دانش‌آموز پایه نهم در گفت و گو با پانا:

دانش‌آموزان پایه نهم انتخابی سرنوشت‌ساز در پیش رو دارند

تهران(پانا) - در اواخر سال تحصیلی و با حضوری شدن مدارس، شادی و نشاط میان دانش‌آموزان بازگشت اما در این میان دانش‌آموزان پایه نهم با فراز و نشیب‌های فراوانی مواجه شدند چرا که آنها، با توجه به اهمیت نمرات دروس تخصصی جهت انتخاب رشته در پایه دهم، باید جدی‌تر برای امتحانات حضوری آماده می‌شدند.

کد مطلب: ۱۲۹۰۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان پایه نهم انتخابی سرنوشت‌ساز در پیش رو دارند

بعد از دو سال آموزش مجازی، و باز شدن مدارس، نمیکت هایی که بیش از ۲ سال، لایه ای از خاک روی آن نشسته بود انگار روح در آن دمیده شد و شاهد حضور دانش آموزان پرنشاط در کلاس های درس بودیم. اما تمام دانش آموزان به دلیل تدریس های مجازی از امتحانات واهمه داشتند.

صدرا صدوقی، یکی از دانش آموزان پایه نهم با اشاره به آموزش مجازی در مدارس بیان کرد: آموزش های مجازی با توجه به چالش های زیادی که داشت یک تجربه ی جدید برای نظام آموزشی کشور بود. دوری از فضای کلاس و دوستان هم باعث ایجاد یک فضای بسیار عجیب شده بود و ما با وجور این شرایط. سعی کردیم به تحصیلمان با قدرت ادامه دهیم. اما امسال در اواخر سال تحصیلی با حضوری شدن مدارس و تصمیم بر برگزاری امتحانات به صورت حضوری، با توجه به انتخاب رشته برای پایه دهم و اهمیت نمرات دروس تخصصی، اضطراب و استرسی در دانش آموزان ایجاد شد که با تدبیر مدیر مدرسه و معلمان این مرحله را به خوبی پشت سر گذاشتیم.

دانش آموز پایه نهم با تاکید به راهکارهای پیشگیری از استرس قبل از امتحانات گفت: اکثر دانش آموزانی که استرس دارند به این دلیل است که دروس را عمیق و دقیق مطالعه نمی‌کنند و در واقع منشاء استرس از همین نقطه به تدریج آغاز می شود و در زمان برگزاری امتحان این استرس ظاهر می شود اما چاره ی واقعه قبل از وقوع آن مهم است.
او افزود: اولین مسئله، حفظ آرامش است که در طول سال تحصیلی نتیجه عالی خواهد داشت، مسئله ی بعدی، فشار روحی هست که از طرف والدین به دانش آموزان وارد می‌شود در حالیکه خانواده نباید عقل و شعور و شخصیت فرزندش رو با نمره بسنجد و او را تحت فشار قرار دهد.
صدوقی راهکار هایی برای رهایی از فشار و استرسی که از سوی خانواده‌ بر دانش آموزان وارد می شود بیان کرد: این مسئله بستگی به دیدگاه، شخصیت و طرز فکر دانش آموزان دارد. این سختگیری ها می تواند سکوی پرش ما دانش آموزان شود و یا برای ما تبدیل به گودال سقوط شود. ما با درک این موضوع که خانواده ها برای آینده ما نگران هستند و این سخت گیری ها هم از آنجا نشأت می گیرد می‌توانیم پلی برای موفقیت بسازیم. البته اگر دانش آموزان الان که امتحانات تمام شده به ترس و اضطراب های خودشان نگاه کنند قطعا متوجه می شوند که خیلی از آنها ترس های نابجا و نادرست بوده است.

وی تاکید کرد: اگر خانواده ها به استعداد ها و علائق بچه ها بیشتر توجه کنند و از تحمیل علاقه های خودشان به دانش آموزان دست بکشند اتفاق بسیار خوبی رخ خواهد داد. برای مثال دانش آموزی به رشته انسانی علاقه دارد و با اصرار های مکرر خانواده‌ به رشته تجربی روی می‌آورد در نتیجه ادامه ی تحصیل در آن رشته برای او بسیار سخت خواهد بود و هم آینده او تحت تاثیر این اشتباه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به انتخاب رشته خود برای پایه دهم اظهار کرد: من از کودکی به پزشکی علاقه مند بودم بخاطر همین جذب رشته ی تجربی شدم تا انشاالله در آینده بتوانم به مردم سرزمینم خدمت کنم. خانواده‌ بنده هم از این موضوع با همدلی استقبال کردند و امیدارم با تلاش هایی که برای رسیدن به اهدافم انجام خواهم داد و با توکل بر خدا در این رشته موفق شوم.
صدوقی در ادامه با تاکید بر تاثیر محتوا های کتب درسی برای یادگیری و ایجاد مهارت در دانش آموزان افزود: از نظر ما دانش آموزان حداقل ۳۰ درصد مطالب کتب درسی اضافه است برای مثال درس کار و فناوری که یک ایده جذاب و کاملا بدردبخور است در حالیکه متاسفانه آن طور که باید و شاید به آن توجه نمی شود. درس هایی از این قبیل در مدارس زیاد است مانند تفکر و پژوهش، فرهنگ و هنر، هویت و ... درس های مفیدی هستند اما به طور تخصصی تدریس نمی شوند.
او در مورد فعالیت مشاوران مدارس و تاثیر آنها بر انتخاب رشته دانش آموزان گفت: در آموزش و پرورش و مدارس قطعا مشاورهای با تجربه و کار آمدی برای مشاوره دانش آموزان حضور دارند. پایه نهم بسیار پایه مهمی است چون دانش آموزان با چالش انتخاب رشته روبه رو هستند و قطعا نیازمند مشاوره های مداوم و مفید هستند و امیدوارم که مدارس به این موضوع اهمیت ویژه ای دهند و این امکانات را بیشتر در اختیار دانش آموزان قرار دهند.
صدرا در رابطه با روش مطالعه دانش آموزان پایه نهم بیان کرد: قطعا مطالعه مفید و جامع در طول سال تحصیلی باعث موفقیت دانش آموزان پایه نهمی می‌شود و اگر به طور میانگین روزانه ۲ تا ۳ ساعت و برای امتحانات با توجه به حجم محتوا ۶ تا ۸ ساعت مطالعه داشته باشد در پایان سال تحصیلی موفقیت خوبی حاصل خواهد شد.
صدوقی در پایان در توصیه به دانش آموزانی که امسال وارد پایه نهم می شوند گفت: دانش آموزان پایه نهم با برنامه ریزی درست و تلاش مداوم در طول سال تحصیلی می توانند در زمینه درسی و با داشتن زمان کافی جهت تفریحات سالم به اهدافشان برسند و در پایان سال، در فصل امتحانات دچار استرس و اضطراب نشوند و در انتخاب رشته برای ورود به دبیرستان که انتخابی سرنوشت ساز است موفق باشند.

امیر عرشیا آقایی؛ خبرنگار دانش آموز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار