دبیر ستاد همکاری‌ها به مناسبت هفته بزرگداشت قوه‌قضاییه مطرح کرد

تحقق آرمان‌های تربیتی شهیدبهشتی در گرو همکاری حوزه و آموزش‌وپرورش است

تهران (پانا) - دبیر ستاد همکاری‌ها به مناسبت هفته بزرگداشت قوه‌قضاییه، بر همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در تحقق آرمان‌های تربیتی شهید بهشتی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۲۲۱
لینک کوتاه کپی شد
تحقق آرمان‌های تربیتی شهیدبهشتی در گرو همکاری حوزه و آموزش‌وپرورش است

حجت الاسلام حمید نیکزاد با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی، تعبیر امام خمینی (ره) که فرمود؛ "بهشتی به تنهایی یک ملت بود" را نشانه جامع‌الاطراف بودن این شهید والامقام دانست و گفت: وقتی به ابعاد شخصیتی شهیدبهشتی نگاه می‌کنیم بیشتر به عظمت کلام امام خمینی پی می‌بریم.
وی با بیان اینکه گرچه ایام شهادت او به عنوان هفته قوه قضاییه نام‌گذاری شده است، اما نام و یاد و عملکرد او در دستگاه تعلیم و تربیت کشور مانند نگینی می‌درخشد، آنگاه که در قم و در عصر خفقان ستم‌شاهی مدرسه دین و دانش را تاسیس می‌کنند و وزیر وقت آموزش و پرورش را علیرغم میل باطنی به کرنش در مقابل مدیریت دین و دانش محورِ خود، وادار می کند.
دبیر ستاد همکاری‌ها با بیان اینکه چالش‌ها وموانع تعلیم و تربیت دینی از دیدگاه شهید بهشتی(ره) را می‌توان در چند محور یادآور شد، گفت: محور اول آسیب‌هایی نظیر بی‌توجهی به نیازهای جسمی، نقش الگویی والدین، دوستان نامناسب، ناهماهنگی و تضاد میان اهداف و برنامه‌ریزی‌های محیط اجتماعی، رسانه‌ و... از آسیب‌های جدی برای عدم تحقق تربیت دینی می‌باشد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش منابع و محتوا را دیگر محور آسیب‌هایی که تربیت دینی را تهدید می‌کند نام برد و اظهار داشت: از نگاه شهیدبهشتی حذف عقل از منابع شناخت و نیز بی‌توجهی به اصول وروش هایی چون دعوت عملی و تأکید بر دعوت زبانی و بی‌اعتنایی نسبت به نقش آزادی و آگاهی در میان اصول تربیتی از مهم‌ترین آسیب‌های این حوزه به شمار می‌آیند.
به گفته عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش، نشناختن زمان، بی‌بهره بودن از جاذبه و نداشتن الگوی مناسب و به تعبیرشهید بهشتی، تطابق نداشتن قول و فعل، بیشترین آسیب را در این حوزه به دنبال دارد.
وی در ادامه با بیان راهکارهای دفع آسیب های تربیت دینی یاد آورشد: ارتقای سطح علم و ایمان نسبت به تربیت دینی برای مربیان، متربیان، خانواده‌ها و آحاد جامعه به طرق جذاب و کارآمد با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و نیز شبکه عظیم روحانیت و موسسات علمی و فرهنگی حوزه علمیه قم با ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی می‌تواند بخشی از آرمان شهیدبهشتی را محقق سازد.
حجت‌الاسلام نیکزاد با اشاره به رسالت سنگین نخبگان حوزوی و فرهیختگان عرصه تعلیم و تربیت، از جهاد تبیین به عنوان یک راهکار موثر برای دفع شبهات و آسیب‌های تربیتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نام برد و ادامه داد: تبیین وضع گذشته و حال، ارتقای آگاهی خانواده‌ها و مربیان، ارائه الگوی مناسب توسط والدین به عنوان افرادی بسیار تأثیرگذار، نظارت بر دوستان فرزندان و راهنمایی آنها در انتخاب دوست، تهیه برنامه‌های رسانه‌ای منطبق با تربیت دینی، توجه ویژه به رسانه ها و شبکه های اجتماعی و استفاده از افراد دلسوز، متخصص و کارآمد می‌تواند آسیب‌ها را به حداقل برساند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش شناسایی، تشویق خانواده‌های موفق و نیز معرفی مربیان و مراکز آموزشی موفق در تربیت دینی متربیان را حائز اهمیت دانست و افزود: به لطف الهی و همراهی مسئولین حوزه و آموزش و پرورش اجرای طرح ارتباط بین روحانی و مدرسه در قالب طرح فراگیر امین مورد استقبال مربیان و متربیان قرار گرفته و در سال های اخیر شاهد ارتقای سطح همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش هستیم به گونه‌ای که دغدغه اصلی هر دو نهاد، تربیت دینی توام با بصیرت و آگاهی دانش‌آموزان است.
وی با تاکید بر ظرفیت بی‌بدیل موسسات علمی و فرهنگی زیر نظر مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ حوزه، ایجاد کارگاه‌های تخصصی و نشست‌های فرهنگی و آموزشی برای مراکز تعلیم و تربیتی از جمله دانشگاه فرهنگیان و معلمان سراسر کشور با اختصاص کد آموزش ضمن خدمت را گام مهمی در توانمندسازی اولیا و مربیان دانست که در سال‌های اخیر انجام شده و در سال جاری با قوت و نگاه تحولی ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار