یک کارشناس امور تربیتی در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد

تاثیر رنگ‌های فضای آموزشی بر یادگیری دانش‌آموزان

تهران (پانا) - یک روان شناس و کارشناس امور تربیتی گفت اگر در فضای کلاس و مدرسه از رنگ‌های شاد و نشاط ‌آور استفاده شود، ترس دانش‌آموزان از معلم و محیط مدرسه از بین می‌رود.

کد مطلب: ۱۲۹۱۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر رنگ‌های فضای آموزشی  بر یادگیری دانش‌آموزان

سمانه محمدبیکی روانشناس و کارشناس امور تربیتی در خصوص تأثیر رنگ‌ها بر میزان یادگیری دانش‌آموزان، در گفت‌وگو با پانا اظهار داشت: «رنگ‌ها قدرت یادگیری را تقویت می‌کنند. وقتی در کلاس‌ها و مواد آموزشی از رنگهای مختلف استفاده می شود، دانش‌آموزان زودتر یاد می‌گیرند و اطلاعات به مدت بیشتری در ذهن بچه‌ها باقی می‌ماند زیرا ۸۰ درصد از مغز انسان اطلاعات را بصورت بینایی دریافت می کنند و از آنجا که رنگ‌ها حس بینایی را تحریک می‌کنند موجب بهبود و تقویت قدرت یادگیری می‌شوند. در حال حاضر یکی از تکنیک‌های جذب دانش‌آموز، استفاده معلمان از پوشش طرحدار با رنگ‌های کرم، آبی، سفید و سبز است.»

این روانشناس با تأکید بر تأثیر رنگ‌بندی ابزار آموزشی، فضای آموزشی و حتی پوشش معلم در ارتباطات گفتاری، دیداری و نوشتاری دانش‌آموزان، افزود: «رنگ‌ها در روح و روان انسان‌ها اثری دارد که موجب تغییر رفتار می‌شود و رعایت این اصول در محیط مدرسه به تغییر و تحول اساسی در پیشرفت دانش‌آموزان می‌انجامد.»

وی با بیان اینکه رنگ‌ها بخش میانی مغز را تحریک می‌کنند، عنوان کرد: «رنگ مناسب پوشش معلم در فضای آموزشی، فعالیت ذهن و هوش دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد و باید در نظر داشت فعال‌شدن هوش دانش‌آموز منجر به بروز خلاقیت، تلاش و کوشش فرد در یادگیری می‌شود.»

این کارشناس امور تربیتی تصریح کرد: «باید در نظر داشت استفاده از رنگ‌های تیره و خنثی در فضا و محیط و ابزار آموزشی موجب عدم توجه و بی‌حوصلگی دانش‌آموزان در کلاس می‌شود.»

بیک محمدی با اشاره به اینکه بهتر است معلمان در فضای کلاس و مدرسه لباسی بپوشند که از طریق آن هم شئونات اسلامی رعایت شود و هم ارتباط نزدیک با دانش‌آموزان داشته باشند، گفت: «معتقدم اگر معلم براساس تأکیدات دینی از رنگ‌های شاد مانند رنگ سفید و آبی در پوشش خود در کلاس و مدرسه استفاده کند، دانش‌آموزان نیز در ایجاد و تدوام ارتباط با معلم، همکاری لازم را خواهند داشت البته این پیشنهاد فقط برای محیط مدرسه ارائه شده و من دخالتی در پوشش بیرون از محیط آموزشی ندارم.»

این روانشناس با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر معلمان مدارس ابتدایی دخترانه در پوشش خود از رنگ‌های شاد استفاده نمی‌کنند، بیان کرد: «لازم است در این خصوص مسئولین امر توجه بیشتری داشته باشند، چراکه پوشش اسلامی متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی در نهادینه شدن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و مرتفع شدن برخی معضلات و آسیب ها در این زمینه موثر باشد.»

وی افزود: «پژوهش ها حاکی از آن است که اگر معلمان در کنار رعایت پوشش اسلامی، از لباس آراسته و طرح‌دار با رنگ‌های شاد و نشاط ‌آور در زمان برگزاری کلاس استفاده کنند، ترس دانش‌آموزان از معلم و محیط مدرسه از بین می‌رود.

این کارشناس تاکید کرد: «رنگ‌ها قدرت یادگیری را هم تقویت می‌کنند. وقتی در کلاس‌ها و ابزار آموزشی، از رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود، دانش‌آموزان زودتر یاد می‌گیرند و اطلاعات مدت بیشتری در ذهن بچه‌ها باقی می‌ماند زیرا ۸۰ درصد از مغز انسان اطلاعات را به صورت بینایی دریافت می‌کند و از آنجا که رنگ‌ها حس بینایی را تحریک می‌کنند موجب بهبود و تقویت قدرت یادگیری می‌شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار