زهرا شمس‌احسان*

تاسیس شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در کشور، فرصت ارزشمندی برای ارتقای سرمایه اجتماعی

تاسیس شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در کشور، فرصت ارزشمندی برای ارتقای سرمایه اجتماعی، امیدبخشی و از همه مهم‌تر افزایش نشاط اجتماعی است و بدون شک بالندگی و شکوفایی آن‌ها، نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی از سوی دولت است.

کد مطلب: ۱۲۹۱۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد

چهاردهم تیرماه در تقویم رسمی کشور با عنوان روز شهرداری و دهیاری نامگذاری شده‌ است. یکی از توفیقات نظام جمهوری اسلامی ایران حضور مردم در صحنه‌های مختلف است و شکل‌گیری و استقرار شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز با رای مستقیم مردم و در پی آن انتخاب شهردار و دهیار از سوی شوراها به عنوان مدیران اجرایی سکونتگاه‌های شهری و روستایی بدون تردید یکی از بزرگترین افتخارات در راستای تجلی اراده مردم در اداره امور، تحقق مردم‌سالاری و نقطه عطفی در پیوند حاکمیت با مردم است.

خدمات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که آحاد مردم از آن برخوردار هستند و در ابعاد وسیع چون، حفظ محیط زیست، بهداشت و سلامت، مدیریت بحران، بهبود سیما و منظر، ارتقا و سامان‌بخشی وضعیت کالبدی- فیزیکی سکونتگاه‌ها، مدیریت پسماند، مدیریت ایمنی و آتش‌نشانی و برنامه‌های فرهنگی- اجتماعی و… نمود پیدا می‌کند.

خدمات ارائه شده از سوی شهرداری‌ها نقش موثر و ارزنده‌ای در آسایش، امنیت، سلامت روانی و اجتماعی، نهادینه سازی فرهنگ مشارکت و رضایتمندی مردم و دستیابی به شاخصه‌های یک سکونتگاه سالم، زیبا، توسعه یافته و زیست‌پذیر ایفا می‌کند.

تاسیس شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در کشور، فرصت ارزشمندی برای ارتقای سرمایه اجتماعی، امیدبخشی و از همه مهم‌تر افزایش نشاط اجتماعی است و بدون شک بالندگی و شکوفایی آنها، نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی از سوی دولت است.

*عضو شورای اسلامی شهر تهران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار