در گفت‌وگوی پانا با دبیرکل حزب ایران قوی بررسی شد؛

ایران در جمع معماران اقتصاد جهانی؛ چرا عضویت در بریکس مهم است؟

کشورهای بریکس ۴۰ درصد منابع مالی دنیا و نزدیک ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی را دارا هستند/ ایران ظرفیت‌هایی دارد که اعضای بریکس نیازمند آن‌ها هستند/ می‌توان از طریق بریکس تحریم‌ها را بی‌اثر کرد

تهران (پانا) - دبیرکل حزب ایران قوی با بیان اینکه بریکس برقرار‌کننده تعادل و برابری یا عدالت اقتصادی در مقابله با نظام پولی و بانکی غرب و سلطه آن‌هاست، تاکید کرد ایران ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زیادی برای عضویت در بریکس دارد که کشورهای دیگر نیازمند آن‌ها هستند.

کد مطلب: ۱۲۹۰۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد
ایران در جمع معماران اقتصاد جهانی؛ چرا عضویت در بریکس مهم است؟

پرویز پیکری، گروه سیاسی- رئیس‌جمهوری اسلامی ایران عصر روز جمعه سوم تیر به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری چین در چهاردهمین اجلاس سران بریکس و جمع دیگری از کشورها موسوم به «بریکس پلاس» سخنرانی کرد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در نشست ویدئوکنفرانسی سران کشورهای گروه «بریکس پلاس» دیدگاه‌ها و ظرفیت‌های کشورمان را تبیین کرد و گفت «جمهوری اسلامی ایران، آمادگی دارد همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را، از جمله ذخایر کم‌نظیر انرژی، شبکه‌های حمل و نقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروتِ استثناییِ نیروی انسانیِ آموزش‌دیده و نیز دستاوردهای علمیِ چشمگیر، برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک بگذارد و این موقعیت کم‌نظیر جغرافیای سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل کند».

‌ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه چهار روز بعد از این اجلاس در روز دوشنبه ۷ تیر تایید کرد که آرژانتین و ایران برای عضویت در سازمان بریکس درخواست داده‌اند که متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. زاخارووا در این باره در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «در حالی که کاخ سفید فکر می‌کرد موجب قطع کردن، ممنوع کردن و تضیع چه چیزی در جهان شود، آرژانتین و ایران درخواست عضویت در بریکس را داده‌اند.»

دبیرکل حزب ایران قوی و فعال سیاسی‌ درباره اهمیت عضویت کشورمان در این گروه اظهار کرد: «بریکس گروهی است که در سال ۲۰۰۶ شکل گرفت و ابتدا شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین بود که بعدها آفریقای جنوبی هم به جمع آن‌ها اضافه شد. گروهی متشکل از ۵ کشور که در اقتصاد دنیا ظهور کرده‌اند و حرف برای گفتن دارند.»

خشایار نادی ادامه داد: «سرمایه‌گذاری‌های مختلف، تبادلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی و علمی، تحقیق و توسعه و امنیت غذایی از جمله محورهای همکاری این کشورهاست. این‌ها نماد کشورهای در حال توسعه هستند. تا الان اگر جهان تک‌قطبی بود اکنون از حالت تک‌قطبی خارج شده است و به چندجانبه‌گرایی روی آورده است. نظام اقتصادی این کشورها با غرب و آمریکا متفاوت است.‌ کشورهای دنیا اکنون به دنبال چندجانبه‌گرایی هستند و متوجه شده‌اند بهترین منفعت در چندقطبی بودن است و اینگونه شرایط به نفع همه کشورها بهبود پیدا می‌کند.»

این فعال سیاسی افزود: «کشورهای عضو بریکس پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان هم به شمار می‌روند و بالغ بر ۳ میلیارد نفر جمعیت دارند و بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند، این کشورها بیش از ۴۰ درصد منابع مالی دنیا و نزدیک ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی را دارا هستند.»

نادی تصریح کرد: «این ائتلاف در قاره‌های مختلف هم حضور دارند و ائتلافی فراقاره‌ای شناخته می‌شود. بریکس آغوش خود را بر روی دیگر کشورهای دنیا گشوده است تا عضو این گروه شوند تا به پیشرفت هم کمک کنند. بریکس گروهی است که تاکنون عملکرد مناسبی داشته است، هم در حوزه اقتصادی و هم سیاسی حرف‌هایی برای گفتن داشته و دارد.»

وی با بیان اینکه بریکس در حال حاضر مهمترین گروه چندقطبی جهان است و تنها نهادی است که در حال حاضر می‌تواند تنظیم‌کننده ثبات در جهان باشد، خاطرنشان کرد: «بریکس می‌تواند تاثیر زیادی بر بحران‌های سیاسی و اقتصادی در کشورهای مختلف بگذارد.»

دبیرکل حزب ایران قوی در ادامه گفت: «نشانه‌های مختلفی هم وجود دارد که نشان می‌دهد جایگاه بریکس در معادلات جهانی در حال ارتقا است و به سوی بهبودی بیشتر پیش می‌رود. فقط یک عضو این گروه یعنی چین، یکی از قدرتمندترین و بزرگترین تولید‌کننده‌های کالا در جهان است و در مرکزیت زنجیره غذایی دنیا قرار دارد.»

وی تاکید کرد: «پتانسیل‌هایی که بریکس دارد می‌تواند این گروه را به یکی از مهمترین بازیگران جهانی تبدیل کند. بریکس می‌تواند جلوی یکه‌تازی آمریکا را بگیرد. با توجه به اینکه کشور ما از سوی آمریکا تحریم است ما می‌توانیم با عضویت در این گروه، از ظرفیت و توانایی دیگر کشورهای عضو بریکس استفاده کنیم و به کشوری بسیار موثر در حوزه اقتصادی و ... تبدیل شویم. ما باید بتوانیم از ظرفیت کشورهای روسیه، چین، هند، برزیل و حتی آفریقای جنوبی استفاده کنیم و به سرعت عضو این گروه شویم. عملا از این طریق به راحتی می‌توانیم تحریم‌های آمریکا را خنثی کنیم. کشورهایی که در بریکس دست به دست هم داده‌اند از جمله روسیه و چین از سوی آمریکا تحت تحریم هستند.»

نادی افزود: «ما در این گروه می‌توانیم نقاط قوت یکدیگر را تقویت و نقاط ضعف را بپوشانیم و از بین ببریم. ایران می‌تواند در حوزه نفت و گاز و انرژی بادی و شبکه‌های ترانزیتی، کشتیرانی و حتی منابع انسانی و گردشگری و معماری دستاوردها و تجربیات خود را در اختیار گروه بریکس قرار دهد. ایران ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زیادی برای عضویت در بریکس دارد که کشورهای دیگر نیازمند آن‌ها هستند و ما باید از این توان خود و ظرفیت بریکس نهایت استفاده را داشته باشیم.»

دبیرکل حزب ایران قوی در پایان خاطرنشان کرد : «بریکس به نوعی برقرار کننده تعادل و برابری یا عدالت اقتصادی در مقابله با نظام پولی و بانکی غرب و سلطه آن‌هاست. دو عضو قدرتمند بریکس یعنی چین و روسیه از اعضای دائمی شورای امنیت هستند در مقابل انگلیس و فرانسه و آمریکا. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از این ظرفیت به خوبی بهره ببرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار