خستگی نکنم و روزبه‌روز علاقه‌ام بیشتر شود. وقتی دانش آموزان پس از سال‌ها من را می‌بینند و ابراز خوشحالی می‌کنند و در شغل‌هایی مثل معلمی، پرستاری، پزشکی و... مشغول به کار هستند، ازنظرم بسیار دارای اهمیت است.

سبزپور ادامه داد: دانش آموزان تفاوت‌های فردی و فرهنگی دارند، برخی دیرآموز هستند و ممکن است تعدادی ازآن‌ها هم مشکل مالی، رفتاری و فیزیکی داشته باشند. به‌عنوان معلم باید نحوه رفتار با هر دانش‌آموز را بدانیم و برای دانش آموزان دیرآموز کلاس تقویتی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: در راستای تقویت دانش آموزانی که نیاز به تلاش بیشتر دارند، گروهی مجزا تشکیل دادم و خارج از کلاس درس و در روزهای تعطیل پنج‌شنبه و جمعه برایشان فیلم تدریس ویژه، برای توجیه اولیا و بچه‌ها ارسال کردم و بعد هم تک‌تک فیلم‌ها و تکالیف ارسالی از طرف اولیا را بررسی کرده و بازخورد مناسب به آن‌ها دادم تا مشکلات درسی دانش آموزان برطرف شود. برای کسانی که دسترسی به تبلت و گوشی نداشتند، درس‌نامه تهیه کردم و به دانش‌آموزانی که مشکل برقراری ارتباط داشتند، فرزند طلاق بودند، مشاوره دادم و لحظه‌به‌لحظه پیگیر زندگی اجتماعی‌شان بوده‌ام تا مانند سایر بچه‌ها به درس و مدرسه علاقه‌مند شده و به زندگی امیدوار باشند، زیرا معلمی فقط آموزش صرف نیست باید به‌تمامی جوانب رفتاری اخلاقی عاطفی دانش‌آموز توجه شود.

این معلم منتخب به کسانی که به شغل معلمی گرایش دارند توصیه کرد: اگر به شغل معلمی علاقه ندارید این شغل را انتخاب نکنید، زیرا اگر علاقه‌ای نباشد، تدریس‌تان هیچ نتیجه‌ای ندارد. کلاس درس برای معلم بدون علاقه و انگیزه محیطی غیرقابل‌تحمل خواهد بود. توصیه دومم این است که به دوران تحصیل در دانشگاه خودشان اکتفا نکنند و لحظه‌به‌لحظه دنبال یادگیری و آموزش باشند. با علم روز آشنا شوند و از روش‌های نوین تدریس استفاده کنند. روش‌های سنتی و سخنرانی هیچ ارزشی ندارد. با روش‌های جدید تدریس یادگیری مطالب بهتر خواهد بود. می‌دانیم که تولید محتوا وقت‌گیر، اما ارزشمند است و یادگیری با پویانمایی و روش‌های جدید عمیق‌تر و راحت‌تر خواهد بود. خلاصه اینکه معلمی عشق و هنر است.

سبزپور در پایان اشاره کرد: تمامی معلمان نمونه هستند و باید در جایگاه واقعی خودشان قرار بگیرند. باید به آن‌ها توجه ویژه شود و جایگاه و منزلت اجتماعی‌شان حفظ شود، معلم نباید دغدغه‌ مالی داشته باشد. باید این‌قدر فکر و روح و روانش آرام و آسوده باشد و در ایام فراغتش به مطالعه و یادگیری خودش بپردازد. برای پیشرفت هر کشور باید جایگاه و منزلت اجتماعی معلمان آن کشور اصلاح شود. نکته آخر اینکه در سال‌های وجود بیماری کرونا معلمان ثابت کردندکه جهادگر و ایثارگر آموزشی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار