اوقات فراغت کودکان و نوجوانان باید هدفمند باشد

شهرکرد(پانا) - مدیر امور نوجوانان و دانش آموزی مجمع جوانان گفت باید اوقات فراغت کودکان و نوجوانان مورد توجه خانواده قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۲۸۹۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
اوقات فراغت کودکان و نوجوانان باید هدفمند باشد

سید سینا بنی هاشمی مدیر امور نوجوانان و دانش آموزی مجمع جوانان استان در گفتگو با پانا گفت:با توجه به اینکه در زمان تعطیلات تابستانی قرار داریم اولیای باید برای استفاده هرچه بهتر سپری کردن این زمان برنامه ریزی کنند.

وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان اوقات فراغت را به اشکال مختلفی می توانند بگذرانند. فعالیت‏های ورزشی و مطالعه می‏تواند بهترین وسیله برای گذراندن اوقات فراغت باشد. ورزش غیر از آنکه فعالیت بدنی، اجتماعی و گروهی است، نوعی بازی هم به حساب می‏آید و برای مدتی انسان را از محیط اطراف و نگرانی‏ها و دلواپسی‌‏ها دور می‏سازد.پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با بازی‏هایی که باعث پرورش بدن، پرورش تخیل و تفکر می شود بسیار مطلوب است و باید در برنامه‏‌ریزی برای اوقات فراغت در نظر گرفته و امکانات لازم برای آنها فراهم شود.

بنی هاشمی ادامه داد: تلویزیون و فضای مجازی نباید جانشین فعالیت‏های فردی و اجتماعی شود و فرزندان را به فردی پذیرا تبدیل کند و تنها وسیله سرگرم کننده برای او باشد. استفاده مداوم از برنامه ‏های تلویزیونی و فضای مجازی،کودک و نوجوان را به گیرنده‏ای بدون تفکر و بدون داد و ستد اندیشه و تجزیه و تحلیل مطالب تبدیل می‏کند. در واقع، صدا و حرکت او را جلب کرده و به سمت بی‏توجهی، عدم انتخاب و بی‏تفاوتی نسبت به آنچه عرضه می‏شود، سوق می‏دهد.

وی گفت که وابستگی بیش از حد به برنامه‏ های تلویزیون،فضای مجازی و بازی های کامپیوتری، بخصوص در شرایطی که برنامه‏ های تفریحی دیگری وجود ندارد، بر روابط فرزندان با والدین تاثیر می‏گذارد و موجب کمشکش‏هایی می‏شود.

وی افزود: باید اعضای خانواده در زمینه تصمیم گیری برای اوقات فراغت تبادل نظر صورت گیرد. فرزندان باید بیاموزند که زندگی خود را تباه نکنند و با تفریحات وقت‏گیر و بی‏ثمر زندگی خود را به خطر نیندازد. برای این منظور باید آموزشهای لازم از دوران کودکی آغاز گردد و از همان دوران طفولیت ارزش و اهمیت برنامه ریزی آموزش داده شود.اما در این مورد باید علاقه و استعدادکودک و نوجوان در یک زمینه مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان گفت: با توجه به امکانات موجود می شود به پرورش هرچه بهتر کودکان و نوجوانان کمک کرد.بسیاری از کودکان با شرکت در کلاس های ورزشی که به آن علاقه دارند استعداد خود را کشف می کنند و آن ورزش جزئی از زندگی آن فرد خواهد شد.استفاده از پتانسیل هایی مانند کلاس های آموزش فنون مختلف و موضوعات جذاب برای کودک، دیدن تئاتر و سینما،مطالعه کتاب هدی خوب و مناسب سن فرد،فعالیت های گروهی باعث شکوفایی و رشد هرچه بهتر کودکان و نوجوانان می شود.در این شرایط کنونی که در اکثر خانواده ها،والدین زمانی زیاد برای سپری کردن با فرزند خود ندارد و بالاجبار فرزند زمان زیادی به حال خود رها است با انتخاب یک برنامه خوب و هدفمند این زمان را به درست برای کودک و نوجوان پر کرد.

دانش آموز خبرنگار: زهرا جیحون تبار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار