‌در گفت‌وگو با پانا:

نبی باقری‌ها: چرا پرسپولیس به تیم‌های نونهالان و پایه خود اتکاء نمی‌کند

پرسپولیس محل رفت و آمد بازیکنان مسن شده است/ مربیان و مدیران برای ماندن خودشان دنبال بازیکنان اسمی می‌روند

تهران (پانا) - مدافع اسبق پرسپولیس معتقد است برخی مربیان و مدیران باشگاه‌ها برای اینکه مدت زمان حضورشان را بیشتر کنند، دنبال خرید بازیکنان اسمی می‌روند.

کد مطلب: ۱۲۹۱۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد
نبی باقری‌ها: چرا پرسپولیس به تیم‌های نونهالان و پایه خود اتکاء نمی‌کند

نبی باقری‌ها در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به عملکرد پرسپولیس در نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال گفت: «2 سال من در نونهالان پرسپولیس کار کردم و می‌دانم چه خبر است. ما اصلا در فوتبال خود دنبال آموزش و سازماندهی اصولی نیستیم. فوتبال ما ضعف ساختاری دارد و فقط در فصل نقل و انتقالات است که همه دست به جیب می شوند. مدیرعامل و مربی هم برای ماندن خودشان دنبال بازیکنان اسمی می روند و شهامت استفاده از بازیکنان جوان را ندارند. بازیکنی که 8 سال در پایه‌های پرسپولیس بوده و بازوبند کاپیتانی هم بدست آورده، چرا باید به باشگاه دیگری برود؟ برای این بازیکن هم باشگاه و هم خانواده‌اش هزینه کرده اند. چرا برای کاپیتان تیم ارزش و احترام قائل نبودند تا او برود. وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد، چرا انتظار بی مورد داریم. درویش فقط دنبال این است که بازیکن اسمی بیاورد. آیا خرید بازیکنان اسمی ضامن قهرمانی است. آیا تضمینی وجود دارد؟»

وی افزود: «کدام باشگاه در فوتبال دنیا سراغ دارید که یک دفعه 8 تا 9 تغییر در تیمش ایجاد کند و این همه ستاره بگیرد؟ فوتبال ما اصلا بازیکنی ندارد که بخواهی برایش سرمایه گذاری کنی. متاسفانه مدیران برای اینکه دل هواداران را بدست بیاورند، کری های بچگانه می خوانند. اما مدیربرنامه های بازیکنان باهوش هستند و مدام آنها را این باشگاه آن باشگاه می برند تا قیمت ها بالا برود. وقتی مدیر با این تفکر پیش می رود، ناخودآگاه طرز فکر هوادار هم عوض می شود. قهرمانی در لیگ به چه قیمتی؟ وقتی مدیرعامل و مربی دنبال بازیکن سازی و فوتبال با کیفیت باشد، هوادار هم طرز نگاهش را تغییر می دهد و از باشگاه حمایت می کند. خیلی از استعدادها در فوتبال پایه دیده نمی شوند. اما مدیران تحت فشار هوادار قرار می گیرند و به راحتی پا پس می کشند.»

مدافع اسبق پرسپولیس تصریح کرد: «سایپا و پیکان و یکی دو باشگاه دیگر چرا در فوتبال پایه موفق اند؟ آنها دیدگاهشان بازیکن سازی است. اما هیچ باشگاهی دنبال کار ساختارمند نیست. چرا باید باشگاهی مثل پرسپولیس که در آن بازی کردم، وضعیتش این طور باشد؟ هرکس بیاید وضع بدتر است. من در تیم های پایه کاوه بودم و 2 نفر از بازیکنانم برای رفتن به تیم پرسپولیس از من مشورت خواستند که به آنها گفتم اگر آنجا بروید، به بیراهه کشیده می شوید. دلم می‌سوزد. با اینکه در این تیم بازی کردم اما واقعا می‌دانم که این باشگاه برای پایه‌های خودش ارزش قائل نیست. بازیکن تا امید بالا می‌آید و باشگاه رهایش می کند.»

نبی باقری ها گفت: «من در مورد سن و سال بازیکن نمی توانم حرف بزنم چون یک عدد است. ولی من می‌گویم چرا عوض اینکه دنبال بازیکن این و آن تیم باشیم، خودمان پرورش ندهیم؟ چرا باید از سپاهان و فلان تیم بگیریم؟ پرسپولیس پتانسیل بالایی دارد که بتواند هرسال ستاره بسازد. اما این باشگاه محل رفت و آمد بازیکنان مسن شده است که هرسال می‌آیند و شرایط مالی خودشان را بهتر می‌کنند و می‌روند. مربی باید شهامت استفاده از بازیکن جوان را داشته باشد. دوست داشتم از ته قلبم پرسپولیس قهرمان شود اما به عنوان یک پرسپولیسی وقتی می‌دیدم در ترکیب استقلال حداقل 4 بازیکن جوان بازی می‌کنند، لذت بردم. در هرتیمی باید حداقل 2 بازیکن جوان بازی کند و آبدیده شود. وقتی 10 بازیکن مسن در ترکیب داری، مگر چند بازیکن مثل سیدجلال می‌شود؟»

وی ادامه داد: «این همه بازیکن جوان داشتیم که از پرسپولیس رفتند. اگر اینها خوب نبودند، چرا جذب شدند و اگر خوب بودند چرا بازی نکردند؟ مدیرعامل باید هدف گذاری کند و از مربی بخواهد. روی نیمکت پرسپولیس بازیکن جوان بود اما استفاده نکردند. سال قبل کدام تیم در تیم‌های پایه قهرمان شده؟ ما به بازیکنان برای آمدن به تیم های پایه پرسپولیس التماس می‌کردیم، نمی‌آمدند. بخاطر اینکه می‌دانند باشگاه فقط به تیم اصلی‌اش می‌رسد. خیلی خوب است که بهترین نفرات را جذب کنید و قهرمان شوید. ولی تا کی باید بخریم و مصرف کننده باشیم؟ برانکو چندسال با پرسپولیس قهرمان شد؟ آخر به کجا رسیدیم؟ مربی باید به فکر قهرمانی باشد و در کنار آن از بازیکن جوان هم استفاده کند. بخاطر این است که فوتبال ما بعضی مواقع جرقه‌ای نتیجه می‌گیرد. این آشفتگی فوتبال ما را ببینید. اسکوچیچ در هرشرایطی که بود، تیم ملی را با آن وضع پیچیده به جام جهانی برد. اما هر روز اسم جدیدی می‌شنویم. اگر قرار است اخراجش کنید، بکنید. این رفتارها زشت است و فوتبال ما را نابود می‌کند. ما اسطوره‌های زیادی داریم. ورزش ما سیاست زده است. ما در گرمای قطر به آنجا می‌رویم اما آنها در بهترین کشورها اردو می‌زنند. این فوتبال تنها دلخوشی مردم است و با آن سرگرم هستند. بگذارید فوتبال راه درستش را برود. فوتبال ما پولدارترین فوتبال‌های آسیاست. همیشه پول هست. مبلغ‌هایی که در فوتبال ما برای جذب مربی و بازیکن جا به جا می‌شود را با آن می‌شود بهترین مربیان از برزیل و آرژانتین آورد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار