امانی طهرانی:

موسسه حیاط، بستر مناسبی برای پذیرش ایده‌های خلاقانه دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت موسسه حیاط می‌تواند به یک الگوی آموزشی و پرورشی تبدیل شده و به کمک آموزش و پرورش بیاید.

کد مطلب: ۱۲۹۰۵۵۱
لینک کوتاه کپی شد
موسسه حیاط، بستر مناسبی برای پذیرش ایده‌های خلاقانه دانش‌آموزان است

محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در بازدید از موسسه حیاط ضمن تجلیل از این حرکت و اقدام ارزشمند، اظهار داشت: حیاط یک بستر مناسب برای پذیرش ایده های خلاقانه بچه ها و یک ایده پرظرفیت برای توسعه استعداد آنها در مقیاس های متنوع و متعدد است.

امانی طهرانی اظهار داشت: این ایده در شرایط مختلف می تواند معانی مختلفی پیدا کند و متناسب با شرایط و موقعیت و اقلیم هر منطقه ای امکان برنامه ریزی و اجرا دارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: این ایده می تواند بر روی خانواده ها متمرکز شود چون خانواده یک وجه مشترک ملی و جهانی است که همه درباره اهمیت و جایگاه آن اشتراک نظر دارند.

وی ادامه داد: این بحث با عدالت آموزشی ارتباط دارد و می تواند با استفاده از امکان های یکسانی که در اختیار دارد موقعیت های یادگیری متنوعی را برای بچه ها ایجاد کند.

امانی طهرانی اشاره کرد: یک بحث دیگر این است که روش های تربیت راه‌حل‌محور، حل مسئله و رویکرد شایستگی‌محور (به عنوان یکی از کلیدی‌ترین موضوعات مورد تاکید سند تحول بنیادین) و همچنین موارد دیگر از طریق این ایده، قابلیت اجرا پیدا می کنند.

وی اضافه کرد: الگوی شایستگی‌محور، تعریف مختص و ویژه آموزش و پرورش پیدا کرده است؛ شایستگی‌ها توصیفی از صفات و توانمندی‌هایی است که انسانها واجد آن می شوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: این ایده یکی از موضوعات مورد اشاره سند یعنی موقعیت های یادگیری رشد دهنده و موثر است که هر کدام از این واژه ها یک دنیا حرف دارد.

امانی طهرانی اظهار داشت: کل زندکی انسانها، موقعیت هایی هستند برای یادگیری بهتر و بیشتر؛ یادگیری یعنی آن معنایی که از درون افراد می جوشد.

وی ابراز کرد: آدم برای آن چیزی که خودش ساخته، ارزش و احترام خاصی قائل است و به این راحتی آن را از دست نمی دهد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: یادگیری اتفاقی است که در یک موقعیت پیچیده حادث می شود که اصول و قواعد خاصی بر آن حاکم است. انسان وقتی در موقعیتی قرار می گیرد در ذهن او جرقه ای زده می شود که بدنبال راه حل مناسبی برای حل مسئله خود باشد.

وی افزود: موقعیت رشد دهنده، یعنی ما از یادگیری هدف، مقصود و علائق مشخصی داریم برای اینکه یاد بگیریم و بتوانیم مشکل و مسئله خود را حل کنیم.

امانی طهرانی اضافه کرد: موثر بودن، یعنی قبل از سناریوی یادگیری این فرد نگاه و اعتقاد به خودش، مهارتش و... تغییراتی پیدا می کند. گاهی اوقات اطرافیان این تغییرات را در او احساس می کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مهم ترین کاری که شما در حیاط باید انجام دهید تغییر نوع نگاه به این ایده است. شما باید به این موضوع نگاه حرفه ای داشته باشید و برای شروع این کار باید شیوه‌نامه، برنامه، استراتژی و... مشخص و تعریف شده‌ای داشته باشید.

وی با اشاره به اینکه هر برنامه که در چارچوب قوانین و مقررات آموزش و پرورش بتواند به اجرای سند تحول کمک کند باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: باید هسته فکری، ایده ها و سازوکارهایی که برای اداره این کار مهم دارید، مشخص و معین کنید.

امانی طهرانی تاکید کرد: مدرسه ها مهم‌ترین نقطه‌های توسعه‌ای هر کشور هستند و توسعه کشور وابسته به این است که چه نوع مدرسه ای و با چه نوع استاندارد داریم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان گفت: به تعبیر سند تحول بینادین، مدرسه باید به کانون تربیتی محله تبدیل شود وقتی این موضوع شکل گرفت، مردم مدرسه را جزیی از دغدعه‌های اصلی زندگی خود می‌دانند و نسبت به آن احساس مسئولیت می‌کنند.

لازم به ذکر است هدف موسسه حیاط ایجاد بستری برای پرورش کودک حکیم است. کودکی که موقعیت های واقعی زندگی را تاب می آورد و برای مسئله راه حل پیدا می کند.

در فرآیندهای تعریف شده از سوی موسسه حیاط؛ کودکان به همراه یکی از والدین در هر ساعتی از روز به دلخواه در مجموعه حاضر می شوند و می‌توانند از هر کدام از قسمت ها به هر میزان استفاده کنند.

یکی از نقاط تمرکز حیاط، حضور مستمر کودک در حیاط است؛ یعنی حیاط برای موسسه پارک یا شهربازی نیست که حضور یک روزه و منقطع کودک موسسه را در رسیدن به اهداف طراحی شده یاری کند بلکه این حضور مستمر منجر به دستیابی به مجموعه ای از شایستگی‌ها نظیر قدرت برنامه ریزی، خلاقیت، افزایش عزت نفس، افزایش مهارت های دست ورزی و مسئولیت پذیری می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار