آتوسا هشترود*

توصیه‌هایی که هنگام آلودگی هوا باید رعایت کنیم

این روزها آلودگی هوا، یکی از معضلات و نگرانی‌های جدی و قابل توجهی است که شهروندان بسیاری از نقاط کشور، به ویژه در کلان شهرهای بزرگ و پایتخت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. استان البرز نیز از این قضیه مستثنی نیست و برای حفظ سلامتی خود باید توصیه‌هایی را اجرایی کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۱۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌هایی که هنگام آلودگی هوا باید رعایت کنیم

بر اساس اعلام ایستگاه های سنجش آلودگی هوای استان البرز، رشد آلاینده های هوا و غلظت گرد و غبار با افزایش چشمگیری روبه رو بوده و این موضوع بیانگر وضع کیفی بسیار ناسالم در استان است.

در این میان اطلاع رسانی راهکارهای حفظ سلامت در آلودگی هوا و چگونگی جلوگیری از رشد آلاینده ها بیش از قبل مورد توجه قرار می‌گیرند. راهکارهایی که در عین سادگی می‌توانند تاثیر بسزایی در حفاظت از جان و سلامت شهروندان داشته باشند.

آلودگی چیست؟ پرسشی که در عین سادگی بحث برانگیز و قابل تامل است. آلودگی هوا، مواد موجود در هوا چه به صورت مصنوعی و یا طبیعی است که می‌توانند به سلامت انسان و محیط زیست آسیب بزنند. ذرات ریز حاصل از سوختن ذغال سنگ، سوخت‌های فسیلی و یا چوب می‌توانند به اعماق ریه‌های ما نفوذ کرده و از طریق رگ‌های خونی در سراسر بدن پخش شوند.

سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳ در گزارشی اعلام کرد که آلودگی هوای فضای بیرون، خطر بزرگی برای سلامتی انسان دارد.

در این گزارش آمده است که آلاینده‌‌های هوا می‌توانند آسم را تشدید، سرفه را افزایش و عملکرد ریه‌ها را کاهش دهند. همچنین این آلاینده‌ها خطر برونشیت، سردرد، ضربان نامنظم قلب، حملات قلبی غیرکشنده و مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

اگرچه همه مردم از آلودگی هوا آسیب می‌بینند، اما افرادی که در هوای آلوده بیشتر از همه در معرض آسیب هستند شامل افراد مبتلا به آسم، بیماری های قلبی و تنفسی، کودکان و بزرگسالانی که در فضای بیرون از خانه فعالیت دارند، افراد مسن و دیابتی و همچنین زنان باردار هستند.

اما در نهایت باید چه کرد تا از بیماری های ناشی از آلودگی هوا در امان ماند؟ بدیهی است که ضروری ترین کار در خانه ماندن است. سعی کنید در خانه بمانید. ماندن در بیرون از خانه می‌تواند خطر بیماری‌های ریوی، حملات قلبی، آسم و دیگر بیماری‌ها را افزایش دهد. همچنین نصب دستگاه تصفیه هوای خانگی نکته مهم و موثر دیگری است که مانع از آلودگی هوای خانه خواهد شد.

با وجود توصیه هایی از قبیل در خانه ماندن، بخش وسیعی از افراد جامعه را افراد شاغل تشکیل می‌دهند که امکان تعطیلی فعالیت های کاری خود را ندارند. گاهی نیز برخی از شهروندان جهت انجام کارهای روزانه یا ضرورات زندگی خود از خانه خارج می‌شوند که اینگونه اشخاص نیز لازم است به نکاتی جهت حفظ سلامت خود توجه کنند.

یکی از مهم ترین و اساسی ترین راهکارها زدن ماسک است که البته شاید ساده ترین آنها نیز باشد که در قدم اول از ورود گرد و غبار غلیظ به حلق و سیستم تنفسی جلوگیری می‌کند.

بر اساس تحقیقات اخیر دانشگاه های علوم‌ پزشکی، آلودگی هوا زیر تابش اشعه خورشید در بالاترین مقدار خود است. در نتیجه فعالیت در هوای سرد بیرون از خانه یا فضای داخلی باشگاه به شما کمک خواهد کرد تا از قرارگرفتن بیش از حد در مقابل تابش نور خورشید اجتناب کنید. بنابراین بهتر است کارهای بیرون از خانه و محل کار را صبح زود یا عصرها انجام دهیم.

یکی از نکات مهم و قابل تامل دیگر،دوری از مکان های پرتردد است. از مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی استفاده کنید تا از خیابان‌های شلوغ دوری کرده باشید. کیفیت هوا در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها نسبت به خیابان‌های مسکونی کم تردد، پایین‌تر است.

در نهایت تغذیه سالم که قدمی موثر برای تقویت سیستم تنفسی و ایمنی است. تغذیه‌تان را تغییر دهید تا به ریه‌هایتان کمک کند اثرات آلاینده‌های هوا را تحمل کنید.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند غذاهای خاص غنی از ویتامین، می‌توانند به بدن شما کمک کنند تا مقاوم‌تر باشید. مصرف غذاهای حاوی ویتامین A، E و C موجب تقویت بیشتر سیستم گوارشی در برابر عفونت ها، ترمیم رگ های خونی و بهبود عملکرد شش ها و همینطور اکسیژن رسانی هر چه بیشتر به سلول ها می‌شود.

همچنین مصرف لبنیات، شیر و نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید.

دانش آموز خبرنگار*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار