دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

لزوم آموزش مفاهیم مدیریت بحران به‌عنوان واحد درسی در مدارس

تهران (پانا) - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه همه دانش‌آموزان با مخاطرات طبیعی عمده در کشور آشنا هستند، گفت اینکه مفاهیم مدیریت بحران به عوان واحد درسی در مدارس برای دانش‌آموزان بازگویی و تشریح شود، ضرورتی مهم است.

کد مطلب: ۱۲۹۱۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد
لزوم آموزش مفاهیم مدیریت بحران به‌عنوان واحد درسی در مدارس

علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با پانا درباره ضرورت آموزش‌های مربوط به مدیریت بحران به دانش‌آموزان اظهار کرد: «اکنون همه دانش‌آموزان کشور با توجه به گستردگی فضای مجازی و اطلاع‌رسانی‌های ناشی از آن، به نوعی با مخاطرات طبیعی عمده آشنا هستند و اهمیت موضوع مدیریت بحران را درک می‌کنند اما اینکه مفاهیم مدیریت بحران به عوان واحد درسی مشمول مسایل زیست محیطی و توسعه پایدار و مخاطرات طبیعی شود و برای دانش‌آموزان بازگویی و تشریح شود ضرورتی مهم است.»

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: «به عنوان مثال در کشوری همچون ژاپن، آشنایی با مخاطرات طبیعی از کودکی آموزش داده می‌شود که این امر وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد موجب می‌شود کودکان در بحران رفتار عاقلانه از خود نشان دهند. لذا وقتی به‌صورت ریشه‌ای به مساله نگاه کنیم، می‌بینیم که از دوران دبستان این کار را در پیش گرفتند و درس‌هایی مجزا برای مدیریت بحران دارند.»

وی ادامه داد: «اینکه در کشور ما روزی را برای اجرای مانور زلزله در مدارس اختصاص می‌دهیم کار مفیدی است اما آموزش در یک روز از سال با طول سال تحصیلی متفاوت است. اینکه مفاهیم مدیریت بحران در کتاب درسی از اول سال تحصیلی تا آخر سال به صورت هفتگی به دانش‌آموزان ارائه شود ضرورت دارد.»

ضعف آموزش‌های پایه درخصوص مفاهیم مدیریت بحران

بیت‌اللهی در ادامه به زلزله اخیر در بندر چارک اشاره کرد و گفت: «در همین زلزله بندر چارک و زلزله فین در هرمزگان یک جوان 20 ساله جان خود را از دست داد و تعداد زیادی هم زخمی شدند. اگر بررسی کنیم، می‌بینیم این آسیب‌دیدگی‌ها به دلیل تخریب ساختمان نبوده است بلکه به دلیل وحشت و ترس و در حین فرار بوده است. اگر این رفتار را کالبد شکافی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که آموزش‌های عمومی و پایه ما در این بخش ضعیف است.»

مخاطرات طبیعی، بخشی از حیات کره زمین هستند

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه رخدادها و مخاطرات طبیعی بخشی از طبیعت و حیات کره زمین هستند، گفت: «اگر رخداد طبیعی به وقوع نپیوندد، باید تعجب کرد. بنابراین اینکه چه رفتار صحیحی در مواقع بحران داشته باشیم، فرهنگسازی ایجاد می‌کند. متاسفانه می‌بینیم وقتی در جایی سیل می‌آید برخی از افراد اقدام به فیلمبرداری می‌کنند اما خطرآفرین است و جان خود را از دست می‌دهند.»

دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی تاکید کرد: «توجه به مخاطرات طبیعی اگر به صورت جدی مورد توجه وزارت آموزش و پرورش و آموزش دانش‌آموزان قرار بگیرد، می‌تواند کمک کننده باشد.»

آموزش، رکن اساسی تاب‌آوری در جامعه

بیت‌اللهی همچنین با اشاره به تاب‌آوری در جامعه گفت: «یکی از ارکان تاب‌آوری در جامعه، مولفه اجتماعی است یعنی وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد، بدانیم چگونه یک سیستم به سرعت به حالت نرمال برمی‌گردد. این سریع برگشتن فقط در رابطه با بازسازی پس از حادثه نیست بلکه به روان انسان‌ها نیز برگردد و بازگشت حالت ترس و وحشت به حالت نرمال یکی از ارکان تاب‌آوری است. از طرفی رکن اساسی تاب‌آوری، آموزش است که اگر آموزش‌ها ریشه‌دار و پایه‌ای باشد، بسیار تاثیرگذار خواهد بود و منجر به فرهنگسازی می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار