مسئول انجمن ادبی بانوان سروا:

هدف انجمن ادبی سروا، افزایش علاقه کودکان و نوجوانان به ادبیات غنی فارسی است

شهرضا (پانا) - مسئول انجمن ادبی بانوان سروا گفت یکی از برنامه‌های فعلی آن‌ها آموزش ادبیات به کودکان است که سعی دارند به گونه‌ای جذاب، پایه ادبی کودکان و نوجوانان تقویت شود.

کد مطلب: ۱۲۹۰۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد
هدف انجمن ادبی سروا، افزایش علاقه کودکان و نوجوانان به ادبیات غنی فارسی است

محبوبه سنجری، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش الهیات، مسئول انجمن ادبی بانوانِ «سروا» است که همراه با سایر اعضا برای گردآوری بانوان هنرمند شهرضا در انجمن تلاش می‌کنند تا بلکه بتوانند محلی برای بروز استعدادهای نهفته و گاه خاک خورده بانوان و دختران این دیار ایجاد کنند.

وی در گفت‌وگو با پانا گفت: «از دوران دبیرستان و حتی قبل از آن علاقمند به نوشتن و خواندن متن‌های ادبی بودم. با وجود علاقه زیادی که به ادبیات داشتم ترجیح دادم تحصیلات دانشگاهی‌ام را در حوزه الهیات ادامه دهم به این دلیل که در این زمینه بسیار اهل پرسش و جستجو درباره مسائل دینی بودم و در دوران دبیرستان نمی‌توانستم برای سوالات خود پاسخ کاملی پیدا کنم و برای همین ترجیح دادم در رشته‌ای تحصیل کنم که بتوانم برای سوالاتم پاسخ پیدا کنم.»

سنجری افزود: «به رشته دبیری الهیات و معارف اسلامی در دانشگاه تهران مشغول شدم و نزد اساتید فرهیخته‌ای کسب علم کردم و آشنایی با آن‌ها تحول عظیمی در من ایجاد کرد.»

وی تاکید کرد: «در سال‌های آخر کارم چون مدیر مدرسه بودم سعی می‌کردم برنامه‌های فرهنگی را در مدرسه اجرا کنم و مراسم‌های ویژه را به خوبی برگزار کنیم که سبب آشنایی من با افراد جدید شد. برخی از دوستانم پیشنهاد دادند اگر قرار است از بحث آموزش و پرورش به طور رسمی فاصله بگیری فعالیتی را در زمینه ادبیات برای بچه‌ها شروع کن و دختران و بانوانی که به ادبیات علاقه مند هستند را جمع کنید تا بستری برای رشد آن‌ها فراهم شود و پیشنهاد دادند تا انجمن ادبی مختص بانوان را ایجاد کنیم.»

این معلم بازنشسته تصریح کرد: «همیشه برنامه‌های انجمن ادبی استاد آشفته را پیگیری می‌کردم و ۱۷ سال عضو نویسندگان مجله اندیشه نو بودم و در کنار آقایان تاکی، جهانشاهی، دکترباقی، دکتر ابوالحسنی مقالات مختلف را بررسی می کردیم و هر کسی در زمینه تخصصی خود به موضوعات می‌پرداخت. در دوران کارم با افرادی که در زمینه‌های ادبی فعالیت داشتند آشنا شدم و برای ایجاد انجمن با افراد صاحب ایده و مطلع مشورت کردم. با پیگیری‌ها توانستیم از اداره ارشاد مجوز بگیریم و برای اسم انجمن با مشورت استاد شفیعی کدکنی نام سَروا را انتخاب کردیم که به معنای سخن، شعر و افسانه است.»

وی ادامه داد: «کار انجمن از سال ۱۳۹۷ شروع شد و روزهای شنبه در همان مکان انجمن ادبی آشفته فعالیت خود را آغاز کردیم و حدود یک سال از کار ما گذشته بود که با بیماری کرونا مواجه شدیم و منجر به تعطیلی بعضی از فعالیت‌های انجمن شد و نتوانستیم فعالیت‌های خود را به صورت حضوری ادامه دهیم، اما فعالیت‌های خود را به صورت مجازی ادامه دادیم و کانال مجله ادبی بانوان سروا را راه انداختیم و افراد عضو، مطالب خود را به اشتراک می‌گذاشتند. در این مدت رونمایی کتاب هم داشتیم و با وجود محدودیت‌ها فعالیت ما محدود نشد. امسال هم از آغاز سال به صورت منجسم در روزهای شنبه برنامه‌های خود را آغاز کردیم.»

سنجری بیان کرد: «60 نفر عضو انجمن هستند و ۲۷۵ نفر هم عضو کانال ادبی ما هستند که به شعرخوانی، نقد آثار ادبی و معرفی کتاب می‌پردازیم و در هر جلسه حتما سعی می‌شود یکی از شعرهای محلی استاد پریش خوانده شود، همچنین سعی در حفظ ارتباط با ادبیات کهن را داریم. از برنامه‌های اخیر ما دعوت از خانم شریفه الهی قمشه‌ای بود که بحث مثنوی را با ایشان داشتیم، یک کارگاه حافظ‌شناسی با استاد محسن سامع در روز‌های پنجشنبه داریم و همچنین برنامه‌ای که پیش رو داریم آموزش بچه‌های دوره ابتدایی در بحث ادبیات است. و سعی داریم به گونه‌ای که برای بچه‌ها جذاب باشد آشنایی با ادبیات کهن، معاصر، شاهنامه‌خوانی، گلستان، بوستان، آشنایی با تمثیلات پروین اعتصامی و همچنین قصه‌خوانی، شعرخوانی، نگارش و نقاشی را برای اینکه پایه ادبی شان تقویت شود در برنامه‌های آتی خود داشته باشیم. همچنین با وجود برخورد با دوره کرونا ۷۱ نشست ادبی نیز برگزار کردیم.

دانش‌آموز خبرنگار: سجاد رحمتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار