جزئیات اولین جلسه شورای راهبری خیرین آموزش عالی

تهران (پانا) - با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دبیر ستاد خیرین وزارت علوم و اعضای شورای راهبری خیرین آموزش عالی، اولین جلسه این شورا در دولت سیزدهم در محل سالن جلسات وزیر برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۹۱۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات اولین جلسه شورای راهبری خیرین آموزش عالی

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست دکتر مصطفی زمانیان، دبیر ستاد خیرین وزارت علوم گزارشی از اقدامات انجام شده و پیش روی این ستاد را ارائه و احکام انتصاب اعضای شورای راهبری خیرین توسط وزیر علوم اعطا شد.

زمانیان در آغاز این نشست گفت: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعتقاد جدی و راسخ بر حمایت از خیرین آموزش عالی و توسعه مشارکت آنان در آموزش عالی دارند و در برنامه تقدیمی خود به مجلس شورای اسلامی در زمان اخذ رای اعتماد، در چندین محور بر حمایت از خیرین تاکید کرده‌اند.

وی افزود: در سند تحول دولت که به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است؛ در بخش وزارت علوم بر زمینه سازی مشارکت خیرین و واقفین در آموزش عالی تاکید شده است و استفاده از سنت حسنه وقف و اقدامات خیرین در تامین منابع مالی دانشگاهها به عنوان یک اصل مطرح شده است.

اقدامات انجام شده ستاد خیرین در ۴ ماه گذشته

دبیر ستاد خیرین وزارت علوم در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده این ستاد را ارائه کرد. وی در آغاز گزارش خود به تهیه پیش نویس سند وقف و خیرین در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: نسخه اولیه این سند تدوین شده است و پس از طی مزحله نهایی برای تصویب آن در مراجع ذی اصلاح اقدام می شود.

وی در خصوص اقدام مهم دیگر این ستاد گفت: تفاهم نامه اصلاح ضوابط اجرایی ماده ۱۷۲ قانون مالیات های مستقیم، به امضای وزرای علوم و اقتصاد دارایی رسیده است و با اجرای آن، هزینه‌کرد خیرین در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب خواهد شد که باعث می شود خیرین برای صرف هزینه در دانشگاهها محبور به پرداخت مالیات برای کمک های خود نباشند.

زمانیان افزود: در راستای رفع موانع فعالیت بنیادهای خیرین آموزش عالی ، تفاهم نامه ای با وزارت کشور در مرحله نهایی تدوین است که با امضای آن، اخذ مجوز بنیادهای حامیان خیرین، آسانتر شده و از مسیر وزارت علوم پیش خواهد رفت.

وی گفت: در راستای توانمند سازی افراد شاغل در بنیادهای حامیان خیرین که تعداد آنها ۷۰ بنیاد است؛ دوره مدیریت اجرایی وقف در آموزش عالی تدوین و با حمایت یکی از خیرین تا پایان تیرماه برگزار می شود.

اقدامات پیش رو

دبیر ستاد خیرین وزارت علوم گفت: تلاش ویژه برای گفتمان سازی و ترویج فرهنگ وقف در دانشگاهها و بویژه گسترش آن به دانشجوها، کارکنان، اعضای هئت علمی و تشویق خیرین جامعه به حضور در آموزش عالی همانند آموزش و پرورش و بخش درمان و از برنامه های مهم پیش روی این ستاد است.

وی افزود: در راستای فرهنگ‌سازی و ترویج فعالیت خیرین، در نظر داریم فصلنامه وقف در آموزش عالی را منتشر و آیین تجلیل از خیرین برجسته آموزش عالی را برگزار کنیم.

در ادامه نشست تعدادی از اعضای شورای راهبری خیرین به طرح نظر و دیدگاه خود پرداختند و احکام اعضای این شورا توسط وزیر علوم به آنان اعطا شد.

اعضای شورای راهبردی خیرین وزارت علوم که توسط وزیر علوم منصوب شده اند:

دکتر عباس مصلی نژاد، دکتر علی سعیدی، مهندس رضا حمیدی، مهندس کاظم قلم‌چی، حمیدرضا شاه حسینی، حاج حسین حسینی یکتا، مهندس ابراهیم جمیلی، مهندس احسان مصطفوی و مهندس حسین تنهایی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار