در گفت‌وگو با پانا

میثم معراجی: تفکر خاصی بر شورای حمایت از فیلم اولی‌ها حاکم نباشد

بار سینمای ایران روی دوش کارگردان‌های فیلم اولی‌ها ‌است

تهران (پانا) - یک مدیر تولید و کارگردان سینما تاکید کرد که شورای حمایت از فیلم‌ اولی‌ها باید به کارگردان‌های فیلم اول اعتماد کند، زیرا بار بزرگی از سینما در سال‌های اخیر را آن‌ها به دوش کشیده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۹۱۱۷۶
لینک کوتاه کپی شد
میثم معراجی: تفکر خاصی بر شورای حمایت از فیلم اولی‌ها حاکم نباشد

میثم معراجی مدیر تولید و کارگردان سینما در گفت‌وگو با پانا درباره فرآیند تایید صلاحیت حرفه‌ای کارگردان‌های فیلم اولی‌ از ۱۱ تیرماه از طریق سامانه باشگاه فیلم اولی‌های فارابی گفت: «خیلی خوب و مهم است که از فیلم‌ اولی‌ها حمایت شود، اما اینکه چه فیلم‌ اولی‌هایی باشند بیشتر اهمیت دارد. اگر ما تنها بیاییم فیلمی تولید کنیم که نه در جشنواره‌های داخلی و خارجی موفق باشد و نه در گیشه و جذب مخاطب، کمی به بیراهه رفته‌ایم. این سوال وجود دارد که ما باید از چه چیزی حمایت کنیم و آیا این حمایت ممکن است باعث ایجاد رانت در سینما شود؟»

وی تاکید کرد: «در سال‌های اخیر کارگردان‌های فیلم اولی زیادی همچون محمد کارت، محمدحسین مهدویان، کاظم دانشی و... به سینما آمده و درخشان عمل کرده‌اند، همچنین در جشنواره چهلم فیلم فجر نیز با فیلم‌های خوبی روبه‌رو بودیم که محصول اعتماد به کارگردان‌های فیلم اولی بوده‌ است. اگر حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی در این راستا خواهد بود، اتفاق بسیار خوبی‌ست و همه اهالی سینما خوشحال می‌شوند، اما اگر قرار است به سمت و سویی برود که کمی جناحی باشد و تنها افرادی مورد حمایت قرار گیرند که در خط فکری خاصی قرار دارند، عملکرد خوبی از آب درنخواهد آمد.»

کارگردان «فوفو مسافری از کامادو» ادامه داد: «مثلا باید ببینیم در سال‌های اخیر بنیاد سینمایی فارابی از چه تعداد فیلم کودک و نوجوانی حمایت کرده است که بتوانند مخاطب کودک را به سینما بکشانند، این خیلی نکته مهمی‌ست. اینکه صرفا بگوییم می‌خواهیم فرهنگسازی و حمایت کنیم تا جایی که به شعار تبدیل شود، اما در عمل با فیلم‌هایی روبه‌رو شویم که در پایان تنها 200 میلیون تومان بفروشد، معلوم است که نتوانسته‌ایم پیام‌مان را از طریق آن فیلم انتقال دهیم پس حمایت از آن لازم و ضروری نبوده است.»

معراجی در پاسخ به این پرسش که آیا بنیاد سینمایی فارابی با توجه به کارنامه فیلم‌هایی که حمایت کرده است، نمی‌تواند در بحث تشخیص فیلم‌های خوب، درست عمل کند، تصریح کرد: «این مسئله به شورایی بستگی دارد که مسئولیت حمایت از فیلم‌های اول را بر عهده دارد و اینکه چه تعداد متخصص در آن حضور دارند. مثلا اگر می‌خواهیم فیلمی در حوزه زنان، کودکان یا آسیب‌های اجتماعی بسازیم، باید ببینیم چه تعداد مختصص این حوزه‌ها در شورای مورد نظر وجود دارد. از طرف دیگر شوراها باید ترکیبی از آدم‌هایی باشد که هم محتوا و سینما را به قدر کافی بشناسند و هم از نظر مخاطب‌شناسی درست عمل کنند. همچنین تفکر خاصی نباید بر شورا حاکم باشد.»

این فیلمساز درباره نقش فیلم‌ اولی‌ها در سینمای ایران خاطرنشان کرد: «شورای موجود باید به کارگردان‌های فیلم اول اعتماد کند، بار بزرگی از سینما را، حداقل در 10 سال اخیر، کارگردان‌های فیلم اولی یا فیلم دومی به دوش کشیده‌اند. شاید برخی کارگردان‌های پیشکسوت و بزرگ ما در سال‌های اخیر نتوانسته‌اند باری که این جوان‌ها با فیلم‌های اول‌شان کشیده‌اند را به دوش بکشند. مثلا فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر که کار اولی بود، 12 میلیارد تومان فروخت، کاری نداریم که این فیلم در سلیقه چه گروهی است، نکته این است که از طرف مخاطب دیده شده است. باید فیلمی ساخته شود که مخاطب از آن حمایت کند.»

وی در پایان در جواب این سوال که اگر در شورای حمایت از فیلم اولی‌ها حضور داشتید، چه عملکردی از خود نشان می‌دادید، مطرح کرد: «من قطعا افرادی را از کانون پخش و انجمن سینمادارها برای حضور در آن شورا انتخاب می‌کردم، چراکه آن‌ها با تجربه سینماداری و پخش، نفس به نفس با مخاطب مواجه هستند و می‌دانند که مردم به چه فیلم‌هایی علاقه دارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار