مجری شبکه پرس تی وی در گفت‌وگو با پانا؛

حرف دل آنهایی را می‌زنیم که از پوشش خبری غرب به ستوه آمدند

تلاش‌ها و سنگ‌اندازی‌های آمریکا و غرب خلاف آزادی بیان و نشانه ترس آنهاست/ اغلب پیام‌های دریافتی از مخاطبان، در حمایت از برنامه‌های شبکه است

تهران (پانا) - امید روشندل می‌گوید تلاش‌ها و سنگ‌اندازی‌های آمریکا و غرب کاملا مغایر با آزادی مطبوعات و آزادی بیان است که اتفاقا از جانب کشوری اتخاذ شده که ادعای حمایت از این مفاهیم را دارد و همچنین نشانه ترس آنهاست.

کد مطلب: ۱۲۹۰۷۴۱
لینک کوتاه کپی شد
حرف دل آنهایی را می‌زنیم که از پوشش خبری غرب به ستوه آمدند

یازدهم تیرماه 1386، شبکه پرس‌تی‌وی قدم به عرصه وجود گذاشت. رسانه‌ای انگلیسی زبان که با شعار «صدای بی‌صدایان» بودن فعالیت خود را آغاز کرد تا تریبونی باشد برای آنهایی که صدایشان در جهان شنیده نمی‌شود. به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس این شبکه، گفت‌وگویی با امید روشندل یکی از مجری‌های این شبکه انگلیسی زبان معاونت برون مرزی صداوسیما داریم که در ادامه می‌خوانید.

امید روشندل همکاری خود با پرس‌تی‌وی را از سال 1398 آغاز کرد و در حال حاضر، به عنوان مجری خبر در این شبکه فعالیت دارد. او می‌گوید قبل از پیوستن به مجموعه، مدرس امتحان‌های بین‌المللی زبان انگلیسی مثل آیلتس، تاقل و جی آر ای بودم.

روشندل درباره سوابق تحصیلی خود گفت: «بعد از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی معدن از دانشگاه صنعتی اصفهان، به مدت یک سال در دانشگاه هنر تهران، رشته پژوهش هنر خواندم و مقطع کارشناسی ارشد را نیز در دانشگاه علامه طباطبایی در رشته فلسفه منطق به پایان رساندم.»

روشندل کار کردن در شبکه پرس‌تی‌وی را یکی از آرزوهای خود توصیف و عنوان کرد: «پرس‌تی‌وی، یک شبکه بین‌المللی ایرانی محسوب می‌شود که قصد دارد وجه دیگر تحولات جهان و یا به عبارتی روی دیگه سکه را به مخاطبانش نشان دهد. درواقع، این شبکه سعی دارد صدایی باشد برای کسانی که در رسانه‌های غربی صدایی ندارند. همین مسئله، من را بسیار جذب می‌کرد.»

وی در خصوص نحوه ورود به شبکه پرس‌تی‌وی نیز توضیح داد: «معرفی شدنم به مجموعه کاملا اتفاقی بود. یکی از تهیه‌کنندگان شبکه که در آن زمان شاگردم بود به من پیشنهاد داد رزومه‌ام رو ارسال و شانس خودم را امتحان کنم که بعد از تست‌های متعدد موفق شدم وارد پرس تی وی شوم. در حال حاضر گوینده خبر بخش سیاسی هستم و همین‌طور مجری برنامه به طور خلاصه "In a Nutshell"، برنامه‌ای که به طور خلاصه نگاهی می‌اندازد به مسائل روز جهان.»

روشندل درباره سخت‌گیری‌های انتخاب‌شدن به عنوان مجری و گوینده خبر انگلیسی در پرس‌تی‌وی گفت: «بی‌اغراق سخت‌ترین کاری است که من در طول زندگی‌ام انجام داده‌ام. اطلاع ندارم که شرایط همچنان شبیه زمانی است که من وارد شبکه شدم یا نه، ولی در آن زمان من در آزمون‌های مختلفی شرکت کردم؛ از جمله آزمون ورودی که شامل بخش های متعددی بود. آزمون اجرا، مصاحبه و بعد از اینکه مراحل اولیه را گذراندم وارد دوره کاراموزی شدم و بعد دوباره تست اجرا به صورت ضبط شده و تست اجرا به صورت زنده گرفته شد.»

وی افزود: «یک مجری با چالش‌های بسیاری در هر بخش خبری مواجه می‌شود و به همین جهت، این حرفه آمادگی ذهنی بسیار بالایی نیاز دارد. طبیعتا تسلط به زبان انگلیسی یک پیش نیاز برای این حرفه است اما فاکتورهایی مثل بیان، لحن، آگاهی از رخدادهای تاریخی، رخدادهای روز، قدرت تحلیل خبر، ابتکار عمل و نبوغ، توانایی صحبت بلندمدت به صورت زنده، توانایی گرفتن مصاحبه و پرسیدن سوال‌های هدفمند و چالشی از جمله فاکتورهایی هستند که یک مجری باید داشته باشد.»

روشندل رقابت در فضای رسانه‌ای انگلیسی زبان را شدید توصیف و عنوان کرد: «در این فضا، تاثیرگذاری به شدت دشوار است. در واقع، مخاطب انگلیسی زبان دسترسی به شبکه‌هایی دارد که دارای بودجه‌های کلانی هستند و به دقت مهندسی می‌شوند. شبکه‌هایی که به لحاظ تکنیکی، برنامه‌های با کیفیت بسیار بالا تولید می‌کنند و دست‌اندرکاران تولید و اجرای این برنامه‌ها فارغ از محتوایی که ارائه می‌دهند از مهارت بالایی برخوردار هستند. بنابراین برای تاثیرگذاری روی چنین مخاطبانی اولا آشنایی با فرهنگ، تاریخ و مشکلات آنها و و ثانیا مهارت‌هایی مثل کنترل زبان بدن و بیان و لحن از ضروریات است.»

وی درباره کیفیت مجریان پرس‌تی‌وی در مقایسه با مجریان دیگر شبکه‌های انگلیسی زبان رقیب بیان کرد: «مجری‌های باسابقه شبکه واقعا باکیفیت هستند. هرکدام از مجری‌ها نقاط قوت و ضعفی دارند، ولی روی هم رفته به نظرم مجری‌های شبکه پرس‌تی‌وی عملکرد قابل قبولی دارند. مقایسه کیفیت بین شبکه پرس‌تی‌وی و شبکه‌های رقیب به نظرم نیازمند تعریف دقیق تر از کلمه رقیب است؛ در میان شبکه‌هایی که بودجه مشابه دارند و محتوای مشابه تولید می‌کنند، پرس تی وی از جایگاه خوبی برخوردار است.»

مجری شبکه پرس‌تی‌وی درباره بازخوردهای مخاطبان نسبت به اجرای خود و برنامه‌های این شبکه گفت: «دسترسی من به مخاطبان از طریق پیام‌هایی هست که در فضای مجازی و همچنین در وب سایت پرس تی‌وی، و سایر حساب‌های کاربری مجموعه دریافت می‌شود. خوشبختانه پرس‌تی‌وی خیلی بیشتر از قبل توجهش را به شبکه‌های مجازی معطوف کرده و موفقیت‌هایی هم در این زمینه حاصل شده است. ولی هنوز در شبکه‌های مجازی به آن موقعیتی که شایسه شبکه هست نرسیدیم.»

وی افزود: «خوشبختانه برنامه‌های ما در فضای مجازی نیز دیده می‌شود و پیام‌های که از سوی مخاطبان دریافت می‌شود، اغلب حمایتی است. اکثر این پیام‌ها از طرف کاربرانی است که از نحوه پوشش خبری غرب به ستوه آمدند و حرف دلشان را در برنامه‌های ما می‌شنوند.»

تلاش‌ها و سنگ‌اندازی‌های آمریکا و غرب خلاف آزادی بیان و نشانه ترس آنهاست

روشندل درباره سنگ اندازی‌های غرب و آمریکا علیه شبکه پرس تی‌وی و اقدام اخیر آنها در مسدود کردن دامنه دات کام وب‌سایت پرس‌تی‌‌وی توضیح داد: «اولا این اقدام کاملا مغایر با آزادی مطبوعات و آزادی بیان است که اتفاقا از جانب کشوری اتخاذ شده که ادعای حمایت از این مفاهیم را دارد. دوما این تلاش‌ها را می‌توان نشانه ترس قلمداد کرد. شما وقتی احساس ترس کنید به چنین اقداماتی روی می‌آورید. اگر پرس تی‌وی بی‌اهمیت بود، دلیلی نداشت که وبسایت ما را مسدود کنند. بنابراین به عقیده من همچین اقدامی هم چهره واقعی کشورهای به ظاهر مدافع آزادی بیان و مطبوعات و هم تاثیرگذاری پرس تی وی را نشان می‌دهد.»


این مجری در پایان به شیوه‌های جذب مخاطب انگلیسی زبان اشاره کرد و گفت: «برای جذب مخاطب نیاز به کار باکیفیت و خلاقانه است. برای ارتقا کیفیت و خلاقیت هم نیروی متبحر و خبره لازم است و برای جذب و تربیت نیروی متبحر، به سیستم آموزشی مدون، مدرن و کارآمد و همچنین بودجه کافی که باید هر کدام به طور جدی مورد توجه قرار گیرند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار